Het studentenproject Anna’s Tuin & Ruigte van de Universiteit van Amsterdam (UvA) opent op zaterdag 20 mei officieel voor het publiek. Anna’s Tuin & Ruigte is een gebied van ongeveer 1,5 hectare Op Amsterdam Science Park, vlak naast de bètafaculteit van de UvA. In de ‘Tuin’ gaat voedsel verbouwd worden en in de ‘Ruigte’ kan de natuur haar gang gaan. Anna’s Tuin & Ruigte brengt wetenschappers, studenten en buurtbewoners bijeen, en het zou wel eens het best onderzochte stukje Amsterdam kunnen worden.
Annas-Tuin-en-Ruigte-2016-UvA
Impressie van Anna's Tuin en Ruigte. Foto: UvA

Slimme stadslandbouw en plek voor dieren

In het gebied komt onder andere een permacultuurtuin: een gebied waar voedsel wordt verbouwd op een slimme manier waarbij de natuur zichzelf in stand houdt. Zo wordt bijvoorbeeld gebruikgemaakt van gewassen die konijnen weghouden, natuurlijke wallen die windluwtes creëren (zodat planten beter groeien), en een natuurlijke bodembewerking met optimale benutting van het bodemleven (waar planten vervolgens van profiteren).

‘Naast de permacultuurtuin is er ruimte voor natuurontwikkeling. In de ‘Ruigte’ kan de natuur zijn gang gaan en kunnen vogels, amfibieën en kleine zoogdieren een plek vinden. Zo hebben we de ijsvogel, ooievaar en hermelijn al gespot’, vertelt Joris Buis, voorzitter van de Stichting Anna’s Tuin & Ruigte.

Plaats voor onderzoek

Wetenschappers en studenten van de UvA gaan ook onderzoek doen in Anna’s Tuin & Ruigte. De eerste projecten hebben zich al aangediend: onderzoek naar het mineraal olivijn als grondbemester en een studie naar de effecten van de verbeterde waterkwaliteit van de binnenste watergang. Een team van studenten is bezig met het monitoren van de vegetatiegroei door middel van drone-beelden, die maandelijks worden gemaakt.

Studentenplan

Anna’s Tuin & Ruigte begon als initiatief van een aantal studenten. Vervolgens hebben drie studenten Biologie binnen de Tesla minor (een onderwijsprogramma) en in opdracht van de Gemeente Amsterdam een plan samengesteld voor de inrichting en het beheer van het gebied. Tijdens hun eindpresentatie werd het plan zo enthousiast ontvangen dat de gemeente toezegde om het plan uit te voeren en gedeeltelijk te financieren. De studenten, die inmiddels zijn afgestudeerd, hebben samen met een van hun docenten de Stichting Anna’s Tuin & Ruigte opgezet.

Ondertussen heeft de gemeente het gebied - in navolging van het plan - op de schop genomen: er zijn nieuwe sloten aangelegd, de bodem is opgehoogd voor beplanting en is er een brug gebouwd. Ook ligt er nu een houtsnipperpad, is de grond is bewerkt, is een wilgenhut gebouwd, natuurlijke kruidenmengsels zijn ingezaaid en de eerste gewassen zijn aangeplant. ‘De volgende stappen zijn het verder uitbreiden van de tuin, de bouw van een gemeenschapshuis en het maken van een programmering. We gaan bijvoorbeeld excursies en werkdagen organiseren, maar ook activiteiten voor kinderen’, aldus Buis.

Stad en land in balans

Anna’s Tuin & Ruigte brengt landbouw en natuur weer terug naar een plek waar die eeuwenlang aanwezig is geweest, en waar één van Amsterdams laatste boerderijen staat: Anna’s Hoeve. Buis: ‘Zo vinden stad en land samen een nieuwe balans in dit gebied binnen de ring van Amsterdam, waaraan iedereen die dat wil, een bijdrage kan leveren.’

Openingsfestival

Anna’s Tuin & Ruigte wordt op zaterdag 20 mei geopend met een festival, van 15.00 tot 19.00 uur. Op het programma staan workshops, eten & drinken en livemuziek.