Het vak ‘Post-humans in the Antropocene: a relation inquiry into Humanity Futures, other Species and the Environment’ onderzoekt de visie en positie van de mens in de context van het Antropoceen; het tijdperk waarin de natuur radicaal wordt getransformeerd door de dominante invloed van de huidige mens. De cursus daagt studenten uit om de perspectieven die ze hebben op hun relaties met de natuur, dieren, lichamen en geografie te herpositioneren en om zich te verdiepen in de mogelijkheden van andere toekomst scenario’s.

De jury bestond dit jaar uit Karen Maex (Rector Magnificus UvA), Lucy Wenting (Directeur Instituut voor Interdisciplinaire Studies) en Pjotr van der Jagt (voorzitter van de Centrale Studenten Raad). Zij prezen het “hoge niveau” en vonden de presentaties van alle finalisten “zeer inspirerend”. We gaan een onzekere toekomst tegemoet met vele veranderingen en uitdagingen waar over nagedacht moet worden en het vak ‘Post-humans in the Anthropocene’ geeft hier de ruimte toe.

De komende tijd gaan de onderwijsontwikkelaars van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) samen met de winnaars om tafel zitten om het idee uit te werken tot een daadwerkelijk vak, dat in het eerste semester van het aankomende studiejaar wordt aangeboden als interdisciplinair keuzevak.

Het IIS ontving dit jaar in totaal 51 ideeën, waarvan er 14 uitgewerkt werden tot concrete ideeën. Hieruit werden de beste tien geselecteerd. Studenten en medewerkers van de UvA konden vervolgens de top vijf bepalen door online te stemmen en dit hebben in totaal 839 mensen gedaan.