Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Ben jij als docent betrokken bij transdisciplinair onderwijs of wil je hier verder in groeien? Geef je een cursus, begeleid je studenten en ontwikkel je transdisciplinair onderwijs? Dan is deze meerdaagse docententraining de verdieping die jij zoekt.
Kerngegevens van evenement Meerdaagse docententraining Transdisciplinair Onderwijs: leren en doceren met impact
Startdatum
31 januari 2025
Einddatum
21 maart 2025
Tijd
09:00
Ruimte
REC T.B.A

Het Onderwijslab van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies verdiept met vier workshopdagen diverse aspecten van transdisciplinair lesgeven en onderwijs ontwikkelen, zoals het vinden en betrekken van maatschappelijke partners. Reflectie op je eigen onderwijs staat hierbij centraal. Aanmelden kan tot vrijdag 6 december 2024. De cursus wordt in het Engels gegeven op de Roeterseiland campus. 

Om grote, complexe, maatschappelijke vraagstukken aan te pakken is samenwerking tussen wetenschappers en maatschappelijke partners, zoals overheden, bedrijven en burgers nodig. Effectieve samenwerking tussen deze stakeholders is een uitdaging vanwege verschillen in achtergrond, belangen, waarden of tegenstrijdige perspectieven. Het hoger onderwijs kan een sleutelrol spelen bij de ontwikkeling van transdisciplinaire competenties, maar transdisciplinair leren wordt nog weinig geïmplementeerd in curricula. 

In effectief transdisciplinair onderwijs leren studenten hoe zij kunnen bijdragen aan het aanpakken van grote maatschappelijke vraagstukken en hoe ze kunnen samenwerken met partijen die zich baseren op andere (al dan niet wetenschappelijke) kennisbronnen. Transdisciplinair onderwijs nodigt studenten dan ook uit verder te kijken dan de cursuscontext en moedigt hen aan om in contact te komen met de samenleving, hun vaardigheden en kennis toe te passen om echte problemen op te lossen en uitdagingen om te zetten in oplossingen. Er zijn verschillende benaderingen om dit soort leerervaringen te faciliteren zoals Design thinking, de Transition cycle, Placemaking en Citizen Science. Tijdens de cursus oefen je met dit soort werkvormen en ontwikkelt methoden om deze toe te passen in je onderwijs.  

De docententraining "Transdisciplinair Onderwijs: leren en doceren met impact" wordt aangeboden door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies en gegeven door docenten, onderwijsontwikkelaars en docenttrainers met een ruime ervaring met transdisciplinair onderwijs. De cursus is bedoeld voor UvA docenten die hun BKO behaald hebben en bouwt op de daar opgedane kennis voort. Deelnemende docenten hebben een actieve rol in (de ontwikkeling van) transdisciplinair onderwijs. 

In vier sessies gaan we aan de slag met een aantal thema’s gerelateerd aan transdisciplinair doceren. Van het opzetten van een cursus met bijbehorende leerdoelen, tot leeractiviteiten en toetsing van deze leerdoelen. Ook staan we stil bij je rol als docent en het betrekken van maatschappelijke partners in je onderwijs. Per bijeenkomst wordt een voorbereidingstijd gevraagd van 2,5 uur. Vooraf is er een intakegesprek om samen te kijken of dit een goed moment voor deelname is. Na afloop van de trainingsdagen wordt er een coachingsgesprek aangeboden om de ontwikkeling van je onderwijs verder te helpen.  

De training bestaat uit vier dagdelen. Het is noodzakelijk dat je alle dagdelen beschikbaar bent: 

Dagdeel 1: vrijdag 31 januari 2025, 9.00-13.00 uur.  

Wat is transdisciplinariteit? 

Dagdeel 2: vrijdag 7 februari 2025, 9.00-13.00 uur.  

Je rol als docent.  

Dagdeel 3 vrijdag 14 maart 2025, 9.00-13.00 uur.  

Werken met maatschappelijke partners.  

Dagdeel 4 vrijdag 21 maart 2025, 9.00-13.00 uur. 

Leeractiviteiten en toetsing 

 

Aan het eind van het programma zijn de deelnemers in staat om: 

 

  • Een duidelijke visie op transdisciplinair onderwijs te formuleren 

  • Transdisciplinaire leerdoelen te formuleren 

  • Te reflecteren op hun eigen rol als docent in transdisciplinair onderwijs 

  • Een didactische aanpak te kiezen voor transdisciplinair leren  

  • Transdisciplinaire leeractiviteiten te ontwerpen, uit te voeren en op een betekenisvolle wijze te toetsen 

  • Maatschappelijke partners te vinden en betrekken 

 

Er is plek voor zestien deelnemers. Na aanmelding word je uitgenodigd voor een intakegesprek. Aanmelden kan tot vrijdag 6 december 2024 via onderstaande link. 

Roeterseilandcampus - gebouw A

Ruimte REC T.B.A
Nieuwe Achtergracht 166
1018 WV Amsterdam