Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Docent(en)

Joris Buis & Bertus Tulleners

Ingangseis

Beheersing van de Nederlandse taal.

Leerdoelen

Aan het eind van het vak kan de student:

  1. Kennis en inzicht demonstreren in woord en geschrift van enkele fundamentele biologische definities van ‘soort’ en de processen die ten grondslag liggen aan het ontstaan en uitsterven van soorten.
  2. De schaal van uitsterfgolven in het verleden duiden, specifiek heeft de student inzicht in:
    • Paleontologische kennis; incl. de snelheid van extinctie in zowel de huidige massa-extinctie als in die in het verleden
    • Wetenschapshistorische kennis mbt het (wetenschappelijk) denken over uitsterven in de afgelopen eeuwen en hoe dit door de tijd is veranderd
    • De oorzaken achter de huidige massa-extinctie
  3. Enkele primaire psychologische en sociologische aspecten van het denken over extinctie identificeren
  4. Formuleren wat de belangrijkste economische oorzaken en gevolgen van de huidige massa-extinctie zijn
  5. Een eigen standpunt innemen in de ethische (en bredere filosofische) discussies mbt soortbehoud
  6. Kritisch normatieve debatten over extinctie analyseren en verschillende typen waarden die aan soorten en andere biologische eenheden worden toegekend herkennen (moreel, esthetisch, economisch, psychologisch, sociaal, etc.)
  7. Een algemene beschrijving geven van mogelijke maatregelen door verschillende stakeholders (overheden, NGO’s, bedrijven, etc) om de huidige massa-extinctie te voorkomen
  8. Een gefundeerde mening geven over de zin en onzin van de-extinctie; het terugbrengen van uitgestorven soorten
  9. Gebruik maken van kennis en concepten die gebruikt worden in verschillende disciplines en deze relateren aan de eigen disciplinaire specialisatie in woord en geschrift

Inhoud

Extinction is rule. Survival is exception.”

Deze uitspraak werd gedaan door Carl Sagen om de genadeloosheid van de natuur te illustreren. Waarschijnlijk meer dan 99% van alle soorten die ooit geleefd hebben zijn vandaag de dag uitgestorven.

Soorten zijn om allerlei redenen uitgestorven. Door catastrofes zoals een meteoriet of een invasie door een exotische soort op een daarvoor afgelegen gelegen gebied zoals een eiland. Of door een geleidelijke splitsing van twee populaties van een soort, die door afgesloten van elkaar te leven langzamerhand andere eigenschappen ontwikkelen en uiteindelijk niet meer in staat zijn zich met individuen uit de andere populatie voort te planten.

En uitsterven is niet alleen iets van het verleden. Vandaag is de snelheid waarmee soorten uitsterven tot 100 keer zo hoog als in het baseline scenario’s.

Wij mensen zijn de drijvende kracht achter de zogenaamde 6e massa-extinctie, de uitsterfgolf die op dit moment plaats vindt. (ter referentie: de laatste massa-extinctie was 66 miljoen jaar geleden; de dinosauriërs)

In dit vak gaan we in op massa-extincties:

  • We verkennen hoe het denken over de natuur en het uitsterven in de eeuwen is veranderd. Vroeger ‘bestond’ het immers niet aangezien God een ideale schepping had gecreëerd
  • We leren hoe er is ontdekt dat er massa-extincties zijn geweest, en dat we er vandaag ook in een zitten
  • We onderzoeken wat de belangrijkste drijfveren zijn voor deze huidige massa-extinctie en wat de gevolgen zijn
  • We duiken ook naar de vraag achter de vraag; wat is de waarde van natuur, van een soort, van een individu? Waarom zou je wel/niet bezorgd zijn over massa-extinctie
  • Tenslotte kijken we vooruit naar wat we er aan kunnen doen; is de massa-extinctie te voorkomen?

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Presentatie/symposium
  • Zelfstudie
  • Zelfstandig werken aan bijv. project/scriptie

Toetsing

De toetsing van deze cursus bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Een wekelijkse individuele opdracht, gebaseerd op de literatuur en ter voorbereiding van de bijeenkomsten. Deze wekelijkse opdrachten helpen je toewerken naar
  • Een individueel eindpaper.
  • Mogelijk behoort het maken van een podcast tot de toetsing (dit is nog onder voorbehoud).

Beoordeling

De wekelijkse opdracht wordt niet becijferd, maar wel besproken in de wekelijkse bijeenkomsten. Tijdens de werkgroep is er de ruimte de eigen vragen van de weekopdracht in te brengen in het gesprek met de kern en gastdocenten. Studenten worden aangemoedigd dit actief te doen.

Het Individueel eindpaper bouwt voor op de wekelijkse opdrachten, de literatuur, de colleges en discussies en het aanvullende onderzoek dat de student zelf doet. Van het eindpaper wordt eerst een draft versie ingeleverd. Deze versie moet al >80% zijn in kwaliteit en kwantiteit van het eindpaper anders kan er een aftrekt van 0,5 punt zijn op het eindcijfer. Het draftpaper wordt dmv peer review van feedback voorzien door twee medestudenten en een docent.

Aantal deelnemers

Maximaal 25

Onderwijstijden

Zie Datanose voor het actuele rooster. 

Studiemateriaal

Al de verplichte literatuur word toegankelijk gemaakt via google drive. Wekelijks worden studenten de literatuur te lezen, op basis daarvan de wekelijkse opdracht te maken en deze voor de bijeenkomst in te leveren.

Aanmelden

2e jaars (of hoger) Honours studenten van UvA, VU en AUC kunnen deelnemen aan deze reeks. Aanmelding is mogelijk vanaf 3 december 10.00u tot en met 7 december 2019 12.00u via het formulier dat zal verschijnen op Honoursmodules IIS.

Toezegging is op willekeurige basis. Als er nog plekken beschikbaar zijn kunnen studenten zich na 8 december nog inschrijven maar let op: plaatsing is niet garandeerd.

Voor vragen neem contact op met: Honours-iis@uva.nl 

 

Opmerkingen

Vermeld hier aanvullende informatie met betrekking tot het vak. Bijvoorbeeld:

  1. Deze cursus maakt gebruik van de bijdrage van verschillende gastdocenten
  2. De cursus vindt voor de 3e keer plaats, evenals de vorige keren richten we ons op studenten die de tijd en ambitie hebben om voorbereid en proactief aan alle bijeenkomsten mee te doen
  3. Een deel van de bijeenkomsten kan op andere (bijzondere) locaties plaatsvinden. Hierover volgt later meer informatie.
  4. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagavonden van 17:30-19:30. Wanneer de donderdag op een feestdag valt wordt de bijeenkomst naar een andere avond in de week verplaatst (30 mei wordt 29 mei).
  5. We maken tijdens de cursus gebruik van een Google Drive om het delen van bestanden en werk te vereenvoudigen.
  6. Zoals eerder genoemd wordt het maken van een podcast, onderdeel van de cursus.
Feiten & cijfers
Vorm
Honoursonderwijs
Studielast
6 EC,
Voertaal
Nederlands
Toelatingseisen
Start
April