Hoe leiden wij onze studenten op tot change agents?
De toekomstige generatie heeft straks de taak om oplossingen te bieden voor grote complexe maatschappelijke transitievraagstukken, denk aan de energiecrisis, klimaatverandering en demografische veranderingen door bijvoorbeeld migratie, vluchtelingenstromen en vergrijzing. Hebben zij de juiste kennis, vaardigen en houding om deze transities in goede banen te leiden? In deze training leer je meer over de transitiecyclus, een methodiek die studenten handvatten biedt bij het (leren) vormgeven van transities.
Deze cyclus is ontwikkeld door het IIS en bestaat uit verschillende fases; imagine, connect, act en assess. De methodiek helpt bij het creëren van een visie voor de toekomst, het in kaart brengen van het systeem, het bepalen van mogelijkheden voor verandering, het uitvoeren van een interventie om verandering te realiseren en het monitoren van het leer- en veranderproces. Vervolgens maken we de koppeling naar jouw onderwijs; hoe kun jij deze methodiek toepassen in je eigen cursus?
Leerdoelen van de training
Na het afronden van deze training zijn docenten in staat om:
De eerste lichting start in februari 2023. Kijk hier voor meer informatie en inschrijving.
Ben jij als docent betrokken bij interdisciplinair onderwijs? Geef je een cursus, begeleid je studenten of ontwikkel je nieuw interdisciplinair onderwijs? Dan is deze meerdaagse docententraining de verdieping die jij zoekt. Machiel Keestra, Linda de Greef en Jasper ter Schegget namen begin 2024 een aantal UvA onderwijzers mee in 4 workshopdagen waar ze keken naar diverse aspecten van interdisciplinair lesgeven. Reflectie op hun eigen onderwijs stond daarbij centraal.
Ben jij als docent betrokken bij transdisciplinair onderwijs of wil je hier verder in groeien? Geef je een cursus, begeleid je studenten en ontwikkel je transdisciplinair onderwijs? Dan is deze meerdaagse docententraining de verdieping die jij zoekt. In vier sessies gaan we aan de slag met een aantal thema’s gerelateerd aan transdisciplinair doceren. Van het opzetten van een cursus met bijbehorende leerdoelen, tot leeractiviteiten en toetsing van deze leerdoelen. Ook staan we stil bij je rol als docent en het betrekken van maatschappelijke partners in je onderwijs. Per bijeenkomst wordt een voorbereidingstijd gevraagd van 2,5 uur. Vooraf is er een intakegesprek om samen te kijken of dit een goed moment voor deelname is. Na afloop van de trainingsdagen wordt er een coachingsgesprek aangeboden om de ontwikkeling van je onderwijs verder te helpen.
De eerstvolgende meerdaagse docentraining vindt plaats op de volgende dagen:
Vrijdag 31 januari 2025, 9.00-13.00 uur
Vrijdag 7 februari 2025, 9.00-13.00 uur
Vrijdag 14 maart 2025, 9.00-13.00 uur
Vrijdag 21 maart 2025, 9.00-13.00 uur
Onderwijs is voortdurend in ontwikkeling, en daarmee de mensen die in het onderwijs werken ook. With Educators nodigt alle 'onderwijzers' (docenten, onderwijsontwikkelaars, begeleiders en trainers) uit om hun ideeën te delen en te bespreken. We streven ernaar raakvlakken te vinden over interessante onderwerpen en onderwijsmethoden, zodat je zowel nieuwe inzichten opdoet als bijdraagt. Lees meer over en schrijf je in voor de komende editie van With Educators: Meaningful Assessment op onze evenementenpagina. Deze workshop focust op het innoveren van het beoordelingsproces. De interactieve sessie wordt gepresenteerd door Debby Gerritsen and Linda de Greef.
In 2015 hebben de Verenigde Naties de 17 Sustainable Development Goals (SDGs) opgesteld, met als doel het bereiken van een duurzamere wereld in 2030. Ondanks deze sterke en inspirerende visie blijft de voortgang echter achter bij de verwachtingen. Een belangrijke oorzaak hiervan is het gebrek aan de innerlijke vaardigheden die nodig zijn om de groeiende complexe uitdagingen aan te pakken. Om de Sustainable Development Goals te bereiken, is het raamwerk van de Inner Development Goals (IDGs) ontworpen.
De Inner Development Goals zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeld voor en door docenten uit heel Nederland. Ze omvatten vijf dimensies en 23 vaardigheden en eigenschappen die cruciaal zijn voor het effectief aanpakken van complexe problemen. Enkele van deze essentiële vaardigheden zijn empathie en compassie, kritisch denken, communicatie- en co-creatievaardigheden, creativiteit, moed, het vermogen om anderen te mobiliseren, waardering voor diversiteit, doorzettingsvermogen en veerkracht. Tijdens onze Brown Bag Lunch krijg je de kans om meer te leren over dit raamwerk en hoe je de IDGs kunt integreren in jouw onderwijs of werk.
Daarnaast, biedt de interactieve workshop over de Transition Makers Toolbox creatieve tools die je kunt gebruiken om studenten of collega’s te helpen vaardigheden te ontwikkelen voor het aanpakken van grote maatschappelijke transities. In deze workshop ontdek je de mogelijkheden van de Transition Makers Toolbox en leer je hoe je deze tools kunt toepassen in jouw onderwijs of werkcontext. Deze toolbox is ontworpen om praktische en innovatieve oplossingen te bieden die aansluiten bij de benodigde innerlijke vaardigheden zoals gedefinieerd door de IDGs. Of je nu docent, onderzoeker of professional bent, deze sessies bieden handvatten om effectief en met compassie te werken aan de duurzame ontwikkelingsdoelen.