Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

De UvA Create a Course Challenge

Special Edition: Future Change

Ben jij gedreven om bij te dragen aan verandering en daarbij een brug te slaan tussen wetenschap en samenleving? Wereldwijd hebben we momenteel te maken met veel complexe vraagstukken. Denk aan klimaatverandering, ongelijkheid, digitalisering en een gezonde toekomst. Verandering is hierbij essentieel. Verandering in hoe we met elkaar en wereld omgaan, van ons denken en technologische verandering.  Loop jij rond met een goed idee voor een nieuw vak, dat kan bijdragen aan het probleem dat je altijd al hebt willen oplossen? Doe mee met de speciale editie van de Create a Course Challenge en werk jouw vakidee samen met de onderwijsontwikkelaars van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) verder uit.

Denk mee over het onderwijs aan de UvA

Met deze special edition van de UvA Create a Course Challenge word je als student uitgedaagd om buiten de gebaande paden te treden en na te denken over hoe onderwijs future proof, uitdagend én betekenisvol kan zijn. Welke onderwerpen en werkvormen zouden aan bod moeten komen en welke rol spelen studenten en docenten hierbij?  Denk mee over de manier waarop onderwijs bij het instituut, en daarmee binnen de UvA, kan bijdragen aan toekomstige verandering. Dit is jouw kans om jouw visie op onderwijs te realiseren. Wie weet ben jij volgend jaar student-assistent bij jouw eigen vak!

Studenten zonder grenzen

Centraal binnen de challenge staat dat grenzen overstegen worden. Niet enkel tussen studenten en docenten en tussen faculteiten en disciplines, maar ook samenwerking tussen de academische wereld en de maatschappij. 

Special Edition: Future Change 

De wereld verandert en onderwijs verandert mee. De toekomst vraagt om innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Voor deze special edition van de challenge ligt de nadruk dan ook op het bijdragen aan de veranderingen die de maatschappij nodig heeft. Verandering is een breed begrip dat vanuit allerlei invalshoeken kan worden benaderd, zoals op technologisch, economisch, ecologisch, politiek, sociaal, psychologisch en filosofisch vlak. Denk bij het ontwikkelen van jouw vak out of the box en vanuit verschillende disciplines. 

  • Hoe werkt het?

    De Create a Course Challenge bestaat uit vier rondes. Uiteindelijk kiest de jury één winnaar. Het IIS gaat samen met de winnaar aan de slag met het ontwikkelen van het vak. De challenge staat open voor alle UvA-studenten, zowel bachelor als master.

    Ronde 1: Dien je idee in 

    Deadline 10 oktober 2023 09:00 uur 

    Vul het online formulier in met een eerste opzet van jouw idee voor een te ontwikkelen vak. Of maak een foto van jouw ingevulde bierviltje en e-mail het naar iis@uva.nl. Wees creatief wat betreft inhoud en vorm! 

    Ronde 2: Werk je idee uit

    Deadline 1 november 2023 09:00 uur

    Zodra wij jouw idee hebben ontvangen, krijg je via de mail een sjabloon toegestuurd dat je helpt jouw idee verder uit te werken. Veel onderwijs is georganiseerd in hoor- en werkcolleges; bedenk jij een vernieuwende werkvorm? Op welke manier draagt jouw vak bij aan het begrijpen en begeleiden van maatschappelijke verandering? Wat leren de studenten? Welke docenten zijn betrokken? Welk studiemateriaal gebruiken de studenten en hoe wordt er getoetst? 

    Je kunt ervoor kiezen om je vak in het Nederlands of in het Engels uit te werken, afhankelijk van de taal waarin het vak uiteindelijk gegeven gaat worden. Stuur het ingevulde format voor de deadline van 10 oktober 2023 09:00 uur toe naar het IIS: iis@uva.nl.

    Ronde 3: Nomineer jouw favoriete vak

    Tussen 8 en 15 november 2023 09:00 uur 

    Alle UvA studenten en medewerkers mogen eenmalig op hun top 3 stemmen. Stemmen is mogelijk vanaf 8 november 09:00 uur tot 15 november 09:00 uur. De vijf ideeën met de meeste stemmen gaan door naar de finale. 

    Ronde 4: Pitch je idee voor de jury

    Donderdag 23 november 2023 17:00 – 19:00 uur 

    Tijdens de finale bepaalt de jury welke inzending beloond wordt met de realisatie van het vak. De finale vindt op de Roeterseilandcampus plaats en is open voor alle geïnteresseerden. Na afloop proosten we samen op de winnaar, die daarna direct aan de slag mag als student-assistent bij de ontwikkeling van het vak. 

  • Voorwaarden

    Houd tijdens het ontwikkelen van jouw idee de volgende randvoorwaarden en richtlijnen aan.

    Randvoorwaarden

    • Het begrip 'verandering' moet centraal staan;
    • Het vak moet interdisciplinair zijn;
    • Het vak moet geschikt zijn voor 2e en 3e jaars UvA-bachelorstudenten;
    • Het vak moet ontwikkeld worden voor minimaal 20 deelnemers;
    • Aantal studiepunten: 6 EC;
    • Het vak mag zowel Nederlands- als Engelstalig zijn.

     

    Je vak wordt beoordeeld op de volgende criteria:

    • Interdisciplinariteit: verschillende academische disciplines komen samen. 
    • Maatschappelijke relevantie: het vak brengt kennis en vaardigheden bij die nodig zijn om bij te dragen aan de verandering die onze samenleving nodig heeft. 
    • Originaliteit: het vak heeft een vernieuwend karakter.
    • Opzet: de leerdoelen, leeractiviteiten en de manier waarop de leerdoelen getoetst worden.  
    • Innovatieve onderwijsvormen: denk buiten het kader van hoor- en werkcolleges. Het betrekken van externe partijen of maatschappelijke partners is een pre. 
  • De vijf finalisten van 2022

    Ter inspiratie vind je hieronder de vijf ideeën die tijdens de afgelopen editie van de Create a Course Challenge een finaleplek hebben bemachtigd:

    ‘Apocalypse Is Not the End of The World’  

    by Alina Ovcharova, third-year Bachelor's student in Psychology 

    In this day and age, nothing feels more certain than the coming of climate change. It seems like every year countries set sustainability goals and then fail to meet them; companies roll out new "green" products that cause more harm than good, and the doomsday clock ticks closer and closer to midnight. Five short years, and climate change will be irreversible, and then...and then what? How does one survive the Apocalypse? This is a course about deconstructing climate anxiety and nihilism, and why anyone would choose to keep going. By the end, you will be armed with practical tools to stay sane and stay hopeful, to understand who will be impacted and how, and then to fight for yourself and others. This course will say no to climate nihilism and give students tools to prepare themselves and their communities for the ever-approaching reality of climate change.  

    ‘Food Forestry: Experiencing the Future of Nature and Agriculture’  

    by Wytze Walstra & Sacha Brons, Master's students in Political Science - track Political Economy 

    How should we produce and consume food in a world where trees talk, soil fungi trade nutrients like stockbrokers and humans are a crucial part of natural ecosystems? Revolutionary insights from forest ecology, soil science, philosophy and political economy highlight the deep interconnectedness of two worlds currently separated in the Western world: nature and agriculture. Can we solve crises we face in global food systems today, such as the Dutch nitrogen crisis, with a paradigm that bridges this separation?  In this course, students experience first-hand   how   this   new   paradigm   looks   and   feels   by investigating and engaging in food forestry, a modern farming system rooted in indigenous practices that mimics natural ecosystems to produce abundant food with little to no inputs. To   personally   experience   the current paradigm   shift   and study   its   interdisciplinary consequences, students take field trips to several food forests, workshops on botanical gastronomy and classes in food ethics. 

    ‘Propaganda, Power and the Psychology of Persuasion’ 

    by Kate Shavrova, third-year Bachelor's student in Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE)  

    We've all heard the term ‘fake news’, but how often do we critically examine the media we are presented with daily? In a time where communication technologies have made it easier to exploit, weaponize and disseminate ideas, information literacy is an invaluable asset.  This course aims to present a strategic overview of the origins, methodology, and effects of political propaganda. Both historical and more contemporaneous examples of propaganda will be presented, with an added option for students to collect their own empirical material to study. The proposed course will conclude with a brief section on the normative implications for the future of political propaganda in the cybernetic age. By its end, students will be able to identify, assess and counter misinformation efforts.  

    ‘Sensationalising Murder; the Phenomenon of True Crime’ 

    by Maggie O’Gorman & Sophia Hieker, third-year Bachelor's students in Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE)

    The phenomenon of true crime is the trend of the decade, with new forms of media such as podcasts and documentaries highlighting the most prolific and bewildering murders. This growing interest is not just changing the media space, but highlighting the legal systems behind the cases, because as any true crime fanatic knows, it only begins with murder. This course aims to provide insight into why so many people are fascinated by these crimes and the impact this media form has. With recent cases such as Adnan Syed’s, investigated by the podcast series “Serial” being reassessed by prosecutors, highlighting the real-world impact of true crime podcasts. Through the lens of multiple disciplines such as criminology, law, media and psychology, using a variety of teaching methods such as podcasts, academic papers and the cases themselves, this course aims to break down the phenomenon of true crime.  

    ”Where do I end, and you begin?”: An Exploration of the Self’ 

    by Pika Ivana Kostanjšek & Filippo Bianchi, second-year Bachelor's students in Psychology & Sociology  

    “Where do I end, and you begin?” course is a multidisciplinary exploration of the Self through branches of psychology, sociology and philosophy. It deals with one of the most profound questions one can ask themselves: “Who am I?” The course provides building blocks for a framework of understanding the Self and its boundaries, as well as how the individual Selves merge to build a society. Besides the social sciences’ perspectives, it also delves into non-western approaches and prompts the students to connect what has been studied with what has been taught outside the walls of the scientific method. With this course, we hope the students gain clearer awareness and deeper understanding of the forces acting on themselves and on others from within and without, and the ways in which we become who we are.  

  • De Special Edition van voorjaar 2021: Duurzaamheid

    In het voorjaar van 2021 heeft het IIS een special edition van de Create a Course Challenge georganiseerd, met de nadruk op duurzaamheid. >> Lees hier meer over de speciale duurzaamheidseditie van de challenge