Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Onderwijsontwikkeling

The UvA Create a Course Challenge

Loop je rond met een goed idee voor een nieuw vak? Doe dan mee met de UvA Create a Course Challenge. Je wordt uitgedaagd om een idee voor een vak in te zenden, dit samen met de curriculumontwikkelaars van Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) uit te werken en wie weet ben jij volgend jaar student-assistent bij jouw eigen vak!

Denk mee over het onderwijs aan de UvA

Het IIS daagt alle UvA studenten uit om mee te denken over hoe onderwijs het beste georganiseerd kan worden, welke onderwerpen en werkvormen er aan bod zouden moeten komen en welke rol studenten en docenten hierbij spelen. Met de UvA Create a Course Challenge word je als student uitgedaagd om buiten gebaande paden te treden en na te denken over hoe onderwijs leuk, uitdagend en betekenisvol kan zijn.

Het IIS wil met deze uitdaging studenten een actieve rol laten spelen bij het beïnvloeden van de manier waarop het onderwijs wordt uitgevoerd bij het instituut en daarmee binnen de UvA. Studenten krijgen met de Create a Course Challenge de kans om hun visie op onderwijs te realiseren.

Studenten zonder grenzen

Centraal binnen de Challenge staat dat grenzen overstegen worden. Niet enkel tussen studenten en docenten en tussen faculteiten en disciplines, maar ook tussen de academische wereld en de maatschappij.

  • Hoe werkt het?

    The UvA Create a Course Challenge bestaat uit vier rondes. Uiteindelijk wordt er één winnaar gekozen door een jury. Het IIS gaat samen met de winnaar aan de slag met het ontwikkelen van het vak. De challenge staat open voor alle UvA studenten, zowel bachelor als master.

    Ronde 1: Dien je idee in

    Deadline september 2020

    Een groot geleerde zei ooit: “Een goed idee past op een bierviltje”. Schrijf jouw idee op een fysiek Create a Course bierviltje (te verkrijgen bij je studievereniging), download hier het digitale bierviltje hieronder en mail het ons of vul hier het formulier in. Natuurlijk mag je ook de bierviltjes gebruiken van de strandbar in Thailand, de bierbrouwerij in Boston of waar je ook heen gaat op vakantie deze zomer.

    Maak vervolgens een foto van het viltje met jouw idee erop en mail deze naar het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).

    E-mailadres: iis@uva.nl

    Ronde 2: Werk je idee uit

    Deadline november 2020

    Zodra wij jouw idee hebben ontvangen  krijg je via de mail een format toegestuurd dat je helpt jouw idee verder uit te werken. Wat voor werkvormen heeft jouw vak? Wat leren de studenten? Welke docenten zijn betrokken? Welk studiemateriaal gebruiken de studenten en hoe wordt er getoetst? Je kunt er zelf voor kiezen om je vak in het Nederlands of in het Engels uit te werken, afhankelijk van de taal waarin het vak uiteindelijk gegeven gaat worden.

    Stuur het ingevulde format voor de deadline toe naar het IIS: iis@uva.nl

    Ronde 3: Nomineer jouw favoriete vak

    November 2020

    Alle UvA studenten en medewerkers mogen eenmalig op hun top 3 stemmen. De vijf ideeën met de meeste stemmen gaan door naar Ronde 4.

    Ronde 4: Pitch je idee voor de jury

    datum: 26 november 2020 | 17:00- 19:00@de Brug, Roeterseiland

    Tijdens de finale-avond in de Brug op de Roeterseilandcampus bepaalt de jury welke inzending beloond wordt met de realisatie van het vak. Een van de juryleden is Geert ten Dam, voorzitter van het College van Bestuur. De overige juryleden maken we dichter op de finale bekend. De winnaar mag daarna direct aan de slag als student-assistent bij de ontwikkeling van het vak. Na de finale proosten we met zijn allen op de winnaar!

    Download Bierviltje
  • Voorwaarden

    Houd tijdens het ontwikkelen van jouw idee de volgende randvoorwaarden en richtlijnen aan.

    Randvoorwaarden

    • Het vak moet geschikt zijn voor 2e en 3e jaars UvA bachelorstudenten
    • Het vak moet ontwikkeld worden voor minimaal 20 deelnemers
    • Aantal studiepunten: 6EC
    • Het vak mag zowel Nederlands- als Engelstalig zijn
    • Het vak moet interdisciplinair zijn

    Je vak wordt beoordeeld op de volgende criteria:

    • Inhoud: interdisciplinair, creatief, maatschappelijk relevant
    • Docenten: denk na over welke docenten je wilt betrekken bij je vak. Houd hierbij rekening dat het een interdisciplinair vak moet zijn en de docenten dus verschillende academische achtergronden moeten hebben.
    • Onderwijsvormen: activerend college / creatieve werkvormen / Bildung
    • Toetsvorm: leerdoelen en de manier waarop deze getoetst kunnen worden
  • Finalisten 2019

    The meaning of life in a world without work

    Marvin Nusseck

    Imagine a world without work: what would you do all day? More and more people start to doubt, whether it makes sense to work five days a week on a “bullshit job”, having the feeling to not contribute anything to society. Being busy from nine-to-five, and barely have two days where you can actually do what you like.

    The current discussion makes us feel like we do not have to worry about this anymore, because ‘automation’ will free us all from the duty of work. Maybe capitalism has managed what John Maynard Keynes predicted in the 1930s, that because of the automation of first our physical and later our cognitive labour we will barely have a “fifteen-hour week”. Maybe we reach what Karl Marx imagined in the midst of the industrial revolution, “to hunt in the morning, fish in the afternoon, rear cattle in the evening, criticise after dinner, …, without ever becoming hunter, fisherman, herdsman or critic”.

    The objective of the course is to give students an understanding of how technological change could affect the concept of ‘work’ as we know it today, what impact this has on society and what concepts can be considered to make this transformation tolerable in future.

    (Ir)rationality of man: foundations of good decision-making: living the experiments

    Henrik Pröpper

    The concept of rationality seems ingrained in all segments of society; it is institutionalized into our judicial system, into political and medical decision-making processes and economic models. Our society is organized around the (metaphysical) belief in human rationality. However, one could ask: are we really the rational beings we assume to be? And if not, what are we? Daniel Kahneman and (the late) Amos Tversky have shown since the late sixties that ‘cognitive illusions’, heuristics and biases constantly influence human decision-making. This fundamental understanding and ground-braking alteration in psychologists’ perception of reality has however not penetrated into our collective consciousness. Therefore, this course will take you on the journey of human decision-making.

    Environ mental health

    Rosa van der Laag

    Environ mental health gaat over de mentale problemen die men als individu kan krijgen door klimaatproblematiek. Denk hierbij aan vliegschaamte en keuzestress bij boodschappen tot aan de hoop verliezen. In dit vak kijken we naar wat verschillende disciplines ons kunnen leren over gesprekstechnieken, media, voorbeeldrollen, hoop en nog veel meer onderwerpen die de mentale gezondheid beïnvloeden.

    Post-humans In the Anthropocene: a relational inquiry into humanity futures, other species, and the environment

    José Bernardo Pedroso Couto Soares / Amalia Calderón / Clémentine Dècle

    This course will be taught in English. It will explore the notion of the Post-human in the Anthropocene. It will investigate the perception of the human as a mutable condition within the context of the new epoch, the Anthropocene, in which nature is radically transformed by one single dominant influence, the homosapiens. To understand the contemporary paradigms, the first theme of the course will explore the post-human in the context of corporeality and bio-technological progresses. The second theme explores the relational position of human beings with other species, and the ethical, socio-political and ecological implications. The last block will focus on the Anthropocene, bringing together the previous topics in contact with our contemporary geological era, the Anthropocene. We will challenge the students to reposition their perspectives over their relations with nature, animals, bodies and geography, and to delve into the possibilities of other envisioned futures.

    The politics of fashion

    Yasmine Ben Abdessalem

    The main guideline of this course is the importance of politics in the fashion process: before the conception, during the production, and during the consumption process.

    Disciplines: Fashion theory/history – politics- development

    • It would explore broad themes linked to the fashion industry and its impact on countries on domains like employment, production and fair trade. The whole cycle of production – consumption- post production issues related to fast fashion.
    • Also explore how clothes denote social rank, status or political and class affiliations and aspirations
    • Provides an analytical perspective on protest dressing, cultural appropriation to show that fashion is inherently political. 
    • Finally, it could discuss trade policies, and the environmental challenges that the fashion industry has to overcome in our era. 

Vragen? Neem contact met ons op.