Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Onderwijsontwikkeling

Nu in ontwikkeling bij het IIS

Ruimte voor experiment

Hier vind je nieuwe onderwijsconcepten waar het IIS aan verbonden is. Het IIS biedt een open sfeer met een ambitieus denk- en werkklimaat waar uitvoering en ontwikkeling met elkaar zijn verweven. Het IIS werkt hierbij altijd samen met de faculteiten van de UvA. Belangrijk is dat er binnen de ontwikkeling van interdisciplinaire onderwijsprojecten ruimte is voor experiment en kennisdeling.

  • Nieuwe bacheloropleiding: Digital Innovations and Social Change

    In het afgelopen academische jaar zijn er grote stappen gezet in de ontwikkeling van de nieuwe interdisciplinaire bacheloropleiding Digital Innovations and Social Change (DISC). Zo is de Macrodoelmatigheidstoets goedgekeurd, is het onderwijs verder uitgedacht en ontwikkeld en is de TNO zo goed als af om deze aan te bieden aan de NVAO. Samen met docenten van de FMG, FNWI en FGw is er hard gewerkt om de bachelor vanaf september 2022 te kunnnen aanbieden. Het IIS is daar actief bij betrokken geweest in een adviserende, uitvoerende en faciliterende rol.

    De opleiding volgt het didactisch concept HILL (High Impact Learning that Lasts) en studenten gaan vanaf jaar 1 aan het werk met semester brede projecten ondersteund door workshops, hoorcolleges en werkgroepen. De projecten gaan over digitale innovaties met betrekking tot bijvoorbeeld duurzaamheid, gezondheid, mobiliteit of gelijkheid. Afgestudeerden van deze opleiding zijn gespecialiseerd in de ontwikkeling van duurzame digitale technologieën en hebben inzicht in de sociale, politieke, culturele en technologische dimensies van digitale transformaties.

    mw. drs. S.M. (Silke) van Beekum

    Neem voor vragen over DISC contact op met Silke

  • Nieuwe bacheloropleiding: Science & Design

    De bacheloropleiding Science and Design van de FNWI is bedoeld om een ​​unieke opleiding aan te bieden in wetenschap, experimenteren, modelleren en ontwerptechnieken, met als doel het oplossen van huidige en toekomstige maatschappelijke uitdagingen door toepassing en ontwikkeling van geavanceerde technologie.

    De belangrijkste taken waar de komende maanden aan gewerkt gaat worden zijn:

    • Het schetsen en begeleiden van cross-over projecten voor bachelorstudenten uit verschillende disciplines,
    • Vereisten vaststellen voor een makerslab waar huidige en toekomstige studenten apparaten, applicaties en apparatuur kunnen bouwen of ontwerpen en werken met geavanceerde experimentele instellingen of complexe simulatiesoftware kunnen ontwikkelen en uitvoeren,
    • Het samenbrengen van verschillende stakeholders binnen onze faculteit en  binnen Sciencepark, de gemeente en de hogeschool (HvA).
    dhr. M.H. (Morten) Strømme MSc

    Neem voor vragen over 'Science & Design' contact op met Morten

  • Aanstaande publicatie: Seeing the City - Interdisciplinary Perspectives on the Study of the Urban

    Steden hebben met veel problemen te maken en het pad naar oplossingen is vaak complex en vereist een interdisciplinaire aanpak. Momenteel werkt het IIS aan een nieuwe publicatie genaamd 'Seeing the City'. In dit boek schetsen onderzoekers uit verschillende disciplines een overzicht van methoden waarmee stedelijke variatie en diversiteit kan worden geduid, verklaard en vastgesteld. 

    Studenten die aan de slag gaan met dit boek worden uitgedaagd om deze verschillende methodologieën te gebruiken en te combineren om complexe stedelijke vraagstukken beter te kunnen interpreteren. Om dit boek te realiseren werken hoofdredacteuren dr. Nanke Verloo en prof. dr. Luca Bertolini samen met een team van schrijvers uit verschillende disciplines, zoals ecologie, geschiedenis, data science, beleid en meer. Het boek verschijnt naar verwachting eind 2020.

    mw. dr. Y. (Yorike) Hartman

    Neem voor vragen over 'Seeing the City' contact op met Yorike

  • Aanstaande publicatie: Meaningful Assessment for Interdisciplinary Education

    De complexe maatschappelijke en technologische uitdagingen van deze eeuw kunnen niet worden aangepakt met oplossingen uit slechts één expertisegebied. Daarom hebben academici kennis en vaardigheden nodig om disciplinaire grenzen te overschrijden - vaardigheden zoals kennisintegratie, kritisch denken, samenwerking en reflectie. Maar hoe kunnen we beoordelen of studenten deze vaardigheden daadwerkelijk hebben opgedaan?

    Het handboek Meaningful Assessment for Interdisciplinary Education bevat concrete suggesties in de vorm van voorbeelden van beoordelingsmethoden die universitaire docenten kunnen gebruiken om te evalueren of studenten (1) het beoogde leerresultaat hebben bereikt, (2) het leerproces doorlopen hebben en (3) om studenten in staat stellen kritische zelfbeoordelaars te zijn. Het boek besteedt speciale aandacht aan de vraag hoe feedback op een zinvolle en effectieve manier kan worden gebruikt.

    Wilt je zelf nieuwe beoordelingsmethoden uitproberen? Wil je dat je studenten hun interdisciplinaire inzicht ontwikkelen, maar heb je op dit moment geen toekrijkende manier om hun ontwikkeling te beoordelen? Wil je gebruikmaken van leerdoelen als reflectie of samenwerking? Dit handboek biedt veel praktische methoden om deze en andere belangrijke interdisciplinaire vaardigheden handboek te beoordelen.

    mw. drs. J. (Jessica) Rodermans

    Voor vragen over ‘Meaningful Assessment for Interdisciplinary Education’ neem contact op met Jessica

  • UvA breed vak: Placemaking

    Sinds 2017 wordt de cursus ‘Placemaking: estafette voor stadmakers’ aangeboden bij de Universiteit van Amsterdam als interdisciplinair keuzevak waar bachelorstudenten uit alle disciplines zich voor in kunnen schrijven.

    Studenten analyseren hun eigen campus en andere gebieden. Daarna gaan ze in gesprek met wetenschappers, buurtbewoners, overheid en organisaties en gebruiken hun wetenschappelijke kennis om samen de gebieden te verbeteren.

    Placemaking is uitgebreid en wordt nu op de volgende plekken aangeboden:

    • Science Park
    • Roeterseiland
    • Universiteitskwartier

    Lees hier over de studentenprojecten op de website van Placemaking

    mw. drs. K. (Katusha) Sol

    Neem voor vragen over Placemaking contact op met Katusha