Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De UvA zet zich in voor het ontwikkelen van rechtvaardige en veerkrachtige samenlevingen, die het welzijn van alle burgers waarborgen. We leven in tijden van toenemende ongelijkheid en grote sociale, politieke en economische transities. Vooral nu groeit daardoor de vraag: welke rol kunnen wij als universitaire docenten spelen in het begrijpen en aanpakken van zulke urgente kwesties met onze studenten?

Wil jij de FRIS beurs aanvragen? De call for grants is geopend van 10 december 2024 tot 31 januari 2025.

Copyright: Shutterstock Angelina Bambina

Wil je met jouw onderwijs bijdragen aan een meer sociaal rechtvaardige, inclusieve samenleving? Wil je meer tijd en ruimte om samen met studenten en collega's de grote transities in de wereld van vandaag beter te begrijpen en erop inspelen in je onderwijs? Wil je jezelf ontwikkelen als een innovatieve docent, en meer vitaliserend, inclusief of agency-enhancing leren met en voor studenten (mede) creëren? Vraag dan nu deze FRIS-beurs aan! 

Deze beurs kan je de tijd en ruimte geven om een onderwijsinnovatieproject gerelateerd aan FRIS-thema's te ontwikkelen en te co-creëren. Je voorgestelde project kan bijvoorbeeld gericht zijn op het innoveren van de inhoud, pedagogiek of het ontwerp van een bestaande cursus, of je kan een kleinschalig actieonderzoeksproject voorstellen dat verbonden is aan je onderwijsinnovatieproject. Je kunt een aanvraag indienen tussen 10 december 2024 en 31 januari 2025, zie hieronder voor meer informatie.

Waarom?
De UvA wil bijdragen aan een rechtvaardige, veerkrachtige en inclusieve samenleving en dit streven integreren in de manier waarop wij ons academisch onderwijs aanbieden. Dit is vooral belangrijk omdat we leven in tijden van toenemende ongelijkheid en grote maatschappelijke en ecologische uitdagingen. In de FRIS Special Interest Group (SIG) vragen we ons af welke rol wij, als universitaire opleiders, kunnen spelen in het begrijpen en aanpakken van FRIS-kwesties met en door onze studenten? Hoe kunnen we bijdragen aan de universiteit als een plek voor inclusief, emancipatoir en maatschappijgericht leren? FRIS-projecten zijn ontworpen vanuit de vooronderstelling dat transformatief leren en innovatief werken in systemen gekoppeld moet zijn aan een proces van interne persoonlijke en professionele ontwikkeling. De focus van de FRIS SIG, als gemeenschap van onderwijsvernieuwers, ligt op initiatieven voor systeemverandering. We willen dit doen door:

1) het vergroten van ons begrip en bewustzijn met betrekking tot onze rol als docent in relatie tot wereldwijde en lokale uitdagingen;

2) het ontwikkelen van een inclusieve en ontwikkelingsgerichte leercultuur;

3) het ontwikkelen van vaardigheden die bijdragen aan het leveren van een zinvolle bijdrage als maatschappelijk betrokken docenten. 

  • Voor wie
    • Je bent (een team van) docent(en) die een vak geeft aan de UvA en je bent verantwoordelijk voor de beoordeling van je vak.

    • De hoofdaanvrager heeft een aanstelling aan de UvA voor minimaal 0,5 fte, die (minimaal) voor de duur van het project (2025-2026) zal duren.

    • Je begeleider heeft je toestemming gegeven om werkuren te investeren in dit project.

    • Je ziet meer potentieel voor het onderwijs waarbij je betrokken bent om de doelen van FRIS te dienen, en je wilt je eigen capaciteiten als opleider ontwikkelen en daarbij beter afstemmen op anderen (studenten, collega's, maatschappelijke belanghebbenden).

    • Je bent nieuwsgierig en staat open voor het heroverwegen, vernieuwen en herontwerpen van je onderwijs en bent enthousiast om deel uit te maken van en bij te dragen aan een co-creatieve FRIS-gemeenschap (zie de onlangs gepubliceerde FRIS-gids) 

    Lees voordat je een aanvraag indient eerst over andere relevante FRIS-subsidieprojecten die de afgelopen jaren subsidie hebben ontvangen, want wellicht kun je hier inspiratie opdoen: FRIS projecten - UvA Onderwijs en Leer Centra (TLC). Je kunt lid worden van de FRIS-gemeenschap, ook als je geen subsidie ontvangt.

  • Criteria

    De volgende criteria worden gebruikt bij de selectie van de aanvragen:

    • Draagt overtuigend bij aan de doelstelling van de beurs.
    • Kwaliteit van het voorstel (onder andere onderbouwing, relatie leerdoelen-eindtermen, plan van aanpak, enz.).
    • De haalbaarheid van het project binnen de gestelde tijd.
    • Relevantie voor onderwijspraktijk binnen de universiteit.
    • Onderwijservaring en achtergrond van de aanvrager(s).
    • Spreiding van de aanvragen over verschillende opleidingen/faculteiten.
  • Beschikbare beurzen
    • Er zijn vier FRIS-beurzen die toegekend kunnen worden, van maximaal € 6500 per project.
    • Het budget kan verdeeld worden over meerdere collega's en/of studentassistenten en we moedigen samenwerking en co-creatie aan.
    • Het is de bedoeling dat je dit budget gebruikt om lesuren te compenseren, zodat je tijd creëert om aan je onderwijsinnovatieproject te werken en je actief in te zetten in de FRIS-gemeenschap.
    • Zorg ervoor dat je, voordat je je voorstel indient, het aantal uren dat de gevraagde financiering (met een maximum van €6500) oplevert voor jezelf en (indien relevant) andere teamleden hebt besproken en berekend met de financiële contactpersoon van je afdeling. Neem een gedetailleerde en haalbare tijdsplanning op basis van deze uren op in je voorstel.
    • Belangrijk is dat je manager(s) je voorstel goedkeurt, zodat je er zeker van bent dat je deze FRIS-subsidie-uren kunt integreren in je PLAN voor volgend academisch jaar als de subsidie wordt goedgekeurd.
    • Het uiteindelijk toegekende bedrag is afhankelijk van het aantal aanvragen dat we ontvangen en de kwaliteit en haalbaarheid ervan (zie hieronder voor selectiecriteria).
  • Procedure
    • Je kunt je voorstel indienen door het FRIS Application Form 2024 in te vullen (downloaden en opslaan onder nieuwe naam) en dit te mailen naar FRIS-organisator Nithya Subramanian met cc naar FRIS-voorzitter Mieke Lopes Cardozo (t.a.lopescardozo@uva.nl) met als e-mailonderwerp: “FRIS aanvraag ronde 4” voor 31 januari 2025.
    • De aanvraag wordt beoordeeld door een commissie bestaande uit experts op het gebied van FRIS en onderwijsinnovatie van verschillende faculteiten, samengesteld door IIS en TLC.
    • Na toekenning word je ondersteund door FRIS-organisator Nithya Subramanian en begeleid door FRIS-voorzitter en themadeskundige dr. Mieke Lopes Cardozo.
    • Het project wordt samen met het IIS/TLC geëvalueerd en je wordt uitgenodigd om je resultaten binnen onze SIG en op onze webpagina te delen en mogelijk op te nemen in een publicatie.

    De volgende criteria worden gebruikt om de aanvragen te evalueren:

    • Afstemming op FRIS doelen
    • Kwaliteit en samenhang van het voorgestelde innovatieproject
    • Haalbaarheid en reikwijdte van het project
    • Toepasbaarheid en relevantie in onderwijscontext
    • Bereidheid om bij te dragen aan kennisdeling/gemeenschappelijk leren
    • Bereidheid om bij te dragen aan het delen van kennis/gemeenschappelijk leren
    • Kwaliteit en relevantie van het profiel/de ervaring van de aanvrager(s)

    Deze 4e aanvraagronde van de FRIS Onderwijsinnovatiesubsidie start op 10 december 2024 en loopt tot 31 januari 2025. Binnen vier weken na de indieningsdatum laten we je weten hoe we je aanvraag hebben beoordeeld en of de subsidie wordt toegekend. Als de subsidie wordt toegekend, volgt daarna een intakegesprek.

FRIS-café

Fris, vernieuwend en creatief. Eens in de zoveel tijd komt de FRIS-community bij elkaar om informeel te praten over elkaars projecten en ervaringen. 

FRIS-beursprojecten

Meer weten over welke invulling docenten geven aan het het thema Fair, Resilient & Inclusive Societies en op welke manier zij de beurs inzetten voor vernieuwing?

Vragen en contact
Vragen? Neem contact op met Mieke Lopes Cardozo (t.a.lopescardozo@uva.nl) voor inhoudelijke vragen en met Nithya Subramanian (n.subramanian@uva.nl) voor vragen over proces en administratie.