Waarom interdisciplinair onderwijs?

Interdisciplinaire studies geven studenten meer dan één perspectief op hetzelfde onderwerp. Door het vergelijken, contrasteren, verbinden, toevoegen en aanpassen van disciplinaire concepten, theorieën en methodieken ontstaan nieuwe inzichten.

Wat hebben studenten, docenten en de organisatie aan interdisciplinair onderwijs?

Studenten:

  • Het verkennen van raakvlakken tussen disciplines stimuleert studenten om samen te werken en kennis te delen met andere studenten en docenten.
  • Het biedt de mogelijkheid om de synergie tussen de verschillende methoden van onderzoek en analyses te zien.
  • Het stelt hen in staat om moeilijk oplosbare vraagstukken aan te pakken, door de problematiek vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.
  • Een breed opgeleide academicus heeft een meerwaarde voor de arbeidsmarkt. Werkgevers zoeken vaak naar werknemers die een specialistische basis kunnen combineren met een brede blik op het hele wetenschappelijke veld.   
  • Een interdisciplinaire opleiding stelt studenten in staat om hun interesses te ontdekken.
  • Interdisciplinair onderwijs leidt studenten op tot kritische en zelfstandige denkers.

Docenten:

  • Docenten hebben de kans om samen te werken met collega’s uit verschillende disciplines. Dat stimuleert samenwerkingsverbanden.
  • Interdisciplinair onderwijs biedt mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei in het lesgeven.   
  • Interdisciplinair onderwijs biedt verschillende pedagogische modellen, sommige met een hoog samenwerkingsniveau, sommige met een laag samenwerkingsniveau, maar allemaal met de mogelijkheid om van elkaar te leren. 

De organisatie

  • Interdisciplinair onderwijs brengt verschillende collega’s en afdelingen samen.
  • Interdisciplinair onderwijs stimuleert een heterogene samenstelling van studenten binnen een vak of opleiding en zorgt voor veel interactie.   
  • Het ontwikkelen van interdisciplinair onderwijs kan een andere vorm van vernieuwing brengen.
  • Er is vraag vanuit de studenten naar dit type opleidingen. 

Gepubliceerd door  Instituut voor Interdisciplinaire Studies

23 april 2014