We gebruiken affectief leren om de persoonlijke ontwikkeling van studenten te versterken. Het Inner Development Goals (IDG's) raamwerk fungeert als een kader om onze studenten de vaardigheden en houdingen te leren die nodig zijn voor een waardevolle bijdrage aan de toekomstige samenleving. De IDG's zijn onlangs ontwikkeld door een Zweedse NGO in samenwerking met een internationale groep van gerenommeerde onderzoekers, experts en praktijkmensen op het gebied van leiderschapsontwikkeling en duurzaamheid.
Het overkoepelende IDG-kader bestaat uit 23 vaardigheden en houdingen, verdeeld over vijf verschillende categorieën, waaronder bijvoorbeeld 'complexiteitsbewustzijn', 'doorzettingsvermogen' en 'co-creatie'. Deze benadering stelt studenten in staat om een aantal individuele IDG's te verbinden en toe te passen terwijl ze zich bezighouden met maatschappelijke uitdagingen. Door deze aspecten vanaf het begin van hun studie aan te pakken, kunnen studenten deze vaardigheden gebruiken om zichzelf hun leven lang te blijven ontwikkelen.
In februari 2025 begint het UvA-brede keuzevak 'Verkeerd Verbonden', waar studenten zich verder ontwikkelen aan de hand van de IDG's: 'Courage', 'Trust' en 'Empathy'. We starten vervolgens met het ontwikkelen van een Empowered Minds leerlijn binnen drie opleidingen aan de UvA, via het Zichtbare Leerlijnen Programma (ZLP). Je kunt je aanmelden om met jouw opleiding mee te doen. Neem hiervoor contact op met het projectteam Empowered Minds via empoweredminds-idg@uva.nl.
Aan het einde van dit project hebben we cognitief en affectief leren geïntegreerd in 14 opleidingen, nieuw lesmateriaal ontwikkeld, docententeams geprofessionaliseerd en een community of practice voor docenten opgericht. Daarnaast, stellen we een handboek op voor universitaire docenten over affectief leren en onze bevindingen delen met andere universiteiten in binnen- en buitenland.
Wil je meer weten over het Empowered Minds project? Neem contact op met de projectleiders van Empowered Minds, Linda de Greef en Ilja Boor via empoweredminds-idg@uva.nl.
Co-creatie van educatief materiaal van hoge kwaliteit
Integratie van cognitief en affectief leren
Docentontwikkeling via een Special Interest Group en bootcamp
Bouwen aan een evidence-based praktijk voor affectief leren
Schrijven van een handboek over affectieve leervaardigheden