Jaarlijks wordt door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) de zogeheten 'Carte Blanche' uitgereikt aan de UvA Docent van het Jaar. Deze prijs houdt in dat de docent vrij en naar eigen inzicht een interdisciplinaire onderwijsmodule mag ontwikkelen bij het IIS. Het IIS feliciteert David Bos van harte met deze prijs, maar natuurlijk vooral met de titel Docent van het Jaar 2021!

Van 6 t/m 16 april 2021 konden alle UvA-studenten en -medewerkers hun stem uitbrengen. Dit jaar werden in totaal meer dan 1200 stemmen geteld. Alle genomineerden werden geprezen om hun goede en harde werk in dit moeilijke jaar, waarin iedereen volledig moest overschakelen naar online onderwijs. Volgens de jury blonk David Bos uit in alle categorieën. Hij werd geroemd om zijn geweldige vermogen verhalen te vertellen, hoe hij de studenten actief weet te betrekken bij zijn colleges, maar ook hoe hij betrokken blijft bij het leerproces buiten de collegezaal. De zeer gedetailleerde studiegids teksten illustreren zijn toewijding nog eens meer.

Bos reageert: “Wauw, ik ben overweldigd, vereerd en voel me zeer bevoorrecht. We krijgen veel aandacht in de spotlights, maar naast ons maken veel andere collega's het onderwijs mogelijk: de junior docenten, de cursuscoördinatoren, de fietscoaches, en ga zo maar door… al het schaduwwerk. Laten we allemaal trots zijn dat we het samen mogelijk hebben gemaakt.”

Hoe Bos van plan is de Carte Blanche te besteden? "Er zijn zoveel dingen die ik zou kunnen bedenken, maar iets met betrekking tot de toekomst!". Het IIS kijkt ernaar uit om samen met Bos het vak te ontwikkelen. Last but not least deelt Bos advies met zijn collega's:

Iets heel simpels dat ik altijd probeer te doen: maak een groepsfoto met je leerlingen. Als je lang lesgeeft, kan het een stroom aan gezichten worden, en het is zo leuk om een ​​paar jaar later terug te kijken en je af te vragen waar ze zijn beland. David Bos, UvA Docent van het Jaar 2021

Carte Blanche 2020

De winnaar van vorig jaar, René Smits (docent Masteropleiding Law & Finance), ontwikkelde de honoursmodule Verbinding die in april 2022 start. In dit vak wordt het thema verbinding vanuit verschillende invalshoeken onderzocht en hersteld. Bekijk het interview dat René Smits gaf in oktober 2020, kort na de uitreiking op de Onderwijsdag, hier.
Eerdere winnaars waren Elio Baldi, Frank Nack, Antoinette Muntjewerff, Bas de Bruin, Joris Marée, Mieke Mulder, Jan van Maarseveen, Gerben Moerman, Sander Bais, Peter Starreveld, Mathieu de Bakker en Maria Bonaria Urban.