Wil jij de FRIS beurs aanvragen? De call for grants is geopend van 10 december 2024 tot 31 januari 2025.
Wil je met jouw onderwijs bijdragen aan een meer sociaal rechtvaardige, inclusieve samenleving? Wil je meer tijd en ruimte om samen met studenten en collega's de grote transities in de wereld van vandaag beter te begrijpen en erop inspelen in je onderwijs? Wil je jezelf ontwikkelen als een innovatieve docent, en meer vitaliserend, inclusief of agency-enhancing leren met en voor studenten (mede) creëren? Vraag dan nu deze FRIS-beurs aan!
Deze beurs kan je de tijd en ruimte geven om een onderwijsinnovatieproject gerelateerd aan FRIS-thema's te ontwikkelen en te co-creëren. Je voorgestelde project kan bijvoorbeeld gericht zijn op het innoveren van de inhoud, pedagogiek of het ontwerp van een bestaande cursus, of je kan een kleinschalig actieonderzoeksproject voorstellen dat verbonden is aan je onderwijsinnovatieproject. Je kunt een aanvraag indienen tussen 10 december 2024 en 31 januari 2025, zie hieronder voor meer informatie.
Waarom?
De UvA wil bijdragen aan een rechtvaardige, veerkrachtige en inclusieve samenleving en dit streven integreren in de manier waarop wij ons academisch onderwijs aanbieden. Dit is vooral belangrijk omdat we leven in tijden van toenemende ongelijkheid en grote maatschappelijke en ecologische uitdagingen. In de FRIS Special Interest Group (SIG) vragen we ons af welke rol wij, als universitaire opleiders, kunnen spelen in het begrijpen en aanpakken van FRIS-kwesties met en door onze studenten? Hoe kunnen we bijdragen aan de universiteit als een plek voor inclusief, emancipatoir en maatschappijgericht leren? FRIS-projecten zijn ontworpen vanuit de vooronderstelling dat transformatief leren en innovatief werken in systemen gekoppeld moet zijn aan een proces van interne persoonlijke en professionele ontwikkeling. De focus van de FRIS SIG, als gemeenschap van onderwijsvernieuwers, ligt op initiatieven voor systeemverandering. We willen dit doen door:
1) het vergroten van ons begrip en bewustzijn met betrekking tot onze rol als docent in relatie tot wereldwijde en lokale uitdagingen;
2) het ontwikkelen van een inclusieve en ontwikkelingsgerichte leercultuur;
3) het ontwikkelen van vaardigheden die bijdragen aan het leveren van een zinvolle bijdrage als maatschappelijk betrokken docenten.
Je bent (een team van) docent(en) die een vak geeft aan de UvA en je bent verantwoordelijk voor de beoordeling van je vak.
De hoofdaanvrager heeft een aanstelling aan de UvA voor minimaal 0,5 fte, die (minimaal) voor de duur van het project (2025-2026) zal duren.
Je begeleider heeft je toestemming gegeven om werkuren te investeren in dit project.
Je ziet meer potentieel voor het onderwijs waarbij je betrokken bent om de doelen van FRIS te dienen, en je wilt je eigen capaciteiten als opleider ontwikkelen en daarbij beter afstemmen op anderen (studenten, collega's, maatschappelijke belanghebbenden).
Je bent nieuwsgierig en staat open voor het heroverwegen, vernieuwen en herontwerpen van je onderwijs en bent enthousiast om deel uit te maken van en bij te dragen aan een co-creatieve FRIS-gemeenschap (zie de onlangs gepubliceerde FRIS-gids)
Lees voordat je een aanvraag indient eerst over andere relevante FRIS-subsidieprojecten die de afgelopen jaren subsidie hebben ontvangen, want wellicht kun je hier inspiratie opdoen: FRIS projecten - UvA Onderwijs en Leer Centra (TLC). Je kunt lid worden van de FRIS-gemeenschap, ook als je geen subsidie ontvangt.
De volgende criteria worden gebruikt bij de selectie van de aanvragen:
De volgende criteria worden gebruikt om de aanvragen te evalueren:
Deze 4e aanvraagronde van de FRIS Onderwijsinnovatiesubsidie start op 10 december 2024 en loopt tot 31 januari 2025. Binnen vier weken na de indieningsdatum laten we je weten hoe we je aanvraag hebben beoordeeld en of de subsidie wordt toegekend. Als de subsidie wordt toegekend, volgt daarna een intakegesprek.
Fris, vernieuwend en creatief. Eens in de zoveel tijd komt de FRIS-community bij elkaar om informeel te praten over elkaars projecten en ervaringen.
Meer weten over welke invulling docenten geven aan het het thema Fair, Resilient & Inclusive Societies en op welke manier zij de beurs inzetten voor vernieuwing?
Vragen en contact
Vragen? Neem contact op met Mieke Lopes Cardozo (t.a.lopescardozo@uva.nl) voor inhoudelijke vragen en met Nithya Subramanian (n.subramanian@uva.nl) voor vragen over proces en administratie.