Strategieën ontwikkelen voor interdisciplinair doceren en leren

Een workshop gericht op de praktijk

07apr2017 09.30 - 12.00

Workshop

De term 'interdisciplinariteit' is uitgegroeid tot een modewoord in het hoger onderwijs in de afgelopen jaren. Maar wat bedoelen we met interdisciplinariteit? Wat is een goed interdisciplinair programma-ontwerp? Hoe beoordeel je of de student inzicht heeft geïntegreerd uit meer dan één discipline? Hoe ga je studenten uitdagen over hun disciplinaire grenzen heen te stappen? Er zijn weinig bronnen en middelen waar universitaire docenten en curriculum ontwikkelaars op kunnen terugvallen als het gaat om het ontwerpen van cursussen en programma's die interdisciplinair denken bij studenten kan bevorderen. Het Instituut voor Interdisciplinaire Studies biedt aan de hand van het handboek 'Designing Interdisciplinary Education' tijdens deze workshop vaardigheden en methodes aan om een start te maken met de ontwikkeling van een interdisciplinair onderwijsprogramma.

De term 'interdisciplinariteit' is uitgegroeid tot een modewoord in het hoger onderwijs in de afgelopen jaren. Maar wat bedoelen we met interdisciplinariteit? Wat is een goed interdisciplinair programma-ontwerp? Hoe beoordeel je of de student inzicht heeft geïntegreerd uit meer dan één discipline? Hoe ga je studenten uitdagen over hun disciplinaire grenzen heen te stappen? Er zijn weinig bronnen en middelen waar universitaire docenten en curriculum ontwikkelaars op kunnen terugvallen als het gaat om het ontwerpen van cursussen en programma's die interdisciplinair denken bij studenten kan bevorderen. Deze workshop kan dienen als een beginpunt voor nieuwe educatieve initiatieven - programma's, minoren, cursussen of buitenschoolse activiteiten – met een focus op de ontwikkeling van interdisciplinaire vaardigheden. Het is bedoeld voor docenten en curriculum ontwikkelaars die streven naar het succesvol ontwikkelen, implementeren en in stand houden van een interdisciplinaire benadering. De workshop richt zich op leerresultaten, cursus structuur, onderwijs-en leeractiviteiten en toetsing. Het recent gepubliceerde handboek ‘Designing Interdisciplnary Education’ is de basis van de workshop. Deelnemers worden uitgenodigd om het materiaal op bestaande interdisciplinaire cursussen uit te proberen, of ideeën voor nieuwe cursussen te komen toetsen. Tijdens de workshop gaan we aan de slag met de  ideeën en materialen en geven feedback en suggesties die de interdisciplinariteit kan verbeteren.

De workshop wordt geleid door:

• Christianne Vink is leraar, trainer en consultant in het hoger onderwijs. Zij adviseert en coacht programma's in curriculumontwikkeling en docent- professionalisering.
• Lucy Wenting is directeur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in leiderschap, strategie en curriculumontwikkeling.

Deze workshop is onderdeel van een reeks aan workshops over de praktijk van het interdisciplinair onderwijs en wordt georganiseerd door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. De workshop heeft een maximale capaciteit van 25 personen. Voertaal Engels.

REC G, 129B, kamer G 201

Gepubliceerd door  Instituut voor Interdisciplinaire Studies