For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Bachelor
Science, Technology & Innovation
Compare programme

Opbouw studiejaar

ST&I is een voltijd programma. Je bent gemiddeld 40 uur per week met je studie bezig. De ene helft bestaat uit hoor- en werkcolleges, practica en workshops. De andere helft uit zelfstudie of werken met je projectteam. Samen werken jullie namelijk ieder semester aan een project in de UvA Makerspace. In dit high-tech laboratorium breng je jouw nieuwe kennis in de praktijk. Stap voor stap ontwikkel je een prototype dat je aan het eind presenteert aan de opdrachtgever.

Leerlijnen

High-tech Designer Materials

In deze leerlijn staat het ontwerpen van materialen centraal. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van materialen die energie kunnen vasthouden of in een bepaalde situatie van vorm veranderen, biosensoren waarmee ziektes kunnen worden opgespoord of circulaire plastics. Je leert hoe dergelijke materialen gemaakt en gevormd worden, hoe ze bewegen, wanneer ze degraderen en hoe ze zichzelf weer kunnen repareren. Ook bestudeer je de wisselwerking tussen licht en geavanceerde materialen en ontwikkel je zelfs nieuwe materialen op de nano-, micro- en macroschaal.

Renewable Energy and Resources

In deze leerlijn houd je je bezig met de energie- en materiaaltransitie. Hier leer je over technologieën die duurzaam energie opwekken en over bio-afbreekbare producten die keer op keer opnieuw gebruikt kunnen worden. Daarbij werk je bijvoorbeeld aan projecten op het gebied van duurzame plastics, elektrochemie en brandstofcellen. Daarnaast onderzoek je hoe de uitdagingen aangepakt kunnen worden om tot een duurzame voedselproductie en circulaire chemie te komen. Je kijkt hierbij naar alle factoren die een rol kunnen spelen in het systeem dat je bestudeert (systeemdenken). Je maakt ook simulaties met behulp van digitale modellen om de effecten van jouw gevonden oplossing zo goed mogelijk te kunnen voorspellen.

Engineering Life and Health

In deze leerlijn staan de principes van moleculaire en biochemische processen in levende cellen en organismen centraal. Je leert hoe deze mechanismen kunnen helpen bij het vinden van oplossingen voor bijvoorbeeld ziektes, de gevolgen van ouderdom of bij het bedenken van innovatieve manieren om duurzaam en gezond voedsel te produceren. Je duikt in de genetica en epigenetica om precies te begrijpen hoe cellen werken, en hoe de bouwstenen van het leven ook buiten de cel kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld in de voedsel- en farmaceutische industrie. Je maakt gebruik van technieken zoals PCR, sequencing, moleculair kloneren en geavanceerde microscopie. We gaan ook in op de vraag of en hoe we op een verantwoorde manier nieuwe technologieën, zoals genetische manipulatie, verder kunnen ontwikkelen.

Information Science, Modelling and Simulation

Informatietechnologie is niet meer weg te denken binnen de wetenschap en technologie. In deze leerlijn leer je hoe je informatietechnologie gebruikt om automatisch gegevens te verzamelen uit digitale informatiebronnen en wetenschappelijke experimenten, hoe je algoritmes en programma’s ontwikkelt om gegevens te analyseren en te representeren. Ook leer je hoe je een 'digitale tweeling' maakt die als model kan fungeren voor situaties die in de werkelijkheid niet of moeilijk uit te voeren zijn en hoe je uit de resultaten van computersimulaties de juiste conclusies kunt trekken. Je past technieken zoals machine learning toe op het optimaliseren van computermodellen. Hierdoor kun je voorspellen wat het effect is van elke aanpassing die je zou willen aanbrengen aan een fysiek systeem voordat je het in het echt gaat toepassen.

21st Century Skills & Research Expertise

In deze leerlijn doe je vaardigheden op als projectmanagement, analyseren en samenwerken om creatief problemen op te lossen. Ook leer je om effectief te communiceren met mensen met allerlei soorten beroepen en achtergronden.
Student Isis
Copyright: UvA
Ik ben nu bezig met het bouwen van een robot die mensen moet kunnen opsporen in een aardbevingsgebied Student Isis
Studieprogramma per jaar
  • Jaar 1

    In het eerste studiejaar maak je kennis met de vijf leerlijnen High-tech Designer Materials, Renewable Energy and Resources, Engineering Life and Health, Information Science, Modelling and Simulation en 21st Century Skills and Research Expertise. Je leert over de belangrijkste concepten van ieder onderwerp en bekijkt deze vanuit de natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde, aard- en milieuwetenschappen en informatiewetenschappen. Ook leer je de benodigde academische vaardigheden, zoals presenteren en academisch schrijven.

    Aan het eind van elk semester werk je vier weken aan een interdisciplinair ontwerpproject. Alle theoretische kennis die je voor die tijd hebt opgedaan, breng je hierbij in de praktijk. Ook ontwikkel je dan je onderzoeks- en ontwerpvaardigheden verder.

  • Jaar 2

    In jaar 2 kies je uit de drie leerlijnen High-tech Designer Materials, Renewable Energy and Resources, Engineering Life and Health één uit om je in te specialiseren. Je duikt dieper in de stof van je gekozen onderwerp, door per semester vier specifieke leerlijn-vakken te volgen. Net als in jaar 1, staan de laatste 4 weken van de semesters volledig in het teken van een project. Tijdens deze projecten werk je ook samen met studenten die een andere specialisatie gekozen hebben, zodat jullie je kennis kunnen combineren en als interdisciplinair team oplossingen zoeken voor complexe vraagstukken.

    Naast je specialisatie blijf je het hele jaar vakken volgen in de leerlijnen Information Science, Modelling and Simulation en 21st Century Skills and Research Expertise. 

    Voorbeelden van de tweedejaars vakken per specialisatie

    High-tech designer materials

    • Materials that form
    • Materials that come to be
    • Materials that sense
    • Materials that compute
    Renewable energy and resources
    • Green and Circular Chemistry
    • Resources, Recycling and Industrial Ecology
    • Catalysis for Sustainable Energy
    • Zero Emission Energy Carriers
    • Circular Plastics
    Engineering life and health
    • Biotechnology for Sustainable Agriculture: Molecular Breeding and Genetic Engineering
    • Designing Technology for Cellular Change
    • The Future of Molecular Diagnostics
    • Large-scale Protein Production
    • Theory and Practice in Cell Communication and Microscopy
  • Jaar 3

    Het eerste semester voor het derde jaar is helemaal gereserveerd voor keuzeruimte. Je kunt kiezen voor de minor Biomimicry van Science, Technology & Innovation. Maar het is ook mogelijk om vakken of een minor bij een andere opleiding te kiezen of op uitwisseling naar het buitenland te gaan.

    Het tweede semester begin je met een keuzevak. Tot slot ga je aan de slag met een interdisciplinair bachelorproject. Hierin worden alle kennis en vaardigheden die je tijdens je bachelor hebt opgedaan getest. Als je al je vakken afgerond hebt, krijg je de titel Bachelor of Science (BSc).

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Innovative Food Systems
    Blok 1
    Blok 2
    6
  • Your Digital World
    Blok 1
    Blok 2
    6
  • Quantitative Skills in Context
    Blok 1
    4
  • The Building Blocks of Life
    Blok 2
    Blok 3
    6
  • Materials in Motion
    Blok 2
    Blok 3
    6
  • 21st Century Skills & Research Expertise 1a
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    2
  • Engineering the Building Blocks of Life
    Blok 4
    Blok 5
    6
  • Connecting Your Digital World
    Blok 4
    Blok 5
    6
  • Quantitative Skills in Context 2
    Blok 4
    4
  • Materials that Shine
    Blok 5
    Blok 6
    6
  • Sustainable Energy Technologies
    Blok 5
    Blok 6
    6
  • 21st Century Skills & Research Expertise 1b
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    2
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Specialisatie High-tech Designer Materials
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
  • Specialisatie Renewable Energy and Resources
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
  • Specialisatie Engineering Life and Health
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
  • Vakken in leerlijn Information, Science, Modelling and Simulation
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
  • Vakken in leerlijn 21st Centry Skills & Research Expertise
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Keuzeruimte
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    30
  • Keuzevak ST&I
    Blok 4
  • Bachelorproject
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
Verplicht vak
Keuzevak
Specialisatie
  • UvA Makerspace

    De UvA Makerspace is een ruimte in het gebouw Science Park 904 speciaal ingericht voor studenten van Science, Technology & Innovation. Hier werk je met behulp van geavanceerde apparatuur aan fysieke ontwerpen en complexe simulaties. 

    De ruimte is flexibel ingericht, zodat er verschillende soorten lessen, workshops en evenementen in georganiseerd kunnen worden, en je als student ook zelf de ruimte kunt aanpassen. Er zijn gereedschappen, zoals boren, soldeerbouten, en elektronica aanwezig. Je vindt er ook geavanceerde apparatuur om bijvoorbeeld te lasersnijden, programmeren, kloneren en 3D-printen.

    In deze ruimte word je getraind om zelfstandig te kunnen werken met al deze gereedschappen. Met deze kennis en kunde ben jij dan in staat om zelf het prototype te bouwen dat jouw team voor ogen ziet. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van robots, duurzame plastics of planten die dierlijke eiwitten maken.

  • Design Thinking methode

    Een prototype bouwen kan op oneindig veel manieren. Om hier goede keuzes in te maken, leer je werken volgens de Design Thinking methode.  Met deze methode leer je een steeds beter prototype te ontwerpen én rekening te houden met de wensen en voorkeuren van de eindgebruiker of opdrachtgever. Hun ervaring is vaak namelijk net zo belangrijk als wetenschappelijk onderzoek bij het ontwerpen van een nieuwe technologie.

    De Design Thinking cyclus bestaat uit vijf fases:

    Vijf fases van de design thinking methode

    1. Inzicht krijgen in het probleem door onderzoek te doen
    2. Vertalen van wensen van eindgebruiker naar een duidelijk probleem dat je wilt oplossen. 
    3. Brainstormen over alle mogelijke oplossingen en keuze maken welk idee je uit gaat werken.
    4. Praktisch aan de slag: digitaal ontwerp maken en simuleren. In de UvA Makerspace een fysiek prototype maken. 
    5. Protoype testen en aanpassen en voorleggen aan beoogde gebruiker.

    Tijdens langere projecten kun je deze cyclus meerdere keren doorlopen. Zo kun je je  ontwerp steeds beter maken en afstemmen op de feedback van je opdrachtgever of de door jou gekozen eindgebruiker.

  • Keuzeruimte

    Het eerste semester van het derde jaar bestaat uit vrije keuzeruimte (30 studiepunten) die je helemaal zelf kunt invullen. Dit geeft je de kans om je kennis te verbreden of juist te verdiepen op een onderwerp waar je graag meer over wil leren. Je kunt deze tijd bijvoorbeeld ook gebruiken voor een uitwisseling naar het buitenland.

  • Studiebegeleiding

    Tijdens je studie sta je er niet alleen voor. Je krijgt in elke fase van je studie de persoonlijke begeleiding die past bij de specifieke vragen van dat moment.

  • Onderwijsvormen
    • Hoorcolleges en Peer Teaching
      Een docent licht de stof toe en je kunt vragen stellen over de theorie. Ook leer je zelf je kennis te presenteren en over te brengen op studiegenoten.
    • Werkcolleges
      Je oefent in kleine groepen onder begeleiding van een docent met de kennis die tijdens het hoorcollege is besproken en past deze toe op nieuwe vraagstukken.
    • Practica
      Je voert, onder begeleiding, opdrachten individueel of in tweetallen uit in het laboratorium.
    • Workshops
      Je leert in de UvA Makerspace om te gaan met geavanceerde apparatuur, zoals 3D-printers, lasersnijders en simulatiesoftware.
    • Projecten
      In een groepje van twee tot vijf studenten werk je een aantal weken aan een grote opdracht onder begeleiding van een docent.