Op 24 januari vond het jaarlijkse slotsymposium van het derdejaars Bèta-gamma vak ‘Thema III’ plaats. Studenten hadden in een eerder stadium voor een domein gekozen (Evolutie, Cognitie, Duurzaamheid, Milieu en beleid of het Vrije domein) en zijn onderzoek gaan doen naar een zelfgekozen thema binnen één van deze domeinen. Op het symposium presenteerden verschillende interdisciplinaire groepjes studenten hun onderzoek. De presentaties besloegen diverse onderwerpen zoals; framing van de bosbranden in Brazilië in de Amerikaanse kranten, aanpassingen van organismen aan zware metalen in het milieu, de uitwerking van menstruatieapps, het ondersteunen van artsen door robots bij slechtnieuwsgesprekken en het recyclen van kauwgom om andere rubbers te maken, zoals condooms.
BG Thema 3 symposium

Het vinden van common ground

Bij Thema III leren studenten hoe je een interdisciplinair onderzoek opzet en uitvoert binnen een divers onderzoeksteam. Voor dit onderzoek integreren studenten kennis uit verschillende disciplines en produceren op deze wijze nieuw en diepgaand inzicht in complexe en actuele uitdagingen. Belangrijk hierbij is dat zij leren dat deze interdisciplinaire samenwerking barrières op kan werpen, maar dat vervolgens altijd gezocht moet worden naar ‘common ground’ om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden.

Onderzoek met maatschappelijke relevantie

De jury bestond uit Jasper ter Schegget (opleidingsdirecteur van Bèta-Gamma), Karel van Dam (emeritus professor en oprichter van het IIS) en Emma van der Zanden (interim-opleidingscoördinator FPS). Het viel de jury op dat binnen alle domeinen studenten zeer maatschappelijk relevant werk hebben geleverd. Zonder uitzondering werd er onderzoek gedaan naar complexe problemen die op ons afkomen, nu en in de toekomst. Veel onderzoek was op verschillende niveaus ook oplossingsgericht en daarnaast werd er met veel enthousiasme gepresenteerd, aldus de jury.

De winnaars adviseren het ministerie van Volksgezondheid

De ‘IIS-wetenschapsprijs’ werd gewonnen door Pauline De Ly (Bedrijfskunde), Bo Smits (Biomedische Wetenschappen) en Valèrie Vërell (Biologie) met hun onderzoek binnen het domein Duurzaamheid: ‘Het standaardiseren van Kalium-diclofenac ter reducering van het potentiële ecotoxicologische gevaar voor het Nederlands aquatisch ecosysteem’. De winnaars sleepten €1000,- euro binnen, te besteden aan een academisch doel. De winnende groep werd geroemd om hun frisse presentatie, een brede waaier van gebruikte disciplines en omdat het onderzoek in alle disciplines een stap verder ging dan strikt noodzakelijk. Het onderzoek naar de vervuiling van ons oppervlaktewater door het gebruik van het geneesmiddel Natrium Diclofenac mondt uit in een advies aan het ministerie van Volksgezondheid. De Publieksprijs ging naar de studenten die het recyclen van kauwgom om condooms van te maken hebben onderzocht.

Stemmen publieksprijs