‘Waanzinnig’ vak wint Create a Course Challenge 2017

15 december 2017

Op donderdag 14 december vond de tweede UvA Create a Course Challenge plaats in de Muziekzaal van CREA. Zowel het publiek als de jury verkozen het vak ‘Van dorpsgek tot ervaringsdeskundige : naar een vakoverschrijdend begrip van waanzin’ tot winnaar. Het vak zal in het eerste semester van 2018/19 worden aangeboden als interdisciplinair keuzevak bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies.

In het vak willen Lottie Bakker (studente Klinische Psychologie en Dramaturgie) en Katty Gerez (studente Algemene Cultuurwetenschappen en Comparative Literature) het begrip waanzin benaderen vanuit diverse disciplines om zo het beeld ervan te verbreden en de dialoog tussen ‘maatschappij’ en ‘geesteszieke’, maar ook tussen de verschillende disciplines onderling, te bevorderen. “Waanzin is een concept dat tot de verbeelding spreekt. Naast de meer klinische kant van waanzin speelt ook de representatie ervan in de kunsten een grote rol. Alle facetten bij elkaar creëren een rijk beeld van waanzin en dragen mogelijkerwijs bij aan het debat over stigmatisering van geestesziektes in de samenleving”, aldus de winnaressen.

Winnaar Create a Course Challenge 2017

De interdisciplinariteit is gewaarborgd in de diversiteit aan docenten die bij het vak betrokken zouden moeten worden. Zo hebben de dames, zowel neurowetenschappers, als psychologen en historici op het oog om colleges te verzorgen binnen het vak. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een vernieuwende onderwijsvorm; het rollenspel. Lottie en Katty beschreven dit als “een alternatieve invullingen van het klassieke therapeut-cliëntgesprek. Zo kan de filosoof plaats nemen op de stoel van de therapeut en neemt de historicus de plaats in van de cliënt, om zo inzichtelijk te maken wat de invloed van beide disciplines is op de manier waarop naar zowel therapeut als cliënt gekeken wordt.”

Juryoordeel

De jury baseerde haar oordeel in het bijzonder op de volgende criteria: interdisciplinair, vernieuwend/creatief en urgent. Ze gaf aan dat alle plannen voldeden aan één of meerdere criteria, maar dat het winnende plan op alle vlakken buitengewoon scoorde.

Van idee tot daadwerkelijk vak

De komende tijd gaan de onderwijsontwikkelaars van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) samen met de winnaressen om tafel zitten om het idee uit te werken tot een daadwerkelijk vak, dat in het eerste semester van het aankomende studiejaar wordt aangeboden als interdisciplinaire keuzevak.

Het IIS kreeg in totaal 32 inzendingen en liet 16 daarvan uitwerken tot concrete ideeën. Hieruit werden de beste 10 geselecteerd. Studenten en medewerkers van de UvA konden vervolgens de top vijf bepalen door online te stemmen. Die vijf werden donderdagmiddag tijdens de finale gepresenteerd.

Gepubliceerd door  Instituut voor Interdisciplinaire Studies