Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN uva.nl

The UvA Create a Course Challenge

Loop je rond met een goed idee voor een nieuw vak? Doe dan mee met de UvA Create a Course Challenge. Je wordt uitgedaagd om een idee voor een vak in te zenden, dit samen met de curriculumontwikkelaars van Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) uit te werken en wie weet ben jij volgend jaar student-assistent bij jouw eigen vak!

Create a Course Challenge IIS

Denk mee over het onderwijs aan de UvA

Het IIS daagt alle UvA studenten uit om mee te denken over hoe onderwijs het beste georganiseerd kan worden, welke onderwerpen en werkvormen er aan bod zouden moeten komen en welke rol studenten en docenten hierbij spelen. Met de UvA Create a Course Challenge word je als student uitgedaagd om buiten gebaande paden te treden en na te denken over hoe onderwijs leuk, uitdagend en betekenisvol kan zijn.

Het IIS wil met deze uitdaging studenten een actieve rol laten spelen bij het beïnvloeden van de manier waarop het onderwijs wordt uitgevoerd bij het instituut en daarmee binnen de UvA. Studenten krijgen met de Create a Course Challenge de kans om hun visie op onderwijs te realiseren.

Studenten zonder grenzen

Centraal binnen de Challenge staat dat grenzen overstegen worden. Niet enkel tussen studenten en docenten en tussen faculteiten en disciplines, maar ook tussen de academische wereld en de maatschappij.

  • Hoe werkt het?

    The UvA Create a Course Challenge bestaat uit vier rondes. Uiteindelijk wordt er één winnaar gekozen door een jury. Het IIS gaat samen met de winnaar aan de slag met het ontwikkelen van het vak. De challenge staat open voor alle UvA studenten, zowel bachelor als master.

    Ronde 1: Dien je idee in

    Deadline 30 september 2018

    Een groot geleerde zei ooit: “Een goed idee past op een bierviltje”. Schrijf jouw idee op een Create a Course bierviltje (te verkrijgen bij je studievereniging) of download het bierviltje hier. Natuurlijk mag je ook de bierviltjes gebruiken van de strandbar in Thailand, de bierbrouwerij in Boston of waar je ook heen gaat op vakantie deze zomer.

    Maak vervolgens een foto van het viltje met jouw idee erop en mail deze naar het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).

    E-mailadres: iis@uva.nl

    Ronde 2: Werk je idee uit

    Deadline 4 november 2018

    Zodra wij jouw idee hebben ontvangen  krijg je via de mail een format toegestuurd dat je helpt jouw idee verder uit te werken. Wat voor werkvormen heeft jouw vak? Wat leren de studenten? Welke docenten zijn betrokken? Welk studiemateriaal gebruiken de studenten en hoe wordt er getoetst? Je kunt er zelf voor kiezen om je vak in het Nederlands of in het Engels uit te werken, afhankelijk van de taal waarin het vak uiteindelijk gegeven gaat worden.

    Stuur het ingevulde format voor de deadline toe naar het IIS: iis@uva.nl

    Ronde 3: Nomineer jouw favoriete vak

    Tussen 8 en 15 november 2018

    Alle UvA studenten en medewerkers mogen eenmalig op hun top 3 stemmen. De vijf ideeën met de meeste stemmen gaan door naar Ronde 4.

    Ronde 4: Pitch je idee voor de jury

    datum: 29 november 2018 | 17:00 - 19:00 @de Brug, Roeterseiland

    Tijdens de finale-avond op donderdag 29 november op de Brug op Roeterseiland bepaalt de jury bestaande uit Lucy Wenting (directeur IIS), Guda van Noort (Docent Communication Science) en Roeland Voorbergen (voorzitter CSR), welke inzending beloond wordt met de realisatie van het vak. De winnaar mag daarna direct aan de slag als student-assistent bij de ontwikkeling van het vak. Na de finale proosten we met zijn allen op de winnaar!

  • Voorwaarden

    Houd tijdens het ontwikkelen van jouw idee de volgende randvoorwaarden en richtlijnen aan.

    Randvoorwaarden

    • Het vak moet geschikt zijn voor 2e en 3e jaars UvA bachelorstudenten
    • Het vak moet ontwikkeld worden voor minimaal 20 deelnemers
    • Aantal studiepunten: 6EC
    • Het vak mag zowel Nederlands- als Engelstalig zijn
    • Het vak moet interdisciplinair zijn

    Je vak wordt beoordeeld op de volgende criteria:

    • Inhoud: interdisciplinair, creatief, maatschappelijk relevant
    • Docenten: denk na over welke docenten je wilt betrekken bij je vak. Houd hierbij rekening dat het een interdisciplinair vak moet zijn en de docenten dus verschillende academische achtergronden moeten hebben.
    • Onderwijsvormen: activerend college / creatieve werkvormen / Bildung
    • Toetsvorm: leerdoelen en de manier waarop deze getoetst kunnen worden
  • Finalisten 2018

    Artificial Intelligence Safety

    Victor Zuanazzi

    The course’s aim is to examine profound societal issues raised by the increasing use of artificial intelligence (AI) and explore the approaches that AI researchers and policy makers  might solve them. It draws from key insights of economics, ethics, philosophy and law to  give the students a broad understanding of the possible impacts of an uncontrolled AI  development. 

    The  first  half  of  the  course examines  how the proliferation of AI systems introduces novel legal and policy  issues,  including  around  fairness,  economic  inequality,  and  international security.  We  will  examine  proposed  regulations,  e.g.  by  the  European  Parliament,  that  provide individuals with  a right to explanations when decisions made by an AI agent affect them. The  second  half explores the ways technical researchers are currently working to ensure the  to  align  AI  safely  with  human  objectives  as  well  as  speculations  about  what  directions research  in  the  area might take. Finally, we can also include a discussion of legal and philosophical work already being done that raises the possibility that AI agents could one day deserve rights or moral consideration.

    Counter-thinking in contemporary society

    Vukasin Gligoric

    What if everything we are told has some fine print with it? Is human nature really selfish? Was the United States founded on principles of freedom and liberty? Could education be neutral and objective?

    The present course seeks to answer these questions using the critical approach of scrutinizing every idea by judging who benefits from the current, dominant view (consequences). Mainly, this course focuses on alternatives while counter-thinking these dominant ideas across various fields: on human nature in philosophy, capitalism in economics, liberalism in political theory. Additionally, it questions current practices in medicine, media, and education from a critical perspective. The course is not one of the critical thinking courses: it runs deeper as it counter-thinks. This multi-perspective approach necessary includes alternatives that could be appraised later.

    Favorable Futures

    Klaas Groen

    According to modern sociologist Anthony Giddens our modern society suffers from ‘design faults’. Reorganizing the structures underlining society can be a fruitful path to more favorable futures than the one we are heading towards now. Nevertheless, scientific and popular debate about fundamentally changing the base of our societies is almost nonexistent. This course can be a first start. We will discover multiple ways of alternative organization and their (dis)advantages by integrating insights from sociology, philosophy, political science, psychology, history, economics and literature, among others. These disciplines will be not treated separately, in the course they interact which makes the course truly interdisciplinary.

    During the course, participants will encounter not only mainstream but also non-western, ancient and unorthodox ideas and they will acquire key academic skills. Every meeting we are not solely learning more about the choices we can make about our possible society, but we will also reflect on which choice is deemed the most favorable. Therefore, the foundations of our own Utopia will emerge during our progression through the course. Both the teachers and the students will not know the endpoint of the enquiry from the start, which yields the possibility of new knowledge. The group project at the end of the course consists of designing a component of this possible society. The groups projects combine to be a proposal for our own ‘favorable future’.

    Biotechnologie van medicijn tot Frankenstein

    Nils Boonstra, Ida van Koolwijk, Tijmen Kuyper & Julie Maas

    Kweekvlees, CRISPR-Cas, AI loslaten op DNA-databases en genetisch knutselen: De mensheid begint grip en macht te krijgen over de genetica. BioTech belooft door middel van het manipuleren van biologische systemen onder andere genetische ziektes te laten verdwijnen, het voedselprobleem op te lossen en te helpen bij het creëren van een duurzame economie. Hoe zal biotechnologie de toekomst bepalen? Wat betekent dat voor onze maatschappij? Is het mogelijk biotechnologie in te zetten voor maatschappelijk belangrijke zaken die niet direct winstgevend zijn?

    BioTech wekt vaak angst of weerstand op, omdat de technologieën moeilijk te begrijpen zijn. Daarom is het juist belangrijk om deze vraagstukken trans-disciplinair te benaderen, omdat ook de mensen die geen technische kennis hebben onderdeel worden van de maatschappelijke gevolgen van BioTech. Reflecteren op de maatschappelijke gevolgen van biotechnologie is op zichzelf niet genoeg; de complexe technologieën moeten ook toegankelijk worden gemaakt voor een breder publiek. Gelukkig gebeurt dit beide tijdens dit vak: Studenten brengen hun kennis in de praktijk door deze om te zetten in workshops over hun zelfgekozen vraagstukken voor een breed publiek.

    Navigating the Post-Truth Internet

    Naina Parasher

    The course starts by teaching the basics of code, the objectivity beneath the coding structures and the lack of any sort of humanities input. I believe it is important to understand the code that runs the internet the objective algorithmic structure behind it. This is also explored through the side of communication sciences by understanding the basics of media marketing. That is then connected to the humanities side of things through media and film analysis, by looking at how things shown through media can manipulate us. This manipulation is explained through philosophies put forth by writers like Foucault. All this is connected to recent cases wherein the internet has managed to create an extreme political divide. Lastly, we present the Internet of Things and the environmental impacts of the internet of things.

Vragen? Neem contact met ons op.