Zes UvA-docenten hebben onlangs de UvA Duurzaamheidsbeurs, georganiseerd door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) en het Teaching & Learning Centre (TLC), toegekend gekregen. Deze beurs biedt docenten van alle faculteiten de mogelijkheid om hun ideeën om duurzaamheid in hun onderwijs te integreren, en uit te werken tot concrete onderwijsactiviteiten. Hieronder delen drie docenten vast wat zij van plan zijn te gaan doen met de tijd en ruimte die zij door de beurs tot hun beschikking hebben.

Marieke Sijm – Medische Informatiekunde: "Veel medische studenten weten niet dat de zorgsector een grote stempel drukt op het klimaat. Wij gaan niet alleen de bewustwording over de klimaat-impact van de zorgsector van studenten in de faculteit Geneeskunde vergroten, we laten studenten ook actief nadenken over oplossingen voor het verduurzamen van de zorg door studenten met zorgprofessionals in contact te brengen via een online platform. Maar hoe ontwerp je onderwijs en maak je onderwijsplannen geschikt voor onderwijs via zo'n dynamisch e-platform? Dat is wat we met deze beurs gaan uitzoeken."

Irina Lock, Anke Wonneberger en Marijn Meijers - Communicatiewetenschappen: "Een big picture-perspectief is noodzakelijk om de wereld duurzamer te maken. In de masteropleiding Communicatiewetenschappen bieden we nu twee keuzevakken aan die ingaan op duurzaamheid. Eén daarvan heeft een micro- en mesoperspectief, richt zich op een verandering in de richting van duurzamer gedrag door consumenten op microniveau en schetst interacties tussen individueel en organisatorisch gedrag vanuit een mesoperspectief. Het andere keuzevak heeft daarentegen een meso- en macroperspectief, en reflecteert op de bijdrage van organisaties aan een duurzaam sociaal systeem. Met deze beurs willen wij deze vakken zo aanpassen dat studenten - ongeacht of ze een van deze keuzevakken of beide kiezen - alle drie niveaus (micro, meso en macro) leren begrijpen, zodat zij een systemisch perspectief op duurzaamheid krijgen met aandacht voor de politieke, sociale en economische mogelijkheden die op het spel staan voor zo'n transformatie, en hoe deze op individueel, organisatorisch en macroniveau spelen en met elkaar in verband staan. Zo leren zij na te denken over duurzame ontwikkeling in theorie en in hun eigen leven, om te transformeren naar een duurzamere toekomst."

Michiel van der Linden - ACTA: "De gezondheidszorg, inclusief de tandheelkunde, is een van de grote vervuilers in de economie. Het vak 'Duurzaamheid in de tandheelkunde' is het eerste vak dat toekomstige tandartsen bewust maakt van hun verantwoordelijkheid bij het verkleinen van de ecologische voetafdruk van een tandartspraktijk. Studenten worden getraind om ecologische overwegingen mee te nemen in hun toekomstige praktijk en leren hoe het gezondheidsbeleid hierbij betrokken is."

De UvA Duurzaamheidsbeurs

Meer dan ooit komt de impact van het menselijk ingrijpen op onze planeet aan het licht. De UvA investeert daarom in onderwijs op het gebied van groene duurzaamheid in combinatie met gerelateerde sociale duurzaamheidsaspecten en vindt het belangrijk om daar in haar onderwijsprogramma’s aandacht aan te besteden. De UvA Duurzaamheidsbeurs, georganiseerd door het IIS in samenwerking met het Teaching & Learning Centre (TLC), heeft onlangs de 3e prijs gewonnen in de SustainaBul sustainability ranking en de 5e prijs in best practices. Peter van Dam, een van de UvA-docenten die de Duurzaamheidsbeurs toegekend heeft gekregen, vertelt in onderstaande video over het vak dat hij dankzij deze beurs heeft kunnen ontwikkelen.

UvA Sustainability Grant Programme