De Create a Course challenge is weer van start gegaan en ideeën kunnen worden ingestuurd tot 29 september voor een geheel nieuw, zelfbedacht interdisciplinair keuzevak. Wij spraken Tijmen, uit het winnende groepje van vorig jaar, over de challenge zelf maar ook over het vak dat binnenkort van start gaat waar hij nu student-assistent is: Biotechnologie: van medicijn tot Frankenstein. De winnende groep van 2018 bestond uit Julie Maas (International Lifestyle Studies), Nils Boonstra (Bèta-gamma), Ida van Koolwijk (Sociologie) en Tijmen Kuyper (Sociale Geografie).
Light bulb

'Eigenlijk is het vak Biotechnologie voortgekomen uit een ander vak: Placemaking, ook gegeven aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. Hier vormden we al een groepje en we besloten samen aan de Create a Course challenge mee te doen. Ons voornaamste doel bij de challenge was om een vak te ontwikkelen waar mensen met verschillende achtergronden met elkaar gaan samenwerken en kennis uitwisselen. Bijvoorbeeld zowel uit het bedrijfsleven als uit de onderzoekswereld, maar ook tussen verschillende disciplines. Er is veel kennis beschikbaar en je kunt veel van elkaar leren. Graag nodigen we mensen uit om uit hun eigen bubbel te komen'.

'We kwamen uit bij het onderwerp biotechnologie, juist omdat we er nog niet zoveel over wisten, terwijl het onderwerp wel vaak voorbij komt in het nieuws. Je denkt bij biotechnologie al snel: dit is ingewikkeld. Maar deze ontwikkelingen gaan zoveel invloed hebben op de samenleving en het is van groot belang om het onderwerp interdisciplinair te benaderen. Dit onderwerp raakt namelijk niet alleen de natuurwetenschappen, maar er hangen ook veel ethische vraagstukken aan vast, met bijbehorende politieke implicaties. Hoe ga je hier bijvoorbeeld beleid voor ontwikkelen?'.

Dat het onderwerp biotechnologie zeer relevant is bleek een week voor de finale in november 2018. Een Chinese hoogleraar claimde toen verantwoordelijk te zijn voor de eerste genetisch gemanipuleerde baby’s ter wereld. De actualiteit van het onderwerp werd hiermee mooi onderstreept.

Tijmen en zijn groep hadden niet verwacht dat ze zouden winnen en waren zeer blij verrast met de uitkomst. Er kwamen allerlei vrienden, familie en huisgenoten naar de finale en na de bekendmaking werd de overwinning goed gevierd. Het vak biotechnologie heeft een innovatieve werkvorm gekregen. Studenten gaan bij dit vak vooral veel zelf aan de slag en zullen een workshop creëren met als doel de discussie op gang te brengen. Afgelopen zomer heeft Tijmen allerlei gastdocenten benaderd en iedereen was direct enthousiast. 'Het is heel leuk om als student ineens aan de andere kant te staan. De UvA helpt je natuurlijk, maar je krijgt veel verantwoordelijkheid en je wordt erg vrijgelaten'. Er is samenwerking geweest met de Waag Technology & Society en de uiteindelijke hoofddocent van het vak Biotechnologie is ook hieraan verbonden. Het meest hoopt Tijmen dat er een leuke groepsdynamiek ontstaat waarbinnen veel wordt gediscussieerd en gefilosofeerd door studenten die zich echt betrokken voelen bij het thema. 'We willen mensen uitnodigen om zich goed te laten informeren over het onderwerp en niet bang te zijn voor alle ontwikkelingen. Het gebeurt toch wel, dus we kunnen er maar beter goed op voorbereid zijn'.

Een paar laatste tips voor studenten die dit jaar mee willen doen aan de Create a Course challenge:
- Schrijf je in met meerdere mensen, want dit is een stuk leuker!
- Spreek van tevoren af wie de student-assistent wordt, mocht je groep uiteindelijk winnen.
- Denk buiten de hokjes. Ga niet vakken kopiëren met een nieuw onderwerp, maar denk ook na over de uitvoering.
- Vraag om (heel erg veel) feedback

Ben je student aan de UvA en loop je rond met een goed idee? Doe hier mee met de Create a Course Challenge.

Voor wie nog meer wilt weten over de Waag Technology & Society of over het onderwerp biotechnologie kan hier een interessante aflevering van VPRO programma Tegenlicht bekijken.