Om te bouwen aan een evidence-based praktijk voor affectief leren, wordt onderzocht of studenten de beoogde vaardigheden ontwikkelen via specifieke leeractiviteiten. Het interdisciplinaire keuzevak ‘Verkeerd Verbonden’ biedt de gelegenheid om deze vernieuwende onderwijsvorm te toetsen en fungeert als kleinschalige pilot voor het meten van persoonlijke ontwikkeling binnen het kader van affectief leren aan de UvA. In dit vak ontwikkelen studenten vaardigheden om de dialoog aan te gaan over complexe situaties. De leeractiviteiten, waaronder hoorcolleges, interactieve oefeningen en reflectieopdrachten, zijn gericht op het ontwikkelen van drie Inner Development Goals (IDG’s): empathie, moed en vertrouwen.
Het onderzoek, uitgevoerd door Lotte Brinkhof onder leiding van Sanne de Wit van het UvA Habit Lab, combineert kwantitatieve en kwalitatieve methoden. Via metingen met Visuele Analoge Schalen – voorafgaand aan, tijdens, direct na en 10 weken na afloop van het vak – worden veranderingen in zelfgerapporteerde IDG-vaardigheden in kaart gebracht. Aan het eind van het vak worden studenten via de Most Significant Change-methode uitgenodigd om te reflecteren op hun persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast wisselen zij in een focusgroep gezamenlijk ervaringen uit en bespreken zij hun ontwikkeling.
De resultaten worden geanalyseerd om terugkerende thema’s te identificeren in de persoonlijke ontwikkeling van studenten. Doel van het onderzoek is niet alleen inzicht in de effecten van dit specifieke vak op de persoonlijke ontwikkeling en de IDG’s, maar ook betrouwbare meetinstrumenten te ontwikkelen voor het evalueren van affectief leren in bredere onderwijscontexten. De eerste resultaten worden in juli 2025 verwacht.