Lever jouw idee in voor een nieuw interdisciplinair vak, en werk dit straks misschien samen met de curriculumontwikkelaars van het IIS uit. Stuur jouw idee in voor 17 maart 2021 en wie weet ben jij volgend jaar student-assistent bij jouw eigen vak!
Create course logo

Het IIS daagt alle UvA studenten uit om mee te denken over de manier waarop duurzaamheid beter verwerkt kan worden in het onderwijs. Welke onderwerpen en werkvormen zouden aan bod moeten komen en welke rol spelen studenten en docenten hierbij?

De klimaatcrisis vraagt om creatieve en innovatieve oplossingen. Met deze special edition van de UvA Create a Course Challenge over duurzaamheid word je als student uitgedaagd om buiten de gebaande paden te denken én treden om op deze manier na te denken over hoe duurzaamheidsonderwijs leuk, uitdagend en betekenisvol kan zijn.

Het IIS wil met deze uitdaging studenten een actieve rol laten spelen bij het beïnvloeden van de manier waarop het onderwijs wordt uitgevoerd bij het instituut en daarmee binnen de UvA.

Word student-assistent bij jouw eigen vak

De challenge staat open voor alle UvA-studenten, zowel bachelor als master, nationaal en internationaal en bestaat uit vier rondes. In de eerste ronde dien je je idee in, in de tweede ronde werk je dit idee uit, in de derde ronde mogen alle UvA studenten en medewerkers stemmen en worden de tien beste ideeën genomineerd, en in de vierde ronde pitch je je idee voor de jury. Uiteindelijk wordt er één winnaar gekozen waarmee het IIS aan de slag gaat tot het daadwerkelijk ontwikkelen van het vak. Het winnende vak start in academisch jaar 2021-2022, met de winnende student aangesteld bij de UvA als student-assistent.

Studenten zonder grenzen

Centraal binnen de challenge staat het feit dat grenzen overstegen worden. Niet enkel tussen studenten en docenten, of faculteiten en disciplines, maar ook tussen de academische wereld en de maatschappij.

Special edition: Duurzaamheid

De wereld verandert en onderwijs verandert mee. De toekomst vraagt om innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Er is geen vraagstuk relevanter voor de leiders van morgen dan duurzaamheid. Voor deze special edition van de Challenge ligt de nadruk dan ook op het bijdragen aan de duurzame veranderingen die de maatschappij nodig heeft.

Duurzaamheid is een breed begrip dat vanuit allerlei invalshoeken kan worden benaderd, zoals op technologisch, economisch, ecologisch, politiek, sociaal, psychologisch en filosofisch vlak. Denk bij het ontwikkelen van jouw vak out of the box en vanuit verschillende disciplines.