Hoe kunnen docenten zo goed mogelijk ondersteund worden in de transitie naar nieuwe hybride vormen van onderwijs? Met een gemengd gezelschap van docenten, onderwijsdirecteuren en andere onderwijsprofessionals van alle faculteiten van de UvA organiseerde het IIS de afgelopen 1,5 week een online Pressure Cooker waarin is gewerkt aan mogelijke oplossingen voor dit vraagstuk.
Foto: Lina Dokter

Uit de sessies kwamen praktische oplossingen voor docenten waarbij rekening gehouden moest worden met de duurzaamheid van de interventies, werkdruk van docenten, bestaande budgetten en haalbaarheid voor komend studiejaar. De sessies waren niet alleen interessant vanwege de uitkomsten, maar ook vanwege de vorm die binnenkort ook binnen opleidingen gebruikt zal worden.

Projecten waarmee gestart gaat worden

Eén van de interventies die nu wordt uitwerkt tot een plan van aanpak is het ontwikkelen van templates voor verschillende soorten vakken. Met deze templates kunnen docenten, ondersteund door het IIS, zelf de ideale mix van contactonderwijs en zelfstudie en de beste vormen en tools voor contactonderwijs voor hun onderwijs samenstellen. Een ander plan is het organiseren van facultaire-inspiratiesessies over hoe je online invulling geeft aan studentenbinding en groepsvorming voor docenten van eerstejaars vakken.

Samen ‘cooken’ via Zoom

Voorheen werd een Pressure Cooker altijd op locatie gehouden en hadden studenten 3 dagen de tijd. Ditmaal werd de Pressure cooker omgebouwd tot een heuse Zoom-variant en hadden deelnemers slechts 1,5 uur per sessie de tijd.

Drs. L. (Linda) de Greef

Vragen over de Online Pressure Cooker? Neem contact op met Linda