Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Na de uitbraak van de coronapandemie in maart 2020 ontstonden overal op de UvA initiatieven om iets bij te dragen aan de bestrijding ervan. Bij docent Esther Quaedackers en een aantal anderen ontstond het idee om een interdisciplinair vak over pandemieën te ontwikkelen. Een jaar later blikt IIS-docent Esther met ons terug.

Om studenten te kunnen helpen te reflecteren op de vreemde situatie waarin zij zich plotseling bevonden, was het doel om het vak al in september 2020 van start te laten gaan. In april begon dus een korte, interessante ontwikkelperiode die uiteindelijk zou leiden tot het vak Pandemic. In deze ontwikkelperiode moesten vooral veel experts worden benaderd om de opzet van de cursus te realiseren. Gedurende 14 weken werd elke week op een ander schaalniveau naar pandemieën gekeken, beginnend bij het cellulaire niveau en uiteindelijk eindigend bij het globale niveau.

Verschillende perspectieven

Elke week werd een gastdocent die veel te vertellen had over het hier en nu geplaatst naast een expert die juist veel weet van de geschiedenis van de relatie tussen virussen (en andere pathogenen) en dieren, inclusief mensen. Deze actuele en historische perspectieven vulden elkaar aan.

Deze combinatie hielp studenten zowel iets meer te begrijpen van de huidige situatie, maar deze ook in een heel breed historisch perspectief te plaatsen. Dit stelde studenten in staat enigszins afstand te nemen van de waan van de dag waarmee ze via vele vormen van media geconfronteerd werden.

Experts van binnen en buiten de UvA

 

Copyright: Paul Born Fotografie
Gelukkig bleek het makkelijk om 28 betrokken experts te vinden die mee wilden doen, ondanks dat zij zelf enorm druk waren met hun eigen corona-onderzoek. Doordat het vak noodgedwongen online werd gegeven, vervingen we hoorcolleges door vooraf opgenomen interviews en live discussiesessies waarbij de gastdocenten ook met een collega in discussie konden gaan. Esther Quaedackers, IIS-docent en coördinator van het vak

Uiteindelijk hebben vele geweldige onderzoekers van binnen de UvA, van biologen en medici tot economen en mensen uit de digital humanities, een bijdrage kunnen leveren. Zo kregen studenten een heel inspirerend inkijkje in hoe de UvA gemeenschap op heel veel verschillende manieren bezig was met het bestrijden van de pandemie.

Niet alleen UvA wetenschappers droegen een steentje bij aan de cursus, ook mensen van buiten de UvA, zoals Ab Osterhaus, Marion Koopmans, de Amerikaanse historicus John McNeill en vele anderen bleken bereid materialen op te nemen voor de studenten en met hun collega’s en de studenten in discussie te gaan.

Positieve bijdrage

Uit de evaluaties van Pandemic bleek dat studenten de diversiteit die kenmerkend was voor het vak enorm waardeerden, en dat het voor hen een constructieve rol heeft gespeeld tijdens de coronacrisis. Esther licht toe: "Het mooiste compliment dat uit de evaluaties naar voren kwam, was dat studenten door alle wisselende perspectieven meer ruimte in hun hoofd ervaarden om op verschillende manieren na te denken over hun eigen situatie, wat zelfs een positief effect had op hun mentale gesteldheid."