Als UvA-student ben je vast bekend met de verschillende locaties van de universiteit in de stad. En al lopend naar college heb je wellicht wel eens gefantaseerd over hoe de buurt, de campus of de openbare ruimte levendiger, toegankelijker, groener en socialer gemaakt zou kunnen worden. Wist je dat je als student mede kan bepalen hoe de campussen van de UvA en de buurten waarin die liggen eruit komen te zien? En dat je daar ook nog eens studiepunten mee kunt verdienen? Sinds 2017 wordt binnen de UvA op verschillende plekken het keuzevak Placemaking aangeboden en het vak staat open voor alle studenten van de UvA.

Placemaking is zowel een filosofie als een ontwerpproces dat gebruik maakt van stedenbouwkundige principes. Placemaking speelt in op de inspiratie en mogelijkheden van de lokale gemeenschap, met de bedoeling om openbare ruimtes te creëren die de gezondheid, het geluk en het welzijn van mensen bevorderen. Binnen het vak gaan studenten actief aan de slag met het mede-ontwikkelen van de publieke ruimte en de gebouwen van de UvA. Dit doen studenten door in groepjes op onderzoek uit te gaan in de buurt: bij buurtbewoners, de gemeente, bedrijven en bezoekers van de publieke ruimte. Vervolgens brengen zij advies uit over hoe de omgeving veranderd kan worden in een stukje openbare ruimte waar men wil wonen, werken of recreëren.

Bekijk hieronder de verschillende plekken binnen de UvA waar Placemaking wordt gegeven.

Universiteitskwartier

Hoe kunnen we de UB toegankelijk maken voor een breder publiek? Hoe kan de Waalse Kerk een functie vervullen voor de hele buurt? Hoe kunnen we kunst en historie inzetten in de openbare ruimte? In Placemaking Universiteitskwartier gaan studenten van verschillende opleidingen een actieve bijdrage leveren aan concrete projecten in en rond dit Universiteitskwartier. In groepjes wordt gewerkt aan een antwoord op een vraag van een van de opdrachtgevers, zoals de UB, Huisvestingsontwikkeling UvA, de Waalse kerk, Stadsdeel Centrum en bewoners in en rond het gebied.

Roeterseilandcampus

Voor alle studenten van de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen is er Placemaking Roeterseiland. Tijdens dit vak richten studenten zich op lokale maatschappelijke vraagstukken die zijn aangereikt door opdrachtgevers. Er bestaat binnen deze vraagstukken een sterk samenspel en soms ook spanningsveld tussen verschillende lokale gebruikers, politici en beleidsmakers, wetenschappers en investeerders. Voorbeelden van opdrachtgevers zijn de Gemeente Amsterdam, de facultaire Diversity Officer of het GVB.

Science Park

Welkom in de Watergraafsmeer! Nog niet zo heel lang geleden was Science Park een van de laatste stukjes landbouwgrond binnen de ringweg, compleet met appel- en perenboomgaard. Nu is het een van de meest vooraanstaande high-tech gebieden van Europa. Er bestaat een sterk samenspel tussen lokaal gebruik (van studenten, wetenschappers, ondernemers en bewoners) en de visie vanuit hogere instanties (de Gemeente Amsterdam, NWO, en de UvA). Placemaking speelt een significante rol in dit gebied, onder meer door initiatieven als Anna’s Tuin, Start-up Village en woningen voor studenten en statushouders in Spark Village en de komst van nieuwe gebouwen.

Ga virtueel op ontdekkingsreis door de stad

website, waar alle projecten staan waar door studenten op ingetekend kan worden. De website biedt een nieuwe manier van data-uitwisseling tussen studenten onderling en hun opdrachtgevers. Daarnaast kunnen docenten informatie vinden over de lesmethoden die tijdens dit vak worden gebruikt. De website is publiek toegankelijk waardoor ook de bewoners van de gebieden zelf een directe terugkoppeling krijgen van de data die zij eventueel zelf hebben geleverd.