Op woensdag 8 januari werden er bij de Dies Natalis, de 388ste verjaardag van de Universiteit van Amsterdam, twee bijzondere eredoctoraten uitgereikt. Voor het Instituut voor Interdisciplinaire Studies een belangrijke dag. Niet alleen werd het belang van interdisciplinariteit benadrukt door rector magnificus Karen Maex in de Diesrede, maar ook brachten studenten van studievereniging Spectrum (Future Planet Studies en Bèta-gamma) een betoverend eerbetoon aan de Zweedse duurzaamheidsexpert Johan Rockström.

De rector magnificus opende de feestelijke bijeenkomst in de Aula met een boeiende toespraak, waarbij zij zich openlijk afvroeg: Hoe houden we de wereld bij? Ook noemde zij de Create a Course Challenge, een initiatief van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies, als mooi voorbeeld van onderwijsvernieuwing, waarbij studenten zelf betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun zelfbedachte vak.

Na de Diesrede werden eredoctoraten toegekend aan de Amerikaanse neonatoloog Diana Bianchi en aan de Zweedse duurzaamheidsexpert Johan Rockström. De laatste opereert in het onderzoeksveld van Future Planet Studies en verwierf bekendheid met een artikel in Nature (2009) waar hij samen met collega’s negen ‘planetary boundaries’ vaststelt. Dit zijn zogenaamde grenzen waarbinnen de mens veilig kan opereren zonder de systemen die onze aarde leefbaar houden te verstoren. Deze zijn voor verschillende categorieën vastgesteld (bijvoorbeeld de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer of het verlies aan biodiversiteit) en het onderzoek vertelt ook waar wij ons als mensheid op dit moment begeven. Een thema dat perfect binnen de studie Future Planet Studies past en ook veelvuldig wordt besproken tijdens colleges.

Eerbetoon van studenten voor eredoctor Johan Rockström

Studenten van studievereniging Spectrum (Bèta-gamma en Future Planet Studies) brachten een geweldig eerbetoon aan hem door middel van een sprookjesachtig beeldend verhaal. In het verhaal komt millenial Anna in verschillende situaties terecht waarbij afwegingen gemaakt moeten worden: kies ik voor mijzelf of kies ik voor het algemene belang? Het publiek werd meermaals gevraagd interactief mee te denken over de mogelijk route die Anna zou kunnen volgen. Visueel werden de studenten bijgestaan door zandkunstenares én Bèta-gamma alumna Maria Stuut.

Met een daverend applaus verlieten de studenten de Aula, een diepe indruk achterlatend. De studenten van studievereniging Spectrum die het verhaal hebben geschreven en de voordracht deden zijn: Marloes Noordermeer, Fleur Muller, Rosa van der Laag, Roos Vervelde en Puck Mulder. Als Instituut voor Interdisciplinaire Studies hadden wij niet trotser kunnen zijn op onze studenten!Bekijk hieronder de Dies Natalis opname terug.