Nicos Starreveld, docent Wiskunde aan de FNWI ontving een IIS-beurs om een nieuw onderwijsproject voor wiskunde te ontwikkelen en ermee te experimenteren. Het doel van het zogenaamde ‘Couples- project’ was om interdisciplinaire studentenprojecten tussen wiskunde en andere wetenschappen te stimuleren.
Studenten van links naar rechts: Tessel Majtlis, Joeltje Aldershoff en Tamika van 't Hoff

Interdisciplinaire projecten helpen studenten diepgaand inzicht te krijgen in de wiskunde die ze hebben geleerd en hoe ze dit kunnen toepassen in een context die ze niet gemakkelijk tegenkomen in de bachelor. In het Couples-project is het uitgangspunt een probleem, een afwijkend gedrag of vraag, dus niet de wiskundige theorie zelf. Dit eerste probleem wordt voorgesteld door een externe partner. De studenten moeten het waargenomen fenomeen omzetten in een wiskundig model, de verdere analyse van dit abstracte model moet leiden tot een dieper begrip van het waargenomen fenomeen. Uiteindelijk moeten studenten conclusies trekken over het fenomeen dat ze wiskundig hebben bestudeerd en dit op een duidelijke manier communiceren met de externe partner.

Nicos Starreveld over het project: ,, We hebben het Couples-project vorig jaar in het voorjaarssemester uitgevoerd samen met een groep van het Van ‘t Hoff Instituut voor Moleculaire Wetenschappen. Twee, derdejaars bachelorstudenten Wiskunde en één masterstudent Scheikunde namen deel aan het project. Het toezicht werd uitgevoerd door mensen uit zowel wiskunde als scheikunde. Het Couples-project was verbonden met de afstudeerprojecten van de student (bachelor- en masterproject) en elke student moest individueel aan hun projecten werken, maar de onderwerpen werden gekozen op het raakvlak van wiskunde en scheikunde. Naast de individuele projecten hadden we ook twee doelen voor het team. De eerste was om een ​​wetenschappelijke poster te maken ter illustratie van het gezamenlijke project en deze te presenteren op de Dutch Mathematics Conference (Nederlands Mathematisch Congres) en het tweede doel was om een ​​populair wetenschappelijk artikel te schrijven over het gezamenlijke project.”

IIS-subsidie ​​als uitgangspunt