Refugee Contextualization wint Create a Course Challenge

12 december 2016

Ze houdt niet zo van wedstrijden, maar uiteindelijk won Linda van Exter (studente Onderzoeksmaster Geschiedenis & Bachelor Onderwijskunde) de Create a Course Challenge op vrijdag 9 december. Met haar pitch overtuigde ze de jury dat er een prachtige interdisciplinaire keuzemodule is te creëren rondom het thema ‘Refugee Contextualization’.

Alle vijf finalisten kregen de kans hun vak te presenteren aan het publiek op de Brug van de Roeterseilandcampus. Lieke Moonen van het vak Future Planet Action deelde vooraf haar ervaringen rondom het ontwikkelen van een onderwijsmodule, waarna het podium aan de deelnemers werd gegeven. Luuc Veraart & Thomas van den Berg beten de spits af met een gestructureerd verhaal over ‘Entrepreneurial Learning’, waarna Franziska Jasmin Golenhofen en Laurie Kemp het stokje overnamen met hun pleidooi voor het vak ‘Social Innovation Management’.
De pitches werden afgesloten met een gepassioneerd betoog van Tugba Öztemir voor ‘Diversity, Decoloniality and History Entangled’, die ook direct naar huis ging met de Publieksprijs.

Elk vak sprak aan

De jury was kritisch maar vond het moeilijk een keuze te maken. De thema’s spraken allemaal aan - wie wil nou niet meer weten over de vraag of het menselijke ras zal uitsterven, zoals voorgesteld in de module ‘Human Existential Threats’, ingezonden door Leon Commandeur. Toch besloot de jury dat het keuzevak van Linda van Exter het best is te realiseren, met als kritische noot dat er voor moet worden gewaakt dat het vak te veel kanten opvliegt.

Kennis integreren

Lieke Moonen van Future Planet Action stak de winnares een hart onder de riem door er op te wijzen dat het vak pas echt goed wordt wanneer je goed naar je studenten luistert, waardoor je tijdens het vak nog kunt finetunen. Het gaat Linda van Exter vooral aan het hart dat de mensen waar de module over gaat betrokken worden bij het vak. Daarnaast is het volgens haar zonde als we niet gebruik maken van de kennis die er al ligt binnen de verschillende UvA faculteiten. Het is in ieder geval een urgente kwestie waarbij de jury erin gelooft dat veel mensen hier graag mee aan de slag willen en het belangrijk is om hier meer kennis over te vergaren.

Volgend jaar weer

Het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) organiseerde dit jaar voor het eerst de Create a Course Challenge. Aangezien er veel ideeën binnen zijn gekomen van studenten afkomstig van alle faculteiten van de UvA, wordt de Challenge volgend jaar opnieuw georganiseerd.

Gepubliceerd door  Instituut voor Interdisciplinaire Studies