Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Ruimte voor experiment

Als Instituut voor Interdisciplinaire Studies vinden we het belangrijk om studenten en docenten ruimte te geven om te experimenteren met grensverleggend onderwijs. Die ruimte werd in 2023 gelukkig weer goed benut.

Studenten die meededen aan de Create a Course Challenge pakten onderwerpen op die er echt toe doen, zoals winnares Annika Iselhorst deed met 'Decoding our Future'. In deze module wordt vanuit verschillende disciplines onderzocht wat de kansen en bedreigingen zijn van de digitale revolutie. Er werden weer beurzen uitgereikt aan UvA-docenten en -medewerkers met ideeën om het onderwijs te verbeteren.  En met onderwijsinitatief Placemaking wonnen we de Hogeronderwijspremie - een enorme erkenning waar we natuurlijk supertrots op zijn.

Hieronder een concreet overzicht van onze activiteiten in 2023, met onder andere nieuws over verdere concretisering van onze strategische agenda ‘transities vormgeven’, de lancering van het nieuwe interdisciplinaire studentenblad INTER, en nieuws vanuit de opleidingen. Veel leesplezier!

Lucy Wenting, algemeen directeur van het IIS
Luca Bertolini, wetenschappelijk directeur van het IIS

Placemaking wint Hoger Onderwijspremie

Op 29 juni 2023 ontving UvA-onderwijsinitiatief Placemaking de Nederlandse Onderwijspremie; de hoogste onderscheiding in het hoger onderwijs. Daarmee kende minister Robbert Dijkgraaf het initatief een bedrag van 1,2 miljoen euro toe tijdens het Comenius festival. De jury prees de 'grote sociale en maatschappelijke meerwaarde voor de campusgebieden rondom de universiteit, die het leren daarmee betekenisvol maakt voor de studenten.'

Tijdens Placemaking slaan studenten de handen ineen met lokale partijen om gebieden rondom UvA-campussen te verbeteren en lokale problemen aan te pakken. De lessen die ze opdoen, geven ze door aan nieuwe studententeams en aan de gemeenschap.

In 2017 startte Placemaking met een kleinschalige pilot. Daarna werd het onder andere opgenomen in het curriculum van Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen (ISW) en de minor Urban Studies. In totaal hebben nu meer dan vijfhonderd studenten Placemaking gevolgd op verschillende campussen. Hierbij waren zo’n veertig lokale opdrachtgevers betrokken.

UvA rector magnificus Peter-Paul Verbeek

“Inter- en transdisciplinaire samenwerking is essentieel wanneer we als universiteit werken aan de grote maatschappelijke en wetenschappelijke uitdagingen van vandaag. Maar vanzelfsprekend is het niet. Het IIS biedt een platform waar studenten, docenten, onderzoekers en maatschappelijke partners samenwerken om de grenzen tussen vakgebieden en tussen wetenschap en samenleving te overschrijden. Samen dragen ze bij aan actuele maatschappelijke en wetenschappelijke vraagstukken, want die gaan hand in hand. Deze ruimte voor experiment en innovatie is van onschatbare waarde als we als universiteit een verschil willen maken. Het winnen van de Hoger Onderwijsprijs voor het project Placemaking benadrukt dit belang nog eens extra.”

Peter-Paul Verbeek, rector magnificus en lid van het College van Bestuur van de UvA

Create a Course Challenge

Elk jaar nodigt de Create a Course Challenge UvA-studenten uit een vak te bedenken en zo mee te denken over het onderwijs. De winnaar krijgt de kans om zijn of haar idee uit te werken samen met de curriculumontwikkelaars van het IIS.

Annika Iselhorst won de Future Change-editie van 2023 van de Challenge met het vak 'Decoding our Future: Opportunities and Threats of the Digital Revolution', dat inzoomt op tech-thema's als AI, Big Data, Superintelligence, Surveillance Capitalism en Neurotechnology. Studenten krijgen daarnaast les van tech-professionals.

Michaela Hordijk

"Het IIS is voor de opleiding Interdisciplinaire Sociale Wetenschap een belangrijke strategische partner. Met het IIS delen wij het onderwijsideaal studenten niet alleen academisch te scholen, maar hen ook de kans te geven zich als mens te ontwikkelen. Een transdisciplinair vak als Placemaking doet dat. Ooit ontwikkeld in het onderwijslab van het IIS, onderdeel geworden van het curriculum van o.a. ISW, en bekroond met de Nationale Onderwijspremie 2023. 'Nu ik dit vak gevolgd heb zie ik als ik om me heen kijk wat ik in de wereld kan veranderen', deelde een student met de beoordelingscommissie. Dát is het onderwijs dat zowel IIS als ISW mogelijk willen maken."

Michaela Hordijk, opleidingsdirecteur Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen

Umberto Olcese nieuwe opleidingsdirecteur Brain & Cognitive Sciences

Begin 2023 verwelkomde het Instituut voor Interdisciplinaire Studies Umberto Olcese als nieuwe opleidingsdirecteur van de Research Master 'Brain and Cognitive Sciences' en nam daarmee afscheid van Harm Krugers, die de functie tien jaar lang met plezier bekleedde: 'Ik heb van elke minuut genoten.'

Lancering interdisciplinair studentenmagazine Inter

In februari werd 'Inter' gelanceerd; een Engelstalig magazine gemaakt door jonge kritische denkers, wetenschappers en kunstenaars in de dop. Aan de hand van thema's als Heat, Future Change en Platformization werpt Inter een interdisciplinaire blik op maatschappelijke onderwerpen.

Interview met Gerda van Roozendaal, Head of Studies Interdisciplinair

Na 17 jaar aan de RUG te hebben gewerkt, trad Gerda van Roozendaal in september 2022 aan als Head of Studies Interdisciplinair aan het IIS, een plek die haar trok vanwege het unieke en innovatieve onderwijs. Hoe kijkt zij terug op het afgelopen collegejaar en hoe ziet zij de toekomst? ‘De noodzaak voor interdisciplinair onderwijs neemt alleen maar toe.'