Loop je rond met een goed idee voor een nieuw vak? Doe dan mee met de UvA Create a Course Challenge. Je wordt uitgedaagd om een idee voor een vak in te zenden, dit samen met de curriculumontwikkelaars van Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) uit te werken en wie weet ben jij volgend jaar student-assistent bij jouw eigen vak!
Het IIS daagt alle UvA studenten uit om mee te denken over hoe onderwijs het beste georganiseerd kan worden, welke onderwerpen en werkvormen er aan bod zouden moeten komen en welke rol studenten en docenten hierbij spelen. Met de UvA Create a Course Challenge word je als student uitgedaagd om buiten gebaande paden te treden en na te denken over hoe onderwijs leuk, uitdagend en betekenisvol kan zijn.
Het IIS wil met deze uitdaging studenten een actieve rol laten spelen bij het beïnvloeden van de manier waarop het onderwijs wordt uitgevoerd bij het instituut en daarmee binnen de UvA. Studenten krijgen met de Create a Course Challenge de kans om hun visie op onderwijs te realiseren.
Centraal binnen de Challenge staat dat grenzen overstegen worden. Niet enkel tussen studenten en docenten en tussen faculteiten en disciplines, maar ook tussen de academische wereld en de maatschappij.
The UvA Create a Course Challenge bestaat uit vier rondes. Uiteindelijk wordt er één winnaar gekozen door een jury. Het IIS gaat samen met de winnaar aan de slag met het ontwikkelen van het vak. De challenge staat open voor alle UvA studenten, zowel bachelor als master.
De deadline is verstreken en het is niet mogelijk om nog een idee in te sturen. Volgend jaar vindt de Challenge opnieuws plaats.
Zodra wij jouw idee hebben ontvangen krijg je via de mail een format toegestuurd dat je helpt jouw idee verder uit te werken. Wat voor werkvormen heeft jouw vak? Wat leren de studenten? Welke docenten zijn betrokken? Welk studiemateriaal gebruiken de studenten en hoe wordt er getoetst? Je kunt er zelf voor kiezen om je vak in het Nederlands of in het Engels uit te werken, afhankelijk van de taal waarin het vak uiteindelijk gegeven gaat worden.
Stuur het ingevulde format voor de deadline toe naar het IIS: iis@uva.nl
Alle UvA studenten en medewerkers mogen eenmalig op hun top 3 stemmen. Stemmen kan vanaf 10 november 12:00 uur tot 18 november 12:00 uur. De vijf ideeën met de meeste stemmen gaan door naar Ronde 4.
Tijdens de online finale bepaalt de jury welke inzending beloond wordt met de realisatie van het vak. De winnaar mag daarna direct aan de slag als student-assistent bij de ontwikkeling van het vak. Door jury wordt voorgezeten door Karen Maex, Rector Magnificus van de UvA. De andere twee juryleden zijn Lucy Wenting, directeur van het Insituut voor Interdisicplinaire Studies en Nina Hol, voorzitter van de Centrale Studentenraad.
Houd tijdens het ontwikkelen van jouw idee de volgende randvoorwaarden en richtlijnen aan.
By: Salma Belmoussa, master student Urban Sociology
Did you ever think about how the city is designed with a specific user in mind? How the traffic light buttons are positioned at an average height? How the public transportation system is attuned to its many users? What if you and your bodily characteristics are not the baseline (anymore) for all the urban design you daily encounter in a city? What if you are other-abled (i.e. have a mobility impairment) and the current networks, designs and systems are not (independently) usable for you? Does this mean you are less of a citizen than your fellow citizens? As a future policy maker or (academic) researcher, you will discover how many domains of the city are intertwined in enabling or disabling a citizen with a physical disability in everyday life. You will dissect the quest for accessible cities, forces that enable or disable this process, and come up with solutions to improve urban accessibility. You will learn what an accessible city is, how an (in)accessible city influences the daily life of an other-abled body, and how policy and the reality do or do not coincide.
By: Paulina von Hardenberg and Carolin Lubosch, bachelor students Psychology
The aim of the course is to teach students about the historical background of current debates, about societal developments and the corresponding research in an academic surrounding. Here, the goal is not to simply “educate about what has been going on for centuries”, but to approach this topic from an interdisciplinary and scientific point of view, which goes beyond googling it. Furthermore, students will be encouraged to (critically) reflect on their own behavior and thoughts by creating a journal about their own experiences. We would like to invite teachers from different disciplines to speak about topics such as history, psychology, education, politics, and many more. In addition, there will be working groups in which topics such as communication, empathy and thinking about identity will be discussed. Racism is a sensitive and complex topic, which is why it will be very important in this course that a trusted environment is created, and that everyone feels safe to speak and make mistakes.
By: Emilia Berenyi, master student Political Science (International Relations)
This course critically analyses the relevant actors’ (e.g. the media, politicians, NGOs, corporate business-owners, etc.) communication on the contemporary global crises of climate change, global warming, terrorism and pandemics. This course aims to engage students with critical thinking through ongoing examples in the world. By the end of the course, students should be able to identify, analyse and critically assess elements of populism, pessimism, optimism, conservativism, liberalism, scapegoating and protection in the communication of biased media, politicians, corporate non-state actors, international organizations, influencers and NGOs. As a result, students will be able to overcome the contemporary issue of ‘alternative facts and one-sided information, as in the era of the internet, it is easy to follow and listen to voices and perspectives we are comfortable with, ignoring the questions and criticism. Students will be able to critically analyse speeches, statements, news, reports and they will do so by looking for elements of bias, unsupported fictive data, scapegoating, prejudice and political party-positions in their discourse analysis.
By: Thijs Rebel, master student Middle Eastern Studies and Matthijs de Gooijer, master student Finance
The Internet has become more important than ever. Digital communication is deeply woven into our society, ranging from the financial sector to the operations of our healthcare system. Increasing dependence on its functioning, however, comes with vulnerability. Even the smallest failures have an enormous impact on the economic, political and social stability of our world. This is why numerous countries have started to develop a military response to possible cyber-attacks. Instead of workouts in the mud, soldiers of tomorrow are trained to fight in the depths of cyberspace. This course is about the future of digital warfare and will consider the following questions: How do cyber-attacks work? What are the psychological effects of having an invisible enemy? And, what are the consequences of the lack of a comprehensive legal framework for digital warfare?
By: Diego Galdo, bachelor student Sociology
This course examines the past, present, and future(s) of queer cultures in Amsterdam between 1950 and 2020. Our search starts with queers in the Red Light District in the fifties, moves into the sexual revolution in the sixties, examines the leather and disco scenes in the seventies, mourns the AIDS crisis in the eighties, and hops on board of the touristified boats in the Amsterdam Pride in the 21st century. We visit De Odeon Kelder – the most renowned gay venue in the world before Stonewall – and Café t’Mandje – one of the longest-running queer bars in the world – among other iconic establishments. We scrutinize the pleasures and desires of post-war “nicht” (sissies) and “potten” (dykes) over sailors and soldiers. The COVID-19 crisis and the closure of all queer nightlife conclude the course. Will queer venues survive another pandemic or will alternative, digital spaces fulfill their role?