Nog maar een paar weken en dan gaat de University Masterclass: Europe, China & Geopolitical Strategy weer van start! Dit IIS-keuzevak gaat in op internationale betrekkingen, veiligheid, handel, klimaatverandering en technologische ontwikkelingen. De Britse Melody Waterworth doet de master Conflict Resolution and Governance aan de UvA en volgde het vak vorig jaar.

Melody: "Om China als opkomende wereldmacht vanuit meerdere perspectieven beter te kunnen begrijpen, heb ik mij vorig jaar aangemeld voor dit vak. Ik vond het erg leuk om onderwerpen te bespreken die verder gaan dan alleen militaire strategie. Er wordt gekeken naar waar Europa en China tegenover elkaar staan, maar ook waar mogelijkheden zijn voor een vruchtbare samenwerking. Dit is een verfrissend verschil met de veiligheidsdreigingen en internationale betrekkingen die elders worden onderwezen."

Het ontwikkelen van een genuanceerde, veelzijdige mening

"Alle docenten uitten verschillende standpunten over China. Sommigen kozen ervoor om door een Chinese of Oosterse filosofische lens te kijken, terwijl anderen een 'traditionele' westerse en politieke blik hadden. De verschillende perspectieven stelden ons als studenten in staat om een veelzijdige mening te ontwikkelen."

Aan de slag met strategie

Eén van de hoofddoelen van het vak is het schrijven van een strategic position paper in een interdisciplinair team en verbanden leren leggen tussen verschillende beleidsthema's op strategisch niveau. Ook worden studenten aangemoedigd te reflecteren op hun persoonlijk strategisch denken.

Ik zou dit vak zeker aanbevelen als je geïnteresseerd bent in internationale betrekkingen, veiligheid, handel, klimaatverandering of technologische ontwikkelingen. Het vak bestrijkt zoveel terreinen dat je een dieper begrip krijgt van de Europese positie op internationaal niveau, en een meer genuanceerd begrip van China. Melody Waterworth

Meer informatie

University Masterclass: Europe, China & Geopolitical Strategy wordt gegeven door de heer Ties Dams (auteur, adviserend strateeg en verbonden aan Instituut Clingendael) en is toegankelijk voor masterstudenten van alle academische achtergronden. Gemotiveerde bachelorstudenten kunnen een motivatiebrief insturen. Lees alle informatie over toelatingseisen, toetsvormen, inschrijving en het rooster op de vakpagina. Inschrijven is mogelijk tot 28 oktober.