Earth Sciences masterstudenten geselecteerd voor ESA's Spin Your Thesis! programma

27 maart 2018

Carlijn Snoek, Fleur van Langen en Mabel Gray, masterstudenten Earth Sciences aan de UvA, zijn door de Education Office van de European Space Agency (ESA) gelecteerd voor het Spin Your Thesis! programma 2018. Als Team Avalanche krijgen zij de kans om een experiment uit te voeren in de Large Diameter Centrifuge, een grote centrifuge die tot 20 keer de zwaartekracht van de aarde kan nabootsen.

Relatie tussen lawines en zwaartekracht

Ook al bestuderen ze in hun opleiding de Aarde, voor dit onderzoek zullen Carlijn Snoek, Fleur van Langen en Mabel Gray (ook alumni van de IIS bacheloropleiding Future Planet Studies) verder kijken dan onze eigen planeet. Het doel van het experiment is om een relatie te vinden tussen lawines en zwaartekracht, aangezien zulke processen op meerdere planeten voorkomen en onder verschillende omstandigheden. Niet alleen op Aarde, maar ook op hemellichamen zoals Mars en de Maan zijn lawines in overvloed aanwezig en een van de belangrijkste processen die het landschap vormen.

Zwaartekracht varieert per hemellichaam, en onderzoek naar de relatie tussen lawines en zwaartekracht leveren vaak tegenstrijdige resultaten op. In de Large Diameter Centrifuge (LDC) van ESA kunnen lawines worden gecreëerd onder verschillende zwaartekrachtsomstandigheden. Daarnaast kunnen de kunstmatige lawines in 3D worden vastgelegd met behulp van laser-kartografie en fotogrammetrie. Daarmee kan er hopelijk een duidelijker beeld worden geschetst van de invloed van zwaartekracht op lawines, en kan dit proces makkelijker worden geïndentificeerd op satellietbeelden van andere hemellichamen.

ESA's Large Diameter Centrifuge bij ESA-ESTEC in Noordwijk

De Large Diameter Centrifuge bij ESA-ESTEC in Noordwijk. Bron: ESA.

Één team, drie afstudeerprojecten

In de derde week van september krijgt Team Avalanche voor hun experiment de beschikking over de LDC bij het ESA European Space Research and Technology Centre (ESTEC) in Noordwijk. Carlijn zal haar scriptieonderzoek baseren op de techniek achter het vastleggen van de lawines, een vrij nieuwe methode in het onderzoeksveld. Fleur zal verder inzoomen op de lawines en hun sorteringsprocessen onder de loep nemen. Mabel zal het onderzoek doortrekken naar de kunstwereld en bestuderen hoe wetenschappelijk onderzoek vergelijkbaar is met artistiek onderzoek. Het team is ook een samenwerking aangegaan met kunstenaar Anna Gray, met als doel om een kunstwerk te baseren op dit experiment.

De studenten zullen verslag doen van hun ervaringen en voortgang op hun eigen website en zijn ook te volgen op Facebook, Instagram en Twitter.

Over Spin Your Thesis!

Het ESA Spin Your Thesis! programma biedt studenten de kans om wetenschappelijke of technische experimenten uit te voeren in hogere zwaartekracht condities in verscheidene disciplines als biologie, biochemie, microbiologie, optische fysica, materiaalwetenschappen, vloeistofdynamica en geologie. De LDC is ontwikkeld door ESA om dergelijke experimenten in een omgeving van 1 tot 20 g uit te voeren. Met zes gondels aan de lange armen biedt de LDC unieke kansen voor onderzoek in een ruim aantal disciplines.

Gepubliceerd door  Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica