Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Onderwijsontwikkeling

Onderwijsontwikkeling en innovatie

Hoe geef je vorm aan interdisciplinariteit in een bachelor- of masteropleiding, minor, studentenproject of cursus? Bij het in de praktijk brengen van interdisciplinariteit krijgt men vaak te maken met cultuurverschillen tussen de disciplines en frictie met de universitaire infrastructuur, die grotendeels disciplinair is verkaveld. Er zijn tal van mogelijkheden om deze barrières te doorbreken.

Het IIS heeft meer dan 15 jaar ervaring met de ontwikkeling en uitvoering van interdisciplinair onderwijs en is de plek voor kennisdeling en advies. Wij begeleiden onderwijsontwikkelaars en curriculumleiders op het gebied van organisatieontwikkeling, visievorming, onderwijs- en curriculumontwikkeling.

Daarbij focussen wij op vragen zoals: Hoe kan ik een masteropleiding ontwikkelen waarin studenten met verschillende disciplinaire achtergronden leren samenwerken? Hoe kan ik het onderwijscurriculum meer thematisch inrichten? Hoe maak ik een verbinding tussen de verschillende kennisgebieden in mijn docententeam? Hoeveel disciplinaire verankering is nodig in het curriculum?

De meerwaarde van het IIS ligt in de inspirerende wisselwerking tussen haar taken, waardoor het zowel advies, ontwikkeling én uitvoering in huis heeft. Dit leidt doorlopend tot innovatieve, interdisciplinaire onderwijsactiviteiten. Een interdisciplinaire opleiding of track/minor kan een geheel nieuwe dynamiek geven aan de faculteit, opleiding of instituut.

Hieronder meer over onze initiatieven, eerdere successen, publicaties en andere samenwerkingsmogelijkheden.

  • Beurzen voor projectonderwijs binnen de UvA

    Wil je aan de slag met het uitproberen van een nieuwe vorm van projectonderwijs of ben je hier al mee bezig? Zou je studenten graag projectvaardigheden willen bijbrengen, en wil je meer tijd hebben om je ideeën uit te werken? Ben je geïnteresseerd geraakt in een bestaand onderwijsconcept, en wil je kijken hoe je dit op de beste manier binnen je eigen opleiding of vak kan implementeren? Dan biedt deze beurs van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) je mogelijk de ruimte hier werk van te maken. Klik hieronder voor de voorwaarden, doelgroepen en deadlines.

  • Curriculumontwerp

    Hoe ziet de ideale student eruit? Hoe stimuleer je integratie in je onderwijs? Wat zijn de essentiële interdisciplinaire vaardigheden? Hoe toets je of een student verschillende perspectieven heeft geïntegreerd? Wat is het verschil tussen een interdisciplinaire, multidisciplinaire en transdisciplinaire opleidingen?

    Onze ruime ervaring met de herziening en ontwikkeling van opleidingen en cursussen zijn gebundeld in een praktisch handboek voor docenten en onderwijsontwikkelaars, Designing Interdisciplinary Education. De methoden, best practices en theoretische onderbouwingen in dit handboek zijn erop gericht bij te dragen aan het creëren van een succesvolle en aantrekkelijke interdisciplinaire leerervaring binnen het academisch onderwijs. In een ander handboek binnen dezelfde serie, genaamd Interdisciplinary Learning Activities, zijn daarnaast veel praktische en direct toepasbare werkvormen te vinden voor docenten die opzoek zijn naar de juiste onderwijsactiviteiten om studenten bekend te maken met interdisciplinair denken, leren en samenwerken.

    Indien gewenst biedt het IIS naast deze publicaties ook advies, trainingen en workshops aan voor docenten en onderwijsontwikkelaars over deze werkvormen en methodieken.

  • Advies op maat

    Het IIS heeft ruime ervaring met de herziening en ontwikkeling van opleidingen en cursussen, en het trainen/coachen van individuen en docententeams. Omdat ieders wensen verschillen, maken we onze adviestrajecten op maat.

    Met behulp van projectmanagement, marktonderzoek, onderzoek en evaluatie, advisering, training, coaching, procesbegeleiding of interim-diensten pakt het IIS diverse vraagstukken op, van operationeel tot strategisch niveau. Of het nu gaat om het herontwerpen en evalueren van de organisatiestructuur voor interdisciplinair onderwijs, of de kwaliteitsborging van een opleiding of het ontwikkelen van een didactisch instrumentarium.

    Neem voor meer informatie contact op met:

    mw. drs. L. (Linda) de Greef

    Projectcoördinator