Op donderdag 26 november vond de finale plaats van de alweer vijfde editie van UvA's Create a Course Challenge, waar vijf finalisten hun ideeën online presenteerden aan de jury en het publiek. Ook al waren alle cursussen “zeer interessant en gevormd rond inspirerende, belangrijke en maatschappelijk relevante thema's”, heeft de jury het vak 'Digital Warfare' bedacht door Thijs Rebel en Matthijs de Gooijer aangewezen als winnaar van 2020. Het vak zal worden aangeboden in de eerste semester van 2021/21 als een interdisciplinair keuzevak aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).

Heb je ooit gehoord over Stuxnet, de kwaadaardige computerworm? Matthijs en Thijs wel. En in hun presentatie was dit slechts een van de vele voorbeelden die aantonen dat digitale oorlogsvoering al aanwezig is. Maar het enge is dat we het niet kunnen zien. Matthijs legde uit dat “in plaats van trainingen in de modder, soldaten van morgen worden getraind om te vechten in de diepten van cyberspace. Talrijke landen zijn begonnen met het ontwikkelen van een militaire reactie op mogelijke cyberaanvallen. Deze cursus is sterk interdisciplinair en integreert kennis uit de geschiedenis, informatica, psychologie en het recht. Hoe werken cyberaanvallen? Wat zijn de psychologische gevolgen van het hebben van een onzichtbare vijand? En wat zijn de gevolgen van het ontbreken van een alomvattend wettelijk kader voor digitale oorlogsvoering? "

Screenshot van de online finale. Op de derde rij, tweede van links de winnaars: Matthijs de Gooijer, masterstudent Finance en Thijs Rebel, masterstudent Middle Eastern Studies

Een cursus die onthult wat we niet kunnen zien

De jury (bestaande uit Karen Maex, rector magnificus van de UvA, Lucy Wenting, directeur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies en Nina Hol, voorzitter van de Centrale Studentenraad) prees de 'interdisciplinariteit van het winnende vak, maar vooral het vernieuwende karakter en het intrigerende feit dat deze cursus gaat over iets dat we niet kunnen zien, maar wel enorme gevolgen heeft voor de samenleving en de wereld als geheel. "

De onderwijsontwikkelaars van het IIS gaan de komende tijd met de winnaars om tafel om het idee verder uit te werken tot een daadwerkelijke cursus, die in het eerste semester van komend studiejaar als interdisciplinair keuzevak wordt aangeboden.

Het IIS ontving in totaal 178 ideeën, waarvan er 40 werden uitgewerkt tot concrete formaten. De beste tien werden geselecteerd. Studenten en medewerkers van de UvA wisten vervolgens door online te stemmen de top vijf finalisten te bepalen en dat gebeurde in totaal door 1530 mensen.