Interdisciplinair onderwijs is populair. Aan de hand van actuele brede onderwerpen sluit het studieprogramma goed aan bij de maatschappelijke vraagstukken en arbeidsmarkt van deze tijd.

Naast internationalisering, vindt de grootste groei van studenten plaats in interdisciplinaire en thematische opleidingen. Over het thema ‘Interdisciplinaire bachelors aan de UvA' organiseerde de UvA op 5 maart jl. een informatiebijeenkomst voor schooldecanen.

Wat is de aantrekkingskracht van interdisciplinair onderwijs?

Studenten zoeken naar betekenis en willen bijdragen aan een betere wereld. De maatschappelijke opgaven waar we met z’n allen voor staan zijn immens en complex, en vragen om een integrale aanpak. Het meest recente voorbeeld daarvan is natuurlijk de Coronacrisis. Andere voorbeelden zijn de klimaatcrisis, de kloof tussen arm en rijk en armoede, digitalisering en kunstmatige intelligentie. Deze problemen trekken zich niets aan van disciplinaire begrenzingen. In het geval van Corona werd de roep om niet alleen epidemiologen maar ook economen, psychologen en maatschappelijke stakeholders te betrekken, steeds groter om reëlere exit strategieën te bedenken.

Aansluiting bij de samenleving

Een interdisciplinaire benadering sluit op deze manier goed aan bij de praktijk van de samenleving en bij de arbeidsmarkt. Studenten die leren om zowel vanuit een specifieke invalshoek als vanuit een breder perspectief te kunnen kijken naar complexe problemen zijn meer ‘future proof’ omdat ze creatiever zijn, beter leren samenwerken en luisteren naar anderen. Het bereid studenten ook beter voor op een steeds sneller veranderende samenleving waar meer flexibiliteit gevraagd wordt.

Bekijk hier de Q&A op scholieren.com van de interdisciplinaire bachelors Bèta-gamma en Future Planet Studies.

Bekijk hier alle opleidingen van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies: