Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

De UvA Create a Course Challenge

Loop je rond met een goed idee voor een nieuw vak? Doe dan mee met de UvA Create a Course Challenge. Je wordt uitgedaagd om een idee voor een vak in te zenden en dit samen met de curriculumontwikkelaars van Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) uit te werken. Wie weet ben jij volgend jaar student-assistent bij jouw eigen vak!

Denk mee over het onderwijs aan de UvA

Het IIS daagt alle UvA-studenten uit om mee te denken over hoe onderwijs het beste georganiseerd kan worden, welke onderwerpen en werkvormen aan bod zouden moeten komen en welke rol studenten en docenten hierbij spelen. Met de UvA Create a Course Challenge word je als student uitgedaagd om buiten gebaande paden te treden en na te denken over hoe onderwijs leuk, uitdagend en betekenisvol kan zijn.

Het IIS wil met deze uitdaging studenten een actieve rol laten spelen bij het beïnvloeden van de manier waarop het onderwijs wordt uitgevoerd bij het Instituut en daarmee binnen de UvA. Studenten krijgen met de Create a Course Challenge de kans om hun visie op onderwijs te realiseren.

Studenten zonder grenzen

Centraal binnen de Challenge staat dat grenzen overstegen worden. Niet enkel tussen studenten en docenten en tussen faculteiten en disciplines, maar ook tussen de academische wereld en de maatschappij. Denk bij het ontwikkelen van jouw vak out of the box en vanuit verschillende disciplines.

  • Hoe werkt het?

    De Create a Course Challenge bestaat uit vier rondes. Uiteindelijk kiest de jury één winnaar. Het IIS gaat samen met de winnaar aan de slag met het ontwikkelen van het vak. De Challenge staat open voor alle UvA-studenten, zowel bachelor als master.

    Ronde 1: Dien je idee in 

    Deadline 10 oktober 2022 09:00 uur

    Vul het online formulier in met een eerste opzet van jouw idee voor een te ontwikkelen vak. Of maak een foto van jouw ingevulde bierviltje en e-mail het naar iis@uva.nl. Wees creatief wat betreft inhoud en vorm! 

    Ronde 2: Werk je idee uit

    Deadline 31 oktober 2022 09:00 uur

    Zodra wij jouw idee hebben ontvangen, krijg je via de mail een format toegestuurd dat je helpt jouw idee verder uit te werken. Wat voor werkvormen heeft jouw vak? Wat leren de studenten? Welke docenten zijn betrokken? Welk studiemateriaal gebruiken de studenten en hoe wordt er getoetst? Je kunt er zelf voor kiezen om je vak in het Nederlands of in het Engels uit te werken, afhankelijk van de taal waarin het vak uiteindelijk gegeven gaat worden.

    Stuur het ingevulde format voor de deadline van 31 oktober 2022 09:00 uur toe naar het IIS: iis@uva.nl

    Ronde 3: Nomineer jouw favoriete vak

    Tussen 7 - 16 november 2022

    Alle UvA-studenten en -medewerkers mogen eenmalig op hun top 3 stemmen. Stemmen kan tussen 7 09:00 uur en 16 november 09:00 uur. De vijf ideeën met de meeste stemmen gaan door naar Ronde 4.

    Ronde 4: Pitch je idee voor de jury

    Donderdag 24 november 2022 van 17:00 - 19:00 uur

    Tijdens de finale bepaalt de jury welke inzending beloond wordt met de realisatie van het vak. De winnaar mag daarna direct aan de slag als student-assistent bij de ontwikkeling van het vak.

  • Voorwaarden

    Houd tijdens het ontwikkelen van jouw idee de volgende randvoorwaarden en richtlijnen aan.

    Randvoorwaarden

    • Het vak moet geschikt zijn voor 2e en 3e jaars UvA-bachelorstudenten
    • Het vak moet ontwikkeld worden voor minimaal 20 deelnemers
    • Aantal studiepunten: 6 EC
    • Het vak mag zowel Nederlands- als Engelstalig zijn
    • Het vak moet interdisciplinair zijn.
       

    Je vak wordt beoordeeld op de volgende criteria:

    • Interdisciplinariteit
    • Maatschappelijke relevantie: het vak brengt kennis en vaardigheden bij die nodig zijn om een bijdrage te leveren aan de complexe opgaven waar onze samenleving voor staat.
    • Originaliteit: het vak heeft een vernieuwend karakter.
    • Vernieuwende onderwijsvormen: denk buiten het kader van hoor- en werkcolleges.
    • Docenten: denk na over welke docenten je wilt betrekken bij je vak. Houd hierbij rekening dat het een interdisciplinair vak moet zijn en de docenten dus verschillende academische achtergronden moeten hebben.
    • Toetsvorm: leerdoelen en de manier waarop deze getoetst kunnen worden.
  • De Special Edition van voorjaar 2021: Duurzaamheid

    In het voorjaar van 2021 heeft het IIS een special edition van de Create a Course Challenge georganiseerd, met de nadruk op duurzaamheid. Lees hier meer over deze speciale editie van de challenge

  • De vijf finalisten van 2021

    Conflict, Peace and Me

    By Henry Kurze, Bachelor’s student in Politics, Psychology, Law & Economics

    “They are wrong, I am right, and they have to change or else!” In major conflicts, it seems normal to antagonise our opponents, highlight their wrongs and stand up for what we believe in with a “we-versus-them” mentality. Although perhaps justified, our anger, disgust or even hate poison us and threaten a peaceful solution. This course will teach you to become aware of our human motives, feelings, and beliefs that set us up for hostility based on underlying psychological and social mechanisms. Then, you will encounter and discuss a variety of approaches, philosophical and practical, to reclaim your cool and levelheadedness. You will learn how to analyse and deescalate a conflict situation, and, most importantly, reflect on how you get there in the first place. In summary, you will learn to be part of the resolution, not the conflict.

    “Be the change you want to see in the world.” – Mahatma Gandhi

    Corporate Autocracies & the Internet

    By Barbora Bromová, Bachelor’s student in Politics, Psychology, Law & Economics

    We spend a lot of our time online - working, shopping, playing, catching up on the news, forming our political identities, talking to our friends and foes. We feel restless when the connection is down – be it due to a global outage or a cable we misplaced. Yet how much do we actually know about the Internet? Do we understand how it works, and who makes the rules in this elusive semi-public space?  

    This course aims to enhance students’ understanding of the online spaces they occupy, complete with their politics, incentive structures, and social implications. Throughout, the proposed course will tap into technical, legal, psychological, and economic perspectives on the digital revolution, and discuss the important yet inconspicuous ways through which technological corporations structure our experiences of the Internet on the individual as well as broader social scale. 

    Decolonising our Future: Creating Solutions to Protect and Sustain the World 

    By Sara Baheta, Clara, Laura & Chris, Research Master’s students in International Development

    POV: You are scrolling on your phone, and you come across a post of an unexpected climate disaster in another city. You lay there hopeless wondering how you, an individual, can even begin to help or support an issue that seems so big and so far away. From global pandemics to wealth inequalities to climate change, our generation is struggling to understand where and how to start solving these issues. Although this course does not offer a direct answer to these questions, it equips you with the skills necessary to begin taking the initiative. Decolonisation, as a concept, questions dominant ‘Western’ bias in our understanding of the world and challenges us to destroy current hierarchies. In this course, you will be provided with an interdisciplinary introduction to the topic of decolonisation through 5 different themes: race and migration, global economics, sustainability and climate change, gender and sexuality, and digital culture and technology. Because what if you actually can solve these issues and all you need is a different foundation of learning, one that transcends western values and allows you to create the life you imagined when you were a child?

    Managing your Finances

    By Andra Huidu, pre-Master’s student in Communication Science

    “Managing your Finances” consists of a complete guide in managing one's money from the first day of starting university. It is a practical, hands-on course with a self-study rhythm on a weekly basis. The course combines Finance, Fintech, Economics, Sustainability, Ethics and History and applies these to modern times. The course teaches you how to manage your money, including short-term financial goals wanted, building a budget, establishing an emergency fund, building a credit score while avoiding debt, saving for a long-term strategy towards retirement, investing ways and property purchases, as well as looking at pension schemes and insurance. All these aspects are tackled, while understanding how the financial world works, through the Bloomberg Market Concepts course, as well as other very interesting resources that could be further used in one’s career. There are short assessments on a weekly basis and interactive sessions with university and external lecturers on a biweekly basis. 

    “Everything is some kind of plot, man”: A Critical Perspective on Conspiracy Theories

    By Leonie von Platen, Bachelor’s student in Politics, Psychology, Law & Economics

    While conspiracy theories seem to be virtually omnipresent in the age of social media, history is witness to the potential breadth and impact of classic examples such as the moon landing hoax, water-gate, 9/11. For as long as they’ve existed, conspiracy theories have been laughed off by mainstream media; yet their story-telling power and psychological underpinnings are not to be underestimated. This course seeks to investigate the complex nature of conspiracies by asking: Who believes in conspiracy theories? How is a certain narrative maintained across people and contexts? What role does fear play? The aim is to approach the phenomenon with respect and without making normative judgements while feeding a curiosity for uncovering the inner mechanisms and functions of conspiracy theories. Will you fall down the rabbit hole?