Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Inhoud

Regelmatig komen problemen in maatschappij en organisaties naar voren die  bijna onoplosbaar lijken; ze keren steeds terug of manifesteren zich als schijnbaar eindeloze projecten. Zulke hardnekkige problemen worden wel ‘wicked’ genoemd, ‘taai’ om aan te pakken of op te lossen. Voorbeelden zijn pesten op school of werk, verslavingsproblemen, geweld van sportsupporters of jegens OV-personeel. Maar regelmatig zijn er ook problemen met grote projecten die dreigen te mislukken. Sociale vraagstukken zoals verbeteringen in de sociale voorzieningen, of hulp aan vluchtelingen; organisatorische trajecten als de vorming van een nationale politie of de samenwerking  NS-Prorail; technische projecten als metro-aanleg, of ICT-projecten bij de overheid - ze lopen soms vast in uitvoeringsproblemen. Ook schijnbaar eenvoudige technische problemen als ‘sjoemelsoftware’ bij dieselauto’s vertakken zich in steeds meer deelproblemen.

Wat hebben deze vraagstukken en problemen gemeenschappelijk, welke mechanismen spelen mee, en hoe is tot verbetering te komen? In deze module gaan we aan de hand van aangeboden of door studenten aangedragen casuïstiek zulke problemen analyseren op hun onderliggende structuur. Elementen in deze analyse zijn het onderscheiden van de gelaagdheid in de problematiek, de rollen en belangen van de verschillende actoren, en hun opvatting over de juiste oplossingsrichting. ‘Wicked problems’  beslaan vaak een lange tijdsperiode, spelen op meerdere niveaus, hebben meerdere, onderling strijdige oplossingsrichtingen, en er zijn meerdere  actoren en veel belanghebbenden met tegenstrijdige posities.

Zulke ingewikkelde, weerbarstige problemen vragen om een een inter-, of transdisciplinaire benadering. Actuele sociale, organisatorische en technische ontwikkelingen komen aan bod evenals inzichten vanuit veranderkunde en advieskunde.

Maar moeilijke  vraagstukken zijn niet alleen maar vervelend - ze dagen ook uit. Ze dwingen tot zoeken naar en vinden van innovatieve oplossingen, maken de samenleving en organisaties levend.

Leerdoelen

De student is in staat om:

  • ‘wicked problems’ te herkennen:  lastige en vaak ingewikkelde sociale en organisatorische vraagstukken
  • zulke vraagstukken te analyseren ten aanzien van verschillende niveaus, perspectieven en actoren
  • een geschikte veranderkundige aanpak te formuleren met kennis en technieken uit sociale, organisatie en technische wetenschappen
  • zelfstandig onderzoek uit te voeren in een casus die als een ‘wicked’ probleem kan gelden
  • bevindingen uit deze casus te formuleren in een essay.

Toetsvorm

Paper/essay incl. literatuur, omvang plm. 4000 woorden per persoon; bij groepje meer, en auteurs aanwijsbaar; slotpresentatie (ppt of Prezi).

Aanmelding

2e jaars (of hoger) Honours studenten van UvA, VU en AUC kunnen deelnemen aan deze reeks. Aanmelding is mogelijk vanaf 8 juni 2017 10.00u tot en met 12 juni 2017 23.00u via het formulier dat zal verschijnen op Honoursmodules IIS.

Toezegging is op willekeurige basis. Als er nog plekken beschikbaar zijn kunnen studenten zich na 12 juni nog inschrijven.

Onderwijstijden

Voor het actuele rooster zie Datanose: https://datanose.nl/#course[61899]

Aantal deelnemers

Maximaal 25

Feiten & cijfers
Vorm
Honoursonderwijs
Studielast
6 EC,
Voertaal
Nederlands
Toelatingseisen
Start
Oktober