Leonie von Platen, derdejaars bachelorstudent Politics, Psychology, Law & Economics​ (PPLE), heeft de Create a Course Challenge gewonnen en gaat aankomend jaar samen met het IIS aan de slag met het verder ontwikkelen van het vak.

Tijdens de live finale van de Create a Course Challenge presenteerden de vijf kandidaten hun idee voor een nieuw, interdisciplinair keuzevak aan de jury en het publiek op het Room for Discussion-podium op de Roeterseiland-campus. De host van de avond was docent Merel Talbi, die de deelnemers en het publiek op enthousiaste en vermakelijke wijze door het programma leidde.

De vijf finalisten hebben allemaal indruk gemaakt tijdens het vakkundig presenteren van hun ideeën omtrent de thema's dekoloniseren, persoonlijke financiën, het internet, conflictsituaties en samenzweringstheorieën.

De jury, bestaande uit Linda de Greef, programmamanager Onderwijsontwikkeling bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS), Lucy Wenting, onderwijsdirecteur van het IIS, en Manish Jhinkoe-Rai, voorzitter van de Centrale Studenten Raad van de UvA, heeft de verschillende ideeën beoordeeld op vijf criteria: interdisciplinariteit, maatschappelijke relevantie, vernieuwende onderwijsvormen, toetsvormen en originaliteit. De jury was onder de indruk van de maatschappelijke relevantie en het academische niveau van Leonie's plan "Everything is some kind of plot, man": A Critical Perspective on Conspiracy Theories. In dit vak worden complottheorieën vanuit drie verschillende invalshoeken benaderd en worden cruciale vragen centraal gesteld die bijdragen aan de leerdoelen van het vak.

Het onderwerp van complottheorieën is nu belangrijker dan ooit. Het is mooi om te zien dat de neutraliteit in dit vak gewaarborgd wordt, wat bijkt uit het feit dat gekeken wordt naar waaróm complotdenkers denken zoals zij denken, wat vandaag de dag zeer relevant is. Juryvoorzitter Manish Jhinkoe-Rai

Inhoud van het vak

Zolang samenzweringstheorieën bestaan, worden ze weggelachen door de mainstream media; toch zijn hun verhalende kracht en psychologische onderbouw niet te onderschatten. “Everything is some kind of plot, man”: A Critical Perspective on Conspiracy Theories zal de complexe aard van samenzweringen onderzoeken aan de hand van vragen zoals: Wie gelooft in samenzweringstheorieën? Hoe wordt een bepaald verhaal in stand gehouden in verschillende contexten en bij verschillende groepen mensen? Welke rol speelt angst?

Het doel van het vak is om het fenomeen met respect te benaderen, geen normatieve oordelen te vellen en het gevaar van het ridiculiseren ervan te erkennen. Tegelijkertijd zal een kritisch ontvankelijke benadering worden bevorderd en de nieuwsgierigheid naar de innerlijke mechanismen en functies van samenzweringstheorieën worden gevoed. De onderwijsontwikkelaars van het IIS zullen de komende maanden samen met Leonie von Platen het idee verder uitwerken tot een daadwerkelijk vak, dat in het tweede semester van studiejaar 2022-2023 als interdisciplinair keuzevak zal worden aangeboden aan UvA-studenten van alle faculteiten.

Meer informatie

Het IIS organiseert ieder jaar de Create a Course Challenge, waarbij studenten worden uitgedaagd om een idee voor een nieuw vak aan de UvA in te sturen. Zo spelen studenten een actieve rol bij het beïnvloeden van de manier waarop het onderwijs aan de UvA wordt uitgevoerd en blijft het onderwijs maatschappelijk relevant en vernieuwend.