Docent Uitgelicht: Marco Swaen

'Ik wil laten zien dat wiskunde op zichzelf al heel interessant is'

25 april 2017

Marco Swaen, de FNWI genomineerde voor Docent van het Jaar, promoveerde aan het KdVI op bewijstheoretisch onderzoek. Daarna is hij zich gaan toeleggen op het geven van onderwijs. Hij is docent op het st-Michaelcollege in Zaandam en geeft wiskunde-onderwijs in de bacheloropleidingen Bèta-Gamma en Scheikunde.

Leraar worden

Dat hij leraar wilde worden, wist Marco Swaen al heel vroeg. ‘Het komt nu niet meer zo vaak voor, maar toen leek het me een hele goede baan. Leraren verdienden vrij goed in die tijd en ze hadden veel vrije tijd. Dus dat leken me hele aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden,’ zegt hij met een knipoog. ‘En wiskunde ging me heel goed af als vak op school, dus die keuze was vrij snel gemaakt.’

Toch ging hij na het afronden van zijn studie eerst promoveren alvorens definitief de overstap te maken naar het docentschap. ‘Ik vind onderzoek ook heel leuk, artikelen lezen, met mensen praten, dingen uitpuzzelen. Maar college aan de universiteit gaat vooral over de inhoud, terwijl lesgeven op de middelbare school ook gaat om de hele ontwikkeling van de leerling. En dat miste ik.’

Theateraspect

Aan de andere kant: college geven aan de universiteit heeft weer zijn eigen pluspunten. ‘Hoe groter de groep, hoe leuker ik het vaak vind. Het theateraspect van college geven spreekt me heel erg aan. Er kan een soort concentratie ontstaan die er alleen in zo’n grote groep is. Als het lukt om mensen iets te laten snappen, dan is dat wel een succeservaring.’

Wiskunde moet je doen

Daarbij waakt Swaen er wel voor niet te hoog over te gaan. ‘Dat gevoel van ‘ik snap het’ kan heel aanstekelijk zijn. Maar het gevaar is dat iedereen het prachtig vindt, maar na afloop eigenlijk niet meer goed weet waar het over gaat. In onderzoek kun je dat ook hebben. Dat je denkt dat je het ziet, maar als je het de volgende dag uitschrijft slaat het nergens meer op.’ 

Marco Swaen krijtbord

Dus dat betekent: wiskunde moet je doen! Zelfs tijdens het college. Of juist tijdens het college, want de stap van college naar zelf de opgaven maken is soms groot, zegt Swaen. ‘Mijn doel is om die drempel weg te halen door al ze al tijdens het college aan opgaven te laten werken. Zo kunnen ze na het college meteen aan de slag en hoeven ze niet eerst alles in het boek na te zoeken.’

Om het tijdens het college al te proberen kan dan heel handig zijn. ‘Ik wil laten zien hoe je wiskunde aanpakt, hoe je gaat zitten en aan de slag gaat. Sommige studenten zitten met niks voor zich en dan moedig ik ze aan om toch een blaadje te pakken. Al schrijf je alleen de opgave over, dan begint het al iets meer van jezelf te worden.’

Zelf bedacht

Voor veel studenten die hij lesgeeft is wiskunde de studie die ze juist niet hebben gekozen, het vak dat ze vooral volgen omdat ze het ‘nodig’ hebben voor de rest van hun studie. Toch maakt Swaen in het college weinig gebruik van voorbeelden uit hun gekozen studie. ‘Ik ben zelf geen scheikundige en die toepassingen krijgen ze verderop in hun studie vanzelf te zien. Maar het is vooral dat ik de wiskunde liever op zo’n manier breng dat het op zichzelf interessant is, en zo helder dat je het gevoel hebt dat je het zelf hebt bedacht.’ Hij heeft niet als doel om wiskundige onderzoekers van zijn studenten te maken. ‘Maar ik vind het wel belangrijk dat ze wiskunde – voor de tijd die ze ermee bezig zijn – boeiend vinden.’ 

Gepubliceerd door  Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica