Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Onderwijsontwikkeling

The UvA Create a Course Challenge

Maar liefst 51 innovatieve ideeën kreeg het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) dit jaar ingestuurd voor de Create a Course Challenge. De stemmen zijn geteld en de top 5 is bekend!

De vijf inzendingen die nog kans maken:

  • The Meaning of Life in a World without Work (736 punten )
  • (ir)rationality of Man (724 punten)
  • The politics of Fashion (581 punten)
  • Posthumans In the Anthropocene (564 punten)
  • Environ Mental Health (546 punten)

Je bent welkom bij de finale van Create a Course op donderdag 28 november, 17:30-19:30, in de Brug (REC). 

Tijdens de finale bepaalt de jury bestaande uit Karen Maex (Rector Magnificus UvA), Lucy Wenting (directeur Instituut voor Interdisciplinaire Studies) en Pjotr van der Jagt (voorzitter Centrale Studentenraad), welke inzending beloond wordt met de realisatie van het vak. De winnaar mag daarna direct aan de slag als student-assistent bij de ontwikkeling van het vak. Na de finale proosten we met zijn allen op de winnaar!

Create a Course Challenge IIS
  • Hoe werkt het?

    The UvA Create a Course Challenge bestaat uit vier rondes. Uiteindelijk wordt er één winnaar gekozen door een jury. Het IIS gaat samen met de winnaar aan de slag met het ontwikkelen van het vak. De challenge staat open voor alle UvA studenten, zowel bachelor als master.

    Ronde 1: Dien je idee in

    Deadline 29 september 2019

    Een groot geleerde zei ooit: “Een goed idee past op een bierviltje”. Schrijf jouw idee op een fysiek Create a Course bierviltje (te verkrijgen bij je studievereniging), download hier het digitale bierviltje hieronder en mail het ons of vul hier het formulier in. Natuurlijk mag je ook de bierviltjes gebruiken van de strandbar in Thailand, de bierbrouwerij in Boston of waar je ook heen gaat op vakantie deze zomer.

    Maak vervolgens een foto van het viltje met jouw idee erop en mail deze naar het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).

    E-mailadres: iis@uva.nl

    Ronde 2: Werk je idee uit

    Deadline 3 november 2019

    Zodra wij jouw idee hebben ontvangen  krijg je via de mail een format toegestuurd dat je helpt jouw idee verder uit te werken. Wat voor werkvormen heeft jouw vak? Wat leren de studenten? Welke docenten zijn betrokken? Welk studiemateriaal gebruiken de studenten en hoe wordt er getoetst? Je kunt er zelf voor kiezen om je vak in het Nederlands of in het Engels uit te werken, afhankelijk van de taal waarin het vak uiteindelijk gegeven gaat worden. Bij meer dan tien inzendingen zal er door de selectiecommissie een selectie worden gemaakt, waarbij er gelet wordt op de voorwaarden en criteria uit het format.

    Stuur het ingevulde format voor de deadline toe naar het IIS: iis@uva.nl

    Ronde 3: Nomineer jouw favoriete vak

    Tussen 7 en 18 november 2019

    Alle UvA studenten en medewerkers mogen eenmalig op hun top 3 stemmen. De vijf ideeën met de meeste stemmen gaan door naar Ronde 4.

    Ronde 4: Pitch je idee voor de jury

    datum: 28 november 2019 | 17:30 - 19:30 @de Brug, Roeterseiland

    Tijdens de finale-avond in de Brug op de Roeterseilandcampus bepaalt de jury welke inzending beloond wordt met de realisatie van het vak. Een van de juryleden is Geert ten Dam, voorzitter van het College van Bestuur. De overige juryleden maken we dichter op de finale bekend. De winnaar mag daarna direct aan de slag als student-assistent bij de ontwikkeling van het vak. Na de finale proosten we met zijn allen op de winnaar!

    Download Bierviltje
  • Voorwaarden

    Houd tijdens het ontwikkelen van jouw idee de volgende randvoorwaarden en richtlijnen aan.

    Randvoorwaarden

    • Het vak moet geschikt zijn voor 2e en 3e jaars UvA bachelorstudenten
    • Het vak moet ontwikkeld worden voor minimaal 20 deelnemers
    • Aantal studiepunten: 6EC
    • Het vak mag zowel Nederlands- als Engelstalig zijn
    • Het vak moet interdisciplinair zijn

    Je vak wordt beoordeeld op de volgende criteria:

    • Inhoud: interdisciplinair, creatief, maatschappelijk relevant
    • Docenten: denk na over welke docenten je wilt betrekken bij je vak. Houd hierbij rekening dat het een interdisciplinair vak moet zijn en de docenten dus verschillende academische achtergronden moeten hebben.
    • Onderwijsvormen: activerend college / creatieve werkvormen / Bildung
    • Toetsvorm: leerdoelen en de manier waarop deze getoetst kunnen worden
  • Finalisten 2019

    1. The meaning of life in a world without work

    Marvin Nusseck

    In an interdisciplinary approach that includes active discussion, the course will provide a Political Science perspective on the shortcomings of our current definition of “work”. Before the technical insights from researchers of the fields of AI/Data Science & Machine Learning will give insights into how likely a replacement of humans is, we take a historical perspective on previous phenomena, namely the industrial revolution. The last part of the course will take a philosophical perspective: what makes a life meaningful and what role does work play in it? It will end with possible concepts and policies to tackle the issue at stake such as a Basic Income, a redefinition of labor, post-growth/plural economics and life-long learning.

    2. (Ir)rationality of man: foundations of good decision-making: living the experiments

    Henrik Pröpper

    The concept of rationality seems ingrained in all segments of society; it is institutionalized into our judicial system, into political and medical decision-making processes and economic models. Our society is organized around the (metaphysical) belief in human rationality. However, one could ask: are we really the rational beings we assume to be? And if not, what are we? Daniel Kahneman and (the late) Amos Tversky have shown since the late sixties that ‘cognitive illusions’, heuristics and biases constantly influence human decision-making. This fundamental understanding and ground-braking alteration in psychologists’ perception of reality has however not penetrated into our collective consciousness. Therefore, this course will take you on the journey of human decision-making.

    3. The Politics of Fashion

    Yasmine Ben Abdessalem

    The main guideline of this course is the importance of politics in the fashion process: before the conception, during the production, and during the consumption process.

    Disciplines: Fashion theory/history – politics- development

    • It would explore broad themes linked to the fashion industry and its impact on countries on domains like employment, production and fair trade. The whole cycle of production – consumption- post production issues related to fast fashion.
    • Also explore how clothes denote social rank, status or political and class affiliations and aspirations
    • Provides an analytical perspective on protest dressing, cultural appropriation to show that fashion is inherently political. 
    • Finally, it could discuss trade policies, and the environmental challenges that the fashion industry has to overcome in our era.

    4. Post-humans In the Anthropocene: a relational inquiry into humanity futures, other species, and the environment

    José Bernardo Pedroso Couto Soares / Amalia Calderón / Clémentine Dècle

    This course explores the perception of the human as a mutable condition within the context of the new epoch, the Anthropocene, in which nature is radically transformed by one single dominant influence: the homosapiens. 

    It will address the subject of the posthuman and their biotechnological corporeality, in addition to the socio-political and ecological implications of the relationship of the human with other species, such as speciesism and animalising. Finally, we will position the post-human in our contemporary geological age, the Anthropocene, and inquire on issues of post-human rights and alternative ecosystems. 

    This course will challenge the students to reposition their perspectives over their relations with nature, animals, bodies and geography; and to delve into the possibilities of other envisioned futures.

     5. Environ Mental Health

    Rosa van der Laag

    Environ mental health gaat over de mentale problemen die men als individu kan krijgen door klimaatproblematiek. Denk hierbij aan vliegschaamte en keuzestress bij boodschappen tot aan de hoop verliezen. In dit vak kijken we naar wat verschillende disciplines ons kunnen leren over gesprekstechnieken, media, voorbeeldrollen, hoop en nog veel meer onderwerpen die de mentale gezondheid beïnvloeden.

Vragen? Neem contact met ons op.