Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Maandag vond de aftrap plaats van de Special Interest Group Affectief Leren. Het was inspirerend om zoveel nieuwe gezichten vanuit verschillende faculteiten en opleidingen binnen de UvA te ontmoeten.

De energie en gesprekken maakten duidelijk dat steeds meer docenten niet alleen bezig zijn met wat studenten leren, maar ook met hoe zij zich ontwikkelen. Houding, waarden, emoties en innerlijke motivatie spelen een grote rol in hoe studenten leren en hoe zij zich verhouden tot een steeds complexere wereld en een onzekere toekomst. 

Speciale dank gaat uit naar de sprekers in deze eerste sessie:

  • Hendrik de Widt (EB) vertelde over de cursus The Future of Marketing, waarin studenten het nadenken over de toekomst soms spannend of zelfs beangstigend vinden. Hij liet zien hoe dit niet alleen speelt in toekomstgericht onderwijs, maar ook in thesisbegeleiding en statistieklessen, en hoe veiligheid en ruimte voor onzekerheid essentieel zijn in het leerproces.
  • Judith van de Boogert (IIS) gaf een inkijk in de cursus Verkeerd Verbonden, waar studenten werken aan empathie, vertrouwen en moed. Ze leren om moeilijke gesprekken niet te vermijden, maar juist aan te gaan. Binnen de cursus wordt onderzocht of studenten daadwerkelijk groeien in deze capaciteiten.
  • Jelger Kroese (FNWI) leert studenten via metaforen ruimte te maken voor verbeeldingskracht en hun eigen handelingsperspectief. In zijn onderzoek onder studenten van de minor Collective Futures klinkt een duidelijke behoefte door: "Studenten vragen om communities waarin ze de wereld kunnen ontdekken en vormgeven, niet alleen om inhoud. Plaatsen waar academische vragen, persoonlijke dilemma's en existentiële gevoelens samen kunnen komen."

De kick-off was het startpunt van de SIG Affectief leren. Een van de onderdelen van deze SIG is de Meerdaagse Docententraining. Ben je op zoek naar manieren om persoonlijke en professionele ontwikkeling een plek te geven in je onderwijs? Ben je een docent die studenten wil ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling en hierin zelf verder wil groeien? Dan is deze meerdaagse docententraining voor jou! De eerste training is op 30 januari 2026, dus wacht niet te lang met aanmelden. 

De docententraining "Affectief Onderwijs" is onderdeel van het project Empowered Minds, waarvoor Linda de Greef (Instituut voor Interdisciplinaire Studies) en Ilja Boor (Teaching & Learning Centre Centraal) een Comenius Leadership Fellow Beurs toegekend hebben gekregen.