Begin februari organiseerden Future Planet Studenten het uitverkochte symposium ‘Plastic, what else?’ in Pakhuis de Zwijger (Amsterdam) als onderdeel van de twee vakken Dealing with Complex Problems: the Food Issue en Food Interventions. Eerder spraken wij student Ilse Niessen in de aanloop naar het evenement over de organisatie, maar zijn natuurlijk ook heel benieuwd hoe de avond zelf is verlopen en hoe de studenten terugkijken op het symposium.
Plastic Symposium (foto Ilse Niessen)

“We werden verrast door de enorme belangstelling voor het symposium, evenals de hoeveelheid positieve en enthousiaste reacties die we hebben gekregen. Veel mensen probeerden last-minute nog aan kaartjes te komen.” Aldus student Ilse.

Interactie
De avond verliep voorspoedig en de zaal zat bommetje vol. “Het was mooi om meer inzicht te krijgen in wat bedrijven als Unilever, Friesland Campina en de Overheid doen tegen plastic afval. Nu weten we bijvoorbeeld gedetailleerdere stappen van deze bedrijven om de hoeveelheid plastic te verminderen en hun perspectief op dit materiaal. Er was veel gelegenheid voor vragen en interactie tussen het publiek, de standhouders en de sprekers. Hopelijk hebben we ook iedereen meer handvatten kunnen geven om sneller plastic vrij boodschappen te kunnen doen.”

Nieuwe informatie
Bij Ilse zelf maakte Unilever het meeste indruk “omdat zij vragen als ‘hoe kan ik plastic rondom producten vermijden’ goed probeerden uit te leggen. Ook de Overheid vertelde informatie die ik nog niet wist, zoals hoe afvalscheiding in Nederland eigenlijk werkt en dat plastic verbieden nadeliger kan uitwerken dan vaak wordt gedacht. Maar eigenlijk iedere spreker maakte op zijn of haar eigen manier indruk, omdat we veel meer inzicht kregen in de standpunten van bedrijven of de Overheid en wat zij precies doen.”

Trots
“Ondanks dat het behoorlijk zoeken was voor ons om een zo tof mogelijk symposium te organiseren in drie maanden tijd, zijn we erg blij met de uitkomst. Er waren stressvolle momenten en soms liepen we even vast, maar er waren altijd oplossingen te verzinnen. We zijn trots en tevreden over hoe het symposium is verlopen. We genieten nu nog na!”

Plastic Symposium (foto Ilse Niessen)