Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In februari 2022 start het IIS-keuzevak Afro-Nederlandse studies, een dekoloniaal vak dat is ontwikkeld en wordt gedoceerd door Zawdie Sandvliet. Hij miste zelf op de middelbare school en tijdens zijn bachelor Sociologie lessen over kolonialisme en kennisoverdracht vanuit het perspectief van Zwarte denkers en schrijvers. Hij vertrok naar Boston voor de master African-American Studies en heeft na terugkomst de kennis die hij tijdens zijn master heeft opgedaan, omgezet naar de Nederlandse context. Als oprichter van het vak Afro-Nederlandse studies wil hij studenten verschillende perspectieven en opties aanbieden om naar de samenleving te kijken, inclusief de Zwarte ervaringen in het verleden en het heden. Drie vragen aan Zawdie over het belang van dit interdisciplinaire vak:

Voor welke studenten is dit vak bedoeld? 

“Voor iedereen die nu, ruim een jaar na de start van de Black Lives Matter-beweging, standpunten wil kunnen innemen en verkondigen in het maatschappelijk debat. Zoals bijvoorbeeld over herstelbetalingen - of je hier nou voor of tegen bent, door het volgen van Afro-Nederlandse studies kan je meer inhoudelijke gesprekken over dit soort thema’s voeren. Het vak is geschikt voor studenten die hun onderzoeksvaardigheden en presentatievaardigheden willen verbeteren of attitude-doelen hebben, en geïnteresseerd zijn in de perspectieven en ervaringen van Zwarte mensen in Nederland en het westen, zowel in de geschiedenis als nu.” 

Wat maakt het vak ‘dekoloniaal’? 

“Je kunt het ook zien als een social justice course: ik wil dat studenten zich bewust zijn van de impact op de maatschappij die zij kunnen maken. Schrift en schrijven is een erg westerse manier van toetsen. Afro-Nederlandse studies kan dus niet worden afgesloten met alleen een schriftelijke toets als beoordeling. Studenten werken aan een podcastaflevering over één van de besproken thema’s zoals psychologie of institutioneel racisme, met hulp van peer coaches, voormalig deelnemers van het vak. In plaats van hun eindopdracht binnen de muren van de universiteit te houden, is het de bedoeling dat ze hun bevindingen toegankelijk maken voor leerlingen van 5 havo en 4 vmbo, zodat zij bijvoorbeeld hun boekverslag of profielwerkstuk anders kunnen insteken. Deel de producten van je vakken met een breed publiek, laat de kennis ook de samenleving in komen.” 

Hoe is het vak opgebouwd? 

“Met mijn achtergrond als docent op een middelbare school vind ik het belangrijk dat studenten tijdens de werkgroepen en andere contactmomenten zelf actief aan de slag gaan met concrete opdrachten, in plaats van alleen te luisteren tijdens een hoorcollege. Ze zullen theoretische concepten leren kennen, literatuur analyseren, beleidsdocumenten kunnen bekijken en begrijpen. Ook staan verschillende excursies op het programma, zoals naar de Black Archives en het Zeeuws Archief om stukken over de trans-Atlantische slavenhandel te bekijken, en schrijven studenten analyses en reflecties. Daarnaast wordt gewerkt met een 'gedachtenboek'. Studenten maken een persoonlijke ontwikkeling door en kunnen in hun gedachtenboek wekelijks reflecteren op wat ze gelezen en geleerd hebben, en hoe dat effect op ze heeft. Waar moet ik nog dieper op in gaan? Met wie moet ik een goed gesprek hebben?” 

Wil jij inhoudelijke kennis vergaren over de ervaringen van Zwarte denkers en schrijvers in het verleden en het heden? En wil je in staat zijn met dat wat je leert, impact te maken op de maatschappij door de kennis ook de samenleving in te laten vloeien? Schrijf je dan snel in! Afro-Nederlandse studies gaat in februari 2022 van start. Voor meer informatie over dit vak, zie de website van het IIS