Tien ideeën voor een nieuw keuzevak worden vanaf vandaag voorgelegd aan alle studenten van de UvA. Breng jouw stem uit en bepaal welke vijf voorstellen doorgaan naar de finale op 26 november. Zo bepaal jij mede welk vak volgend jaar wordt aangeboden als interdisciplinair keuzevak aan de UvA.

Een record aan inzendingen

UvA studenten kregen de afgelopen maanden de kans zelf een voorstel te doen voor een nieuw te ontwikkelen vak in de Create a Course Challenge. Maar liefst 178 innovatieve ideeën kreeg het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) dit jaar ingestuurd voor de Create a Course Challenge. Een heus record! Vorig jaar waren dit er nog 51.

40 van deze ideeën zijn door de studenten verder uitgewerkt en daarvan zijn er nu 10 genomineerd voor een finaleplaats. De selectie voor is gebaseerd op interdisciplinariteit, maatschappelijke relevantie en creativiteit. Daarbij is gekeken naar de invulling van de bijeenkomsten en het vernieuwende karakter van de werk-en toetsingsvormen.

De top 10 van 2020 (in alfabetische volgorde)

1. Ableism in Amsterdam: other-abled citizens, urban design and policies
  2. (Anti-)Racism – An Interdisciplinary Approach.
  3. Communication in Times of Crisis
  4. Digital Warfare: The future of conflict and order in the twenty-first century
  5. Navigating our Common Future
  6. Politics of Outer Space and the Relationship of Orbital Infrastructures to the Everyday
  7. Religion and Economics: God’s view on the dismal science
  8. Science Fiction and Politics
  9. Serious Games - playing with a purpose
  10. Sissies, Dykes, and Leather: A Queer History of Amsterdam (1950–2020)

Hoe stem ik?

Iedereen met een UvA ID kan online op zijn of haar top 3 stemmen. Door dit te doen, geef je drie punten aan jouw nummer één, twee punten aan nummer 2 en één punt aan jouw nummer drie. Wees er alert op dat je maar één keer je stem uit kan brengen. Stemmen kan tot woensdag 18 november 12:00.

De finale

Tijdens de online finale op 26 november bepaalt de jury welke inzending beloond wordt met de realisatie van het vak. De winnaar mag daarna direct aan de slag als student-assistent bij de ontwikkeling van het vak. Door jury wordt voorgezeten door Karen Maex, Rector Magnificus van de UvA. De andere twee juryleden zijn Lucy Wenting, directeur van het Insituut voor Interdisicplinaire Studies en Nina Hol, voorzitter van de Centrale Studentenraad.

Winnaar vorig jaar

Vorig jaar werd de Challenge gewonnen door José Bernardo Pedroso Couto Soares (master Sociology, Gender, Sexuality and Society track, Amalia Calderón (research master Artistic Research) en Clémentine Dècle (bachelor Politics, Psychology, Law and Economics) met hun vak. Hun vak Post-humans in the Anthropocene wordt op dit moment aangeboden door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies.