Docent Uitgelicht: Joris Buis

‘Aandacht voor elkaar is de basis van goed onderwijs’

27 maart 2018

Joris Buis is docent bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS), waar hij onder andere het honoursvak Extinction geeft en het vak Placemaking, een pilot voor estafetteonderwijs. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de Tesla minor, een programma waarin masterstudenten van de FNWI technische innovaties ontwikkelen voor externe opdrachtgevers.

Op ontdekkingsreis door de universiteit

Het is alsof het zo heeft moeten zijn dat Joris Buis nu docent en ontwikkelaar is van interdisciplinair onderwijs. Als student in de eerste lichting van de Bèta-Gamma bacheloropleiding, ging hij – naar eigen zeggen – ‘als een ontdekkingsreiziger’ de hele universiteit door.

‘Ik volgde mijn interesses en die waren zo breed dat ik op veel plekken terecht kwam. Wiskunde, logica, natuurkunde, filosofie, een minor neuropsychologie en vakken bij letterkunde... Dat is voor mij ook de charme van de UvA: dat er zoveel mogelijk is als je de juiste mensen aanspreekt. Ik vond het heel inspirerend om zoveel plekken te zien, en ook met zoveel manieren van denken in aanraking te komen.’

Uit je eigen wereldje

Zijn hart ging uiteindelijk het snelst kloppen van biologie, en na een schakeljaar en master Ecologie aan WUR, kwam hij als docent terug bij het IIS. Hier geeft hij nu het vak Extinction, waarvoor de bijeenkomsten onder andere in de Artis-bibliotheek van de UvA worden gehouden. Buis: ‘Alsof je de negentiende eeuw binnenwandelt. Die bibliotheek heeft denk ik op iedereen wel een effect, maar voor het onderwijs werkt het ook heel goed om studenten uit hun eigen wereldje te trekken.’

Joris Buis helpt studenten van de Tesla-minor in de Startup Village

Joris Buis met studenten van de Tesla minor in de Startup Village op Amsterdam Science Park. De studenten werken aan een technische innovatie voor een externe opdrachtgever.

Dat is soms best nodig, want het kan behoorlijk lastig zijn om een discussie op gang te brengen in een interdisciplinaire groep van honoursstudenten. ‘Studenten die nooit iets hebben gehad over evolutietheorie, vinden het best spannend om daar dan iets over te zeggen. Ook al weet ik uit hun schrijfopdrachten dat ze de literatuur supergoed hebben begrepen.’

De uitdaging is om de les zo in elkaar te zetten dat er genoeg diepgang is voor degenen die al veel weten over een onderwerp, zonder teveel jargon te gebruiken voor hen die er nog minder bekend mee zijn. Een van de trucs is om die verschillen in kennis juist in te zetten: ‘Vorig jaar hadden we twee studenten die veel meer wisten over DNA dan ik, dus liet ik hen veel uitleggen aan de groep. En een van die studenten is nu student-assistent bij het vak.’

Kennis en mensen bij elkaar brengen

Het bij elkaar zetten van studenten uit verschillende disciplines op zich, maakt nog geen interdisciplinair onderwijs. Maar wat dan wel? ‘Ik ga vooral uit van wat er gebeurt in de wereld. Je hebt dus bijvoorbeeld thema’s als massa-extinctie, gebiedsontwikkeling, technische innovatie, en dan ga je onvermijdelijk zien dat je aan één discipline niet genoeg hebt om dat te begrijpen of er iets in te veranderen.’

Het samenbrengen van kennis én van mensen, vind Buis een van de leukste kanten van zijn werk. ‘Onderzoek gaat steeds meer de diepte in, en juist daarom is het zo belangrijk dat iemand het even bij elkaar pakt en laat zien aan studenten of een breder publiek. Ik ben heel blij dat wij hier een heel gebouw vol experts hebben, want daar ben je als je iets interdisciplinairs doet echt van afhankelijk. Daarnaast probeer ik studenten ervan bewust te maken dat er óók experts zijn binnen bedrijven en in de kunstwereld.’

Gezien worden

Buis, die momenteel bezig is met zijn SKO, omschrijft zichzelf als een coachende docent die naast de student staat. ‘Je kunt nog zo’n mooi programma hebben uitgezet, maar als studenten zich niet gezien voelen, laat je heel veel potentie liggen. Daarentegen, als er een band is met de groep, heb je helemaal geen regels meer nodig. Geen absentielijsten, geen BSA… Dat er aandacht is voor elkaar en een echte connectie, dat is de basis van goed onderwijs voor mij.’

Gepubliceerd door  Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica