Sinds 2017 wordt het keuzevak ‘Placemaking: Estafette voor Stadmakers’ aangeboden als interdisciplinair keuzevak waar bachelorstudenten uit alle disciplines zich voor in kunnen schrijven. In het vak analyseren studenten hun eigen campus en andere gebieden in Amsterdam. Hierbij gaan ze in gesprek met wetenschappers, buurtbewoners, overheid en organisaties en gebruiken ze hun wetenschappelijke kennis om samen met stakeholders de gebieden te verbeteren. Naast het Science Park wordt er nu ook gebouwd aan het dossier van het Roeterseiland en het Universiteitskwartier.

Placemaking op het Roeterseiland (FMG)

Afgelopen semester vond het vak voor het eerst plaats als onderdeel van het curriculum van 3e jaars studenten Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen (ISW). Zij gingen aan de slag voor onder andere het GVB, de Gebiedsmakelaar van de Gemeente Amsterdam en de Diversity Officer van de UvA. Op de nieuwe website voor Placemaking Roeterseiland zijn deze studentenprojecten nu ook ingetekend.

Placemaking in de Binnenstad (FGw)

Aankomend semester gaan studenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen actief op onderzoek binnen het Universiteitskwartier. Natuurlijk is 100% fysiek onderwijs niet mogelijk en daarom heeft het IIS een online Pressure Cooker Design Thinking ontwikkeld. Verschillende docenten van de FGw hebben zich deze methode al eigen gemaakt door mee te doen aan de training. Tijdens deze training, maakten zij in twee dagen kennis met de Placemaking methodiek door een vraagstuk van een lokale opdrachtgever uit het Universiteitskwartier te behandelen en hiervoor een ‘prototype’ te ontwikkelen. De training vond offline, maar geheel corona-proof plaats in VOX-POP op het BG-terrein.

Drs. K. (Katusha) Sol

Voor meer informatie over Placemaking, neem contact op met Katusha Sol