Docent Uitgelicht: Judy Shamoun-Baranes

‘Ik hou van wat ik doe, en dat probeer ik ook te laten zien’

28 maart 2017

Judy Shamoun-Baranes is docent voor de interdisciplinaire bacheloropleiding Future Planet Studies, waarvoor ze ook het eerstejaarsvak Toekomstperspectief voor de aarde coördineert. Daarnaast geeft ze gastcolleges en begeleidt ze scriptieprojecten bij de Biologie bachelor- en masteropleidingen. Voor haar onderzoek naar vogeltrek en foerageergedrag combineert ze haar kennis als ecoloog met inzichten uit de aardwetenschappen.

Geboeid door vogels

Al van kleins af aan was Judy Shamoun-Baranes gefascineerd door vogels. ‘Niet dat ik vanaf mijn vijfde met een verrekijker om mijn nek liep om vogels te spotten, maar ik vond ze altijd heel boeiend, ook in boeken en films bijvoorbeeld.’ Daarnaast was ze zich al op jonge leeftijd bewust van de menselijke invloed op het milieu. ‘Ik groeide op in de VS in de jaren ’70 en ik had leraren op de basisschool die daar heel actief mee bezig waren. Zo deed ik veel indrukken op.’

Netwerk

Dat ze er uiteindelijk haar werk van heeft kunnen maken, is mede te danken aan het netwerk dat ze al vroeg tijdens haar studie in Israël opbouwde.  ‘Israel is een fantastische plek voor onderzoek naar vogeltrek, en het was voor mij snel duidelijk dat ik dat wilde doen. Heel specifiek. En toen werd het een kwestie van achter de juiste mensen aangaan.’

Ze kwam in Nederland terecht voor haar promotieonderzoek. ‘Ik had voor een masterproject contacten opgedaan bij de luchtmacht. En zo zie je maar waar dat toe kan leiden. Als je vroeg begint met het opbouwen van je netwerk, geeft dat zoveel mogelijkheden die je eerst nog helemaal niet ziet.’

Judy Shamoun-Baranes, Docent Uitgelicht

Eigen verbindingen

Ook nu nog komt een breed netwerk goed van pas in haar onderzoek, waarvoor ze kennis nodig heeft van vogels zelf, maar ook van het milieu, het weer, het landschap. ‘Je kunt geen specialist zijn op alles, dus is het handig als je weet waar je de kennis kunt halen, met welke mensen je dan moet praten.’

Ze ziet het als een uitdaging voor zichzelf om op die manier te leren en erover te vertellen aan studenten. Het verruimt letterlijk haar blik: ‘Ik keek altijd naar boven, naar de lucht, de vogels, en nu kan ik studenten tijdens een excursie ook iets vertellen over de grond waarop we lopen. Ik zeg er bij dat ik geen aardwetenschapper ben en ze sommige vragen beter aan een andere docent kunnen stellen, maar ik probeer wel mijn eigen verbindingen te maken: waarom vind ik dit als ecoloog interessant of belangrijk?’

Ander soort contact

Excursies zorgen ook voor een ander soort contact met studenten. ‘Soms ben je iets aan het uitleggen aan de groep, gewoon klassikaal, en dan moet je tussendoor een stuk lopen. Je hebt dan ineens hele andere gesprekken met studenten,’ vertelt ze. ‘Waarom heb je voor deze studie gekozen? Welke keuzes ga je maken? Wat vind je leuk? En studenten voelen zich ook veel vrijer om het daarover te hebben. Want het is geen quiz, er is geen verkeerd antwoord, je hebt gewoon een gesprek.’

Passie

‘Ik hou van wat ik doe, en dat probeer ik ook te laten zien,’ besluit Shamoun-Baranes in antwoord op de vraag wat ze studenten graag wil meegeven. Ze noemt het een voorrecht om deel uit te kunnen maken van de academische wereld; voor zichzelf, maar ook voor studenten. ‘Het is misschien raar om het zo expliciet te benoemen, maar passie is daarbij belangrijk. Het is hard werken en dan moet je er ook al je energie in willen steken.’

Gepubliceerd door  Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica