Voor het interdisciplinaire honoursvak ‘Massa- extinctie’ kregen studenten de opdracht om de informatie die ze in dit vak hadden gekregen te verwerken in een podcast. Het was de bedoeling dat er ook intensief gebruik werd gemaakt van de experts die op bezoek kwamen. Met steun van een UvA Grassroots beurs kon docent Joris Buis experimenteren met deze toetsvorm. Dit resulteerde in een reeks podcastafleveringen die allemaal zijn te beluisteren op Soundcloud.

Naast een schriftelijke individuele opdracht werkten de studenten samen aan de podcast afleveringen. Gastdocent en expert op het gebied van podcasts maken, Julie Blussé gaf een uitgebreide workshop podcasts maken. Daarnaast werden de studenten ondersteund bij het editen van de afleveringen door een professional. Voor de podcast moesten ze voorafgaand aan de opnames goed nadenken over het verhaal dat ze wilden vertellen en de vragen die ze zichzelf en de gastdocenten wilden stellen.

De studenten gaven aan het proces van het maken van een podcast een leuke manier te vinden om zich op een andere manier in de stof te verdiepen. Doordat ze meerdere experts moesten interviewen kwamen ze in aanraking met nieuwe en uiteenlopende perspectieven. In de beoordeling van de podcast als toetsvorm lette docent Joris Buis vooral op het proces en de inhoud. Hij ging er van uit dat beginnende radiomakers nog geen goedlopende reportage zouden kunnen maken. Niets was minder waar, in een korte tijd leverden de studenten een boeiende podcast reeks af.