Jaarlijks wordt door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) de zogeheten 'Carte Blanche' uitgereikt aan de UvA Docent van het Jaar. Deze prijs houdt in dat de docent vrij en naar eigen inzicht een interdisciplinaire onderwijsmodule mag ontwikkelen bij het IIS. Het IIS feliciteert René Smits van harte met deze prijs, maar natuurlijk vooral met de titel Docent van het Jaar 2020!

Tijdens de uitreiking werd Smits geroemd om zijn contact met studenten: 'De combinatie van zijn omgang met studenten en het boeiend maken van gecompliceerde onderwerpen, onderscheidt deze docent van de rest.' In een reactie hierop liet René weten dat een verbinding met studenten maken is waar het volgens hem om gaat, zowel binnen als buiten de collegezaal. Daarnaast vertelde hij dat hij constant peilt of alle studenten hem nog volgen in zijn verhaal, mocht dit niet het geval zijn dan neemt hij een stap terug om iedereen weer mee te krijgen. 'Belangrijk hierbij is dat je als docent goed luistert wáárom studenten iets niet begrijpen'.

Met emiritaat

Over enkele maanden gaat Smits met emiraat, maar hij gaat gelukkig niet helemaal stoppen met lesgeven. 'Ik wil zeker nog volgend jaar betrokken blijven bij het onderwijs in de master Law & Finance en ook wil ik buiten Nederland actief blijven, bijvoorbeeld aan de universiteit van Bologna. Deze verkiezing voelt voor mij als het mooiste wat een docent kan overkomen', aldus Smits. Het IIS hoop van harte dat hij naast deze onderwijsactiviteiten ook nog zijn aandacht en tijd wil schenken aan de ontwikkeling van de Carte Blanche.

Carte Blanche 2019

De winnaar van vorig jaar, Elio Baldi (docent Romaanse talen en culturen), ontwikkelde de honoursmodule OpenDeze cursus is een zo open mogelijke verkenning van deze verschillende pogingen om vrijheid te bereiken door het opnieuw tekenen van regels en grenzen binnen en tussen artistieke en wetenschappelijke disciplines.

Vorige winnaars waren Frank Nack, Antoinette Muntjewerff, Bas de Bruin, Joris Marée, Mieke Mulder, Jan van Maarseveen, Gerben Moerman, Sander Bais, Peter Starreveld, Mathieu de Bakker en Maria Bonaria Urban.