Als eindopdracht schreven de groepjes studenten een artikel, bedoeld voor een (online) blog of krant. De studenten sneden wijduiteenlopende onderwerpen aan, waaronder het ter discussie stellen van ‘predictive policing’, een methode om crimineel gedrag te voorspellen. Een andere groep vraagt zich af of de richting waarop AI zich ontwikkelt niet door een breder publiek zou moeten worden bepaald. Op dit moment is namelijk een relatief klein gezelschap verantwoordelijk voor welke kant het opgaat met de ontwikkelingen. Een andere artikel gaat over hoe Artificial Intelligence misbruikt kan worden om zo de democratie te ondermijnen. Zo kunnen ‘micro-targeting’ en ‘bots’ bijvoorbeeld worden ingezet om verkiezingen te beïnvloeden.

Daarnaast namen twee studenten een video-pitch op, waar ze een gevoelig onderwerp in minder dan een paar minuten tijd toelichtten. Eén van de filmpjes gaat over de ‘confirmation bias’, hoe dit je wereldbeeld beïnvloedt en hoe o.a. Twitter hier slim gebruik van maakt. De andere pitch gaat over AI in de gezondheidszorg. Hoe betrouwbaar is dit? En wie is eigenlijk verantwoordelijk wanneer AI de mist in gaat?

Een mooi divers resultaat van de eerste lichting 'Human(e) AI studenten'! Aankomend collegejaar wordt het interdisciplinaire keuzevak wederom gegeven én aangeboden als vast keuzeonderdeel voor studenten van de opleiding Bèta-gamma.