16 augustus 2019
Het boek is opgedeeld in vijf delen, die elk de huidige en evoluerende interessegebieden van de gemeenschap vertegenwoordigen, waaronder de relatie van ‘Big History’ met wetenschap, sociale wetenschappen, geesteswetenschappen en de toekomst, evenals het onderwijzen van ‘Big History’ en ‘Little Big Histories’. Inachtneming van een steeds groter wordend scala aan theoretische, pedagogische en onderzoeksthema’s, behandelt het boek vragen als wat is de relatie tussen ‘Big History’ en wetenschappelijk onderzoek, hoe duiden toonaangevende theoretici de betekenis van ‘Big History’ en de relatie ervan tot andere scheppingsverhalen en paradigma's, wat is 'Little Big History' en hoe beïnvloedt ‘Big History’ het denken over de toekomst? Het boek belicht de plek van ‘Big History’ binnen historiografische tradities en de manieren waarop dit kan worden gebruikt binnen het onderwijs en het maatschappelijk debat tussen disciplines, op alle niveaus.
Esther Quaedackers coördineert al jaren het keuzevak ‘Big History’ bij het Instituut voor Interdisciplinaire studies en eerder dit jaar ontving zij een Comeniusbeurs van 50.000 euro om een nieuw internationaal vak ‘Local Big Histories’ te ontwikkelen, waar een link wordt gelegd tussen lokale geschiedenis en ‘Big History’.
Het boek ‘The Routledge Companion to Big History’ is te bestellen via onderstaande link: