Het keuzevak ‘Big History’, dat een overzicht biedt van hoe het heelal, de aarde, het leven en menselijke samenlevingen zich hebben ontwikkeld, wordt al een aantal jaren door Esther Quaedackers georganiseerd bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS). In het kader van dit vak ontwikkelde zij ook de ‘Little Big History’ aanpak. Dit is een aanpak die studenten helpt bij het leggen van verbanden tussen alledaagse objecten en big history om tot inzicht te komen hoe ‘Big History’ van invloed is geweest op de wereld om hen heen.

Deze aanpak zal nu ook gebruikt worden om verbanden te leggen tussen diverse lokale geschiedenissen en ‘Big History’. Dit heeft tot doel studenten te laten reflecteren op hoe de lokale geschiedenis waarmee zij zich identificeren, en die van hun medestudenten, allemaal op hun eigen unieke manier passen in een vorm van geschiedenis die alle mensen op de wereld met elkaar delen. Deze reflectie stimuleert studenten ook om na te denken over hoe lokale en globale identiteiten bij elkaar passen en elkaar aan kunnen vullen.

Het vak wordt op de UvA ontwikkeld samen met de universiteiten van Aarhus (Denemarken), Oviedo (Spanje) en Milan (Spanje). Studenten van deze universiteiten zullen ook samenwerken aan hun ‘Local Big Histories’. De studenten zullen met behulp van virtuele meetings en presentaties hun kennis delen en hun uiteindelijke bevindingen presenteren op een nog te ontwikkelen online gelaagde wereldkaart. Deze voor iedereen toegankelijke online kaart biedt andere onderwijsinstituten de mogelijkheid met een zelfde soort aanpak hun eigen resultaten toe te voegen.