-
Wat houdt het Empowered Minds-project in?
We gebruiken affectief leren om de persoonlijke ontwikkeling van studenten te versterken. De Inner Development Goals (IDS's) fungeren als raamwerk om onze studenten de vaardigheden en houdingen te leren die nodig zijn voor een waardevolle bijdrage aan de toekomstige samenleving. De IDG's zijn geformuleerd door een Zweedse ngo, in samenwerking met een internationale groep gerenommeerde onderzoekers en experts op het gebied van leiderschapsontwikkeling en duurzaamheid.
Het overkoepelende IDG-raamwerk bestaat uit 23 vaardigheden en houdingen, verdeeld over vijf categorieën, waaronder 'complexiteitsbewustzijn', 'doorzettingsvermogen' en 'co-creatie'. Door deze vaardigheden en houdingen vanaf het begin van hun studie op gestructureerde wijze aan te leren, kunnen studenten zich hun leven lang blijven ontwikkelen.
-
Hoe gaan we van start?
In februari 2025 begon het UvA-brede keuzevak 'Verkeerd Verbonden', waar studenten zich verder ontwikkelen aan de hand van de IDG's: 'courage', 'trust' en 'empathy'. We starten in september 2025 met het implementeren van een leerlijn Affectief leren binnen drie opleidingen aan de UvA, via het Zichtbare Leerlijnen Programma (ZLP). Je kunt je aanmelden om met jouw opleiding mee te doen aan het ZLP-verdiepingstraject Affectief Leren via onderstaande link.
-
Verwachte impact en resultaten
Aan het eind van dit project hebben we cognitief en affectief leren geïntegreerd in veertien opleidingen, nieuw lesmateriaal ontwikkeld, docententeams geprofessionaliseerd en een community of practice voor docenten opgericht. Daarnaast publiceren we een handboek voor universitaire docenten over affectief leren en delen we onze bevindingen met andere universiteiten in binnen- en buitenland.
Meer weten?
Wil je meer weten over het Empowered Minds-project? Neem contact op met de projectleiders van Empowered Minds, Linda de Greef en Ilja Boor, via empoweredminds-idg@uva.nl.