Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Bekende voorbeelden van placemaking zijn ‘Bryant Park’ in New York of De Ceuvel in Amsterdam Noord, maar er zijn talloze andere voorbeelden te noemen. Ook de gemeente Amsterdam omarmt placemaking, al lijkt het in de praktijk soms nog lastig te realiseren.

Tijdens deze cursus richten we ons op het Science Park Amsterdam, in de wijk Watergraafsmeer. Studenten met diverse wetenschappelijke achtergronden slaan de handen ineen voor dit estafette vak, waar we de ontwikkelingen van het gebied over meerdere jaren volgen én beïnvloeden met kleinschalige interventies.

Nog niet zo heel lang geleden was Science Park één van de laatste stukjes landbouwgrond binnen de ringweg, compleet met appel- en perenboomgaard. Nu is het één van de meest vooraanstaande high-tech gebieden van Europa. Er bestaat een sterk samenspel tussen lokaal gebruik (van studenten, wetenschappers, ondernemers en bewoners) en de visie vanuit hogere gremia (zoals de gemeente Amsterdam, NWO, en de UvA). Placemaking speelt een significante rol in dit gebied onder meer door initiatieven als Anna’s Tuin, Start-up Village en woningen voor studenten en statushouders in Spark Village en de komst van nieuwe gebouwen.

Aan de hand van Design Thinking methode beginnen we het vak met een analyse van het vraagstuk. Studenten gaan op onderzoek uit, duiken ín het gebied en benaderen en betrekken hier doelgroepen. Daarna volgt de ‘oplossingsfase’ en werken ze aan een kleinschalige interventie (dit kan van alles zijn, van een event of campagne tot een bouwwerk, tot een beleidsadvies). Vervolgens reflecteren de studenten op de impact van de interventie: hoe verhoudt deze zich tot de huidige situatie en tot een grotere visie? De inzichten van studenten plaatsen we op onze Placemaking website, waar de informatie en inzichten van placemaking vakken (op verschillende campussen) door de semesters heen wordt geborgd en toegankelijk is voor een breed publiek.

Placemaking

 

 

 

 

 

Leerdoelen

Aan het eind van het vak kan de student:

  • Complexe samenwerkingsverbanden en besluitvormingsprocessen bij gebiedsontwikkeling herkennen en beschrijven.
  • Verzamelde data op basis van veldwerk en deskresearch prioriteren en analyseren.
  • Academische kennis in de praktijk toepassen op een voorgestelde casus.
  • Samenwerken in een interdisciplinair team van studenten.
  • Samenwerken met opdrachtgevers (van probleemanalyse tot overdracht) 
  • Een kleinschalige interventie ontwerpen en uitvoeren die voortkomt uit de analyse.
  • De resultaten van het onderzoek en de interventies zowel visueel, als schriftelijk en mondeling op een inhoudelijke en aantrekkelijke manier presenteren.
  • Toegankelijk en inzichtelijk communiceren met en -overdragen aan de betrokken partijen.
  • Werken volgens de methodiek van Design Thinking

Coördinator

  • Drs. K. (Katusha) Sol

Aanbevolen voorkennis

Interesse in stedelijke gebiedsontwikkeling.

Sociaalwetenschappelijke, ecologische en/of juridische kennis is een pré.

Werkvorm

Tijdens de bijeenkomsten is het (helaas) noodzakelijk om een laptop of tablet te gebruiken. Graag altijd meenemen dus!

Werkvormen die aan bod komen: hoorcollege, werkcollege, veldwerk/excursie, presentatie/symposium, zelfstandig werken aan project en begeleidings/feedbackmoment. 

Studiemateriaal

De verplichte literatuur bestaat uit een aantal basisartikelen - wetenschappelijke artikelen, boekhoofdstukken en literatuur uit ‘het veld’.  Deze wordt gedurende de cursus aangevuld met relevante literatuur. Alle verplichte literatuur wordt beschikbaar gesteld via Google Drive en het platform.

Aantal deelnemers

Maximaal 24

Toetsing

Bij de cursus Placemaking werken we volgens de methode van Design Thinking. Hierbij doorlopen we verschillende fasen. Aan het eind van iedere fase lever je een (deel)opdracht in.

De toetsing bestaat uit een combinatie van academische en praktijkgerichte opdrachten:

  1. Presentaties
  2. Prototype(s)
  3. Verslaglegging
  4. Online uitingen
  5. Persoonlijke reflectie

Ingangseis

Minimaal 60 EC in de bachelor behaald.

Rooster

Kijk op Datanose voor exacte informatie.

Aanmelden

UvA-studenten kunnen zich vanaf 9 juni inschrijven via dit Datanose formulier (vakcode 5512PES12Y) tot en met een week voor aanvang van de cursus.

Neem bij problemen met je inschrijving contact op met: Keuzeonderwijs-iis@uva.nl.

Dit vak is niet beschikbaar voor overige geïnteresseerden. 

Opmerkingen

Het vak vindt plaats in blok 1 en 2 (sept – dec). Je werkt twee dagdelen per week gezamenlijk aan projectwerk. Hiervoor zijn werkplekken gereserveerd bij Start-up Village op het Science Park (zie http://startupvillage.nl).

Het IIS streeft ernaar om actuele maatschappelijke vraagstukken en uitdagingen te weerspiegelen in het onderwijsaanbod en poogt de volgende Sustainable Development Goals (SDG's) in deze cursus te integreren. Bezoek de website van de SDG voor meer informatie over deze doelen.

Feiten & cijfers
Vorm
Kortlopend
Studielast
12 EC,
Voertaal
Nederlands
Toelatingseisen
Start
September