Het Instituut voor Interdisciplinaire Studies organiseert normaal gesproken elke zes weken een Brown Bag Lunch, een moment waarop er kennis van binnen en buiten de UvA over onderwijs gedeeld wordt. Dit kan variëren van het experimenteren met een nieuwe onderwijstool tot aan het opzetten van een nieuwe opleiding. In tijden van thuiswerken is dit format omgevormd tot een online variant, de Brown Bag Lunch Podcast. De podcast duurt 30 minuten, ideaal om tijdens een middagwandeling te beluisteren.

De eerste twee afleveringen zijn vanaf nu te beluisteren.

Aflevering 1

Thema: Online onderwijs

Jullie hebben afgelopen maanden allemaal inspiratie opgedaan met online lesgeven. Podcast-hosts Julia en Lina spraken twee docenten van het IIS die zich met veel enthousiasme en innovatiedrang op deze niet te vermijden nieuwe onderwijsvorm hebben gestort.

Luister de podcast hier

Gasten: Vincent Tijms en Esther Quaedackers

• Vincent Tijms is opleidingscoördinator van de Research Master Brain and Cognitive Sciences. Hij organiseerde een hybride introductiedag voor de nieuwe eerstejaars studenten. Zijn grootste uitdaging? Sociale interactie in een online setting bewerkstelligen.
  • Esther Quaedackers geeft de vakken Big History en Local Big History en dit jaar ontwikkelde ze het nieuwe keuzevak Pandemic. Ze vertelt hoe ze dit vak heeft ontwikkeld in de wetenschap dat het online gegeven zou worden, hoe ze de studenten betrokken houdt, en hoe de mogelijkheden van online onderwijs haar kunnen helpen met toekomstige ambities.

Besproken tools

Aflevering 2

Thema: Stadsontwikkeling

Gasten: Nanke Verloo, Luca Bertolini and Katusha Sol

• Nanke Verloo en Luca Bertolini over hun boek Seeing the City. In dit boek worden verschillende perspectieven besproken om de stad te bekijken en manieren om deze perspectieven te verbinden.
  • Katusha Sol is oprichter van het bureau Placemakers. Groepen studenten volgen de Placemaking-methode om stadsontwikkelingsprojecten voor opdrachtgevers uit te voeren. Studenten Thomas Schuurman Hess en Eva Leenders vertellen hoe zij als opdracht voor dit vak een plan ontwikkelden om Roeterseiland natuurinclusief te maken. Zie hier de toelichting op hun project Plan Bee

De hosts: Julia Conemans & Lina Dokter

Luister de podcast hier

Luister deze podcasts tijdens een lunchwandeling!